|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Jag har hört att det finns olika nyanser (olika färgkoder?) på begreppet Titansilver som min bil är lackad i. Jag skulle vilja ha den färgen på en liten burk (inte spray) för att vårda ett litet ställe på karossen som inte kräver superfinish. Går det att få tag på? Och bör jag se upp med om det som sagt finns olika nyanser på just denna lack? Vilken kod gäller egentligen? Tack på förhand /Sb |
|
Titansilver har väl bara en nyans, sen finns det ju arctis silver och någon nyans till. Jag hade titansilver på min E39:a och jag köpte bättringsfärg hos BMW. En liten flaska med pensel för t.ex. stenskott och repor. BMW kan dessutom få fram din kulör på registreringsnumret. BMW CS #5206 |
|
|
Prata med Per på Umeå Carlack. Snabba med frakten också. Köpte själv till Spray burk, men han blandar säkerligen i burk form också. |
|
| Länk | |
|
Precis som Christer silvén skriver så har titansilver haft samma färgkod hela tiden - koden hittar du i motorutrymmet på det stora emblemet där chassienumret. Jag hade åkt in till BMW och köpt deras lackstift, det är en liten burk med pensel till. Kostar ca 200kr. Tänk bara på att skaka burken ordentligt innan du penslar på eftersom silverfärgen är mörk per default och får rätt färg när du först skakar den ordentligt. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Superbra tips, tackar tackar! Kul att få lite hjälp som "BMW-nybörjare" :-) Jo, lackstift har jag till en annan bil, det bör BMW kunna ta fram. Ser att Clintan är med och tipsar igen, det där företaget ska jag ta o kolla med. Jag hade fått info om att Titansilver hade olika nyanser beroende på år har jag för mig, av en kille som ägt BMW många år, men det kan såklart vara fel. Ska kolla den där skylten. /Sb |
|
Du har fått höra helt rätt, titansilver finns i 2 olika varianter. Den ena är något mörkare, och den andra som är något ljusare har en gul nyans i sig. När man köper färg hos bmw brukar det vara den lite mörkare varianten då den tydligen var vanligast på senare tid. Titansilver är jättekänslig vilken av dessa man har, och det är i princip omöjligt att ta reda på vilken man har på sin bil för än man har färgprov på båda. Det är så liten skillnad på dom två varianterna så att man ser knappt skillnaden innan dom är helt torra Så ska du inte lacka någonting som ska överlappa varandra kanske det inte är så känsligt..? |
|
| Måste även tillägga att båda har samma färgkod (354) | |
| Låter otroligt att BMW väljer att ha samma namn och färgkod för två olika nyanser of samma färg utan att man skall kunna skilja dem åt. Var tog den tyska logiken vägen? :-) | |
| Hej. var får man tag på "rätt kulör". Jag köpte min färg hos en bmw återförsäljare för 500 kr, men den stämde dåligt. Biltema har titansilver för 69kr törs man prova den? | |
|
Dom flesta bil märken har olika varianter av samma färgnummer, varför vet jag ej, men så är det iallafall. Då får man ta hjälp av en färgkarta för att finna rätt variant. Men köper man ett färgstift för att lägga i stenskott i fronten kan det knappast spela någon större roll vilken variant/nyans man duttar i, sålänge det är rätt färgkod. |
|
|
När jag körde på ett rådjur med min Montegoblåa bil så lackade lackfirman om stötfångaren i BMW:s Montegoblå, det såg inte klokt ut. Dom fick göra om det och hittade en Audi blå färg som passade bättre. |
|
|
Bara för att färgkoden stämmer betyder det inte att det kommer matcha din solblekta lack. Man får provspreja och eventuellt blanda ut med thiner för att få den ljusare eller lägga på tjockare för att få den mörkare. Men generellt stämmer det bra, utan att behöva trixa. Hela färgkoden (tex 317/2 och årsmodell) då kan dom blanda till en lack som stämmer väldigt bra. |
|
| Ok. Färgen i burken och lackstiftet är ljusare, så då provade jag att lägga på mer färg men den ser ut som laxsilver när den har torkat. Färg nr 354 titansilberenligt enligt bilens reg nr. | |
Tusan också, nu gick jag från klok till oklok i denna historia. Jag ska inte förlänga posten med massa ingående detaljer som bara tråkar ut, men summa summarum så är det så att stället jag ska kludda på lämpar sig illa för just spray, men perfekt för ett par penseldrag (lite mer än bara lackstift), så därför blir jag nu lite orolig att jag ska lägga 500:- för färg på burk (kod 354 uppenbarligen) som blir FEL nyans. Nog måste det gå att se eller förstå nånstans vilken av de två det är? Verkar galet detta. |
|
Du kan väl åka med bilen till en lackfirma, så kan dom kolla vilken nyans det är med deras färgkartor. Sen blandar lackeraren till rätt nyans i en färgbägare som du köper av dom, glöm inte klarlack. Svårare än så är det ju inte. |
|
|
Kan rekommendera dessa Länk Är inte säker,men tror inte dom säljer direkt till privatkund. Vet att en del autoexperten erbjuder detta iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.