AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.414

Varningslampa för airbag e46

Visa användare
38
bmwkung
523iM Sedan -07
Hej!
Fick besiktningsanmärkning på att airbaglampan lös, åkte till verkstan som fick felkod på passagerarstolens sittdyna och kabelbrott på förarstolens bälteskontakt.
Jag köpte delarna och bytte dessa själv, felkoderna försvann.
Däremot kom en ny felkod på airbagen i stolpen framför förardörren.
Någon som vet hur man fixar detta?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det sistnämnda problemet hade jag innan jag fattade vad det egentligen var...

I mitt fall visade det sig att kontaktstycket med kabelhärvan från framkanten av dörren och som ansluter till plinten i a-stolpen helt enkelt satt löst och orsakade glappkontakt där = felkod. Den satt så löst så att man kunde känna ett rätt stort glapp om man ruckade på den med handen.

Det räckte med att dra åt skruvarna som sitter i ovan- och underkant av kontaktstycket (skruven som går in i a-stolpen). var lite pilligt då det är litet utrymme för verktyg, men med en lednyckel och lite tålamod gick det bra.
Har för mig att det var en 8mm vanlig åttakantsskalle på skruven.

Jag misstänker att verkstaden inte drog åt skruvarna korrekt för flera år sedan när dörrarna byttes på rostskyddsgarantin.
Kopplingen på förarsidan satt dock fast ordentligt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
38
bmwkung
523iM Sedan -07
Provade att plocka isär kontakten mellan dörr och stolpe och putsa på kontaktstiften, tyvärr utan resultat. Tack för tipset ändå!

Efter att ha kopplat ur airbagen i sidodörren, kört ett tag och sedan kopplat in den igen blir jag inte av med varningslampan. Misstänkte att det var något som behövde resettas och kopplade ur bilbatteriet en minut, men det hjälpte inte.

Måste man nollställa på verkstad?

Mulle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Måste nollas med diagnosprogram eller återställare.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.