|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, äger nu en e46 4-drs 323i -98 som jag tänkte sälja pga att jag vill ha M-inredningen och faceliftet. Jag har funderat på om man ska satsa på en fräsh e36a eller en nyare e46a. Vad jag har hört är det väldigt mycket "svåra" problem med e46:orna tex. att infästningen från bakvagnen lossnar från karossen på dom modellerna innan faceliftet, samma sak att länkarmarna och spindellederna är klent byggda. Detta skulle tydligen ha rättats till efter faceliftet? Men nu läste jag härom kvällen på autopower att motorerna på 03-orna var sämre byggda än dom före faceliftet! Så här kommer frågan: vilken årsm är enligt er den "bästa" att köpa mellan 98a och 04a? både coupe och sedan. Tack på förhand! | |
| Jag skulle köpt en så ny som möjligt. Om man generaliserar är det väl alltid bättre med en nyare bil, självklart finns det undantag med fina välskötta äldre exemplar. From -04 har du ju dessutom den 12-åriga rostskyddsgarantin vilken kan vara värd en hel del. | |
|
När du säger att du läst i någon tråd att motorerna från -03 är sämre än innan antar jag att du menar M52 vs M54. M54 fanns from -01, och är inte sämre än föregående M52. Det ända är väl kanske att den varit lite mer drabbad av vevhusventilationen under vintern. Faceliften i sedan/touring kom ju lite tidigare än i coupen. -01 resp -03. I dessa årsmodeller finns inte samma problem med infästningar etc som i dom tidigaste årsmodellerna av e46. Stora fördelen med att köpa en ifrån -04 och framåt är att man får 12 års rostskyddgaranti. Är bra att ha då e46 har ett ganska dåligt rostskydd överlag. Jag valde en -02 när jag köpte min då faceliften i coupé inte tilltalar mig lika mycket. Så...när du letar nytt objekt, och när du bestämt dig vilken karosstyp du vill ha, så stirra dig inte blind på en årsmodeller hit och dit. Tex tycker jag ett fint exemplar som man verkligen tycker om värderas högre än få ett 12 års rostskydd. |
|
|
Håller med Haas. Dessutom är det hyggligt vanligt med coupéer som körts lite samt ej vinterkörda. Och om du oroar dig över spindelleder etc. så finns en uppsjö av prisvärda alternativ, se Schmiedmann.se /J Surf Or Die!!! |
|
|
Min gamle 323Ci '00 rullar fortfarande på original länkarmar (med 2x leder/sida) utan glapp, alltså 12 års/16800mils åretrunt-bruk inklusive vinterkörning. Dock är bakre länkarmsbussningarna fram bytta på garanti 2004 och av mig nu 2012 (men inte tillräckligt glapp för att besiktningen skulle klaga). Tror även det sitter original styrleder och stabilisatorstag/krängningshämmarlänkar fram (ingen dokumentation på att det är bytt). Ganska små kostnader ändå om "olyckan" är framme. Den stora skillnaden mellan M52 och M54 är ju att M54 fick elektroniskt gasspjäll (dvs ingen vajer från pedalen till spjället). Det enda negativa jag läst om M54 egentligen är att de drar lite mer olja än M52:orna (vad jag läst), men de ska ju vara snålare på bränslet istället :) |
|
|
Tack för alla svaren! lutar åt att det blir en coupe mellan 00-03 iallafall..och håller med om att couperna är snyggare innan faceliften. Har själv haft rätt mycket problem med min 98a sedan, bla bussningen i bakvagnen är helt kass, båda spindellederna har gått, kylet sprängt av okänd anledning och bytt lmm, då har den dock gått 3000 mil på 1 år, men hyfsat lugna mil! Men sitter m54an i alla e46or efter 03, eller sattes dom in i sedanerna när faceliftet kom 01? |
|
|
Som jag sa tidigare så finns m54 ifrån -01. Reserverar mig lite här,men m54 kan väl även finnas som -00 på importer? Vad för modell av m54 planerar du att köpa? |
|
|
Okej bra att veta. Planerar att köpa en coupe i 60-70ks klassen, skulle helst vilja ha mellan 01-04, tror dock 04orna 03orna ligger högre i pris än 60.000-70.000 eftersom jag är ute efter en 330 med fullt msport paket. Men jag får väl helt enkelt hitta en som inte är vinterkörd och välservad! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.