|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte mig en Bmw z4 3.0 i våras. och har nu kört ca 500mil med bilen. Men jag har inte vart riktigt nöjd med styrningen, och efter en långresa på 100 mil. Så va det dax att göra något åt de små saker som jag irriterat mig på. Bilen är så spårkänslig att det nästan blir farligt på dåliga vägar. (ja jag kör med RFT däck och vet vad det innebär) Koppling = jobbig (konstig på nått sätt) Så in i garaget och upp på lyften. Kontrollera kulleder och bussningar och upptäcker att bakre länkarmsbussning känns väldigt mjuk. Bestämmer mig för att beställa nya bussningar från Powerflex. Byter dessa och bilen förvandlas helt. spårningstendenserna är nästan helt borta. styrningen känns inte lika "svampig" som innan. Ända nackdelen som jag märkte med dessa bussningar va att vid 140km/h så får jag små vibrationer i ratten. Men jag räknar med att detta försvinner när jag byter till vanliga däck och får dessa balanserade. (Min gamla bussningar va inte slut!! oljan som finns i dem hade inte läckt ut.) Hade det inte vart för att ett av mina däck ger ifrån sig konstiga knarrande ljud så skulle jag nästan kört vidare på RFT däcken. När bilen ändå var på lyften så passade jag på att ta bort CDV:n om ni inte har gjort detta så rekommenderar jag starkt att ni gör det!!! | |
| vad är cdv n som du rekomenderar att avlägsna för nåt?? | |
|
cdv = Clutch Delay Valve Sitter monterad på slangen mellan huvudcylindern och kopplingens slavcylinder. Här finns lite info Länk Man behöver inte byta ut den mot en modifierad man kan helt enkelt bara ta bort den. |
|
|
sorry för sent svar! har haft semester och varit på sommarstugan och inte "datanördat" mig så mycket :) härligt med nån som erkänner att kopplingen på Z4 an inte är den smidigaste! jag funderar hårt på att avlägsna min CDV. läste länken,dom rekommenderar inte att man tar bort CDV n,utan attt man kör med deras ersättnings kit.men det fungerade för dig? inga problem? nån risk med att köra utan CDV? det går väl att montera tillbaka den igen? nån annan som gjort detta på sin Z4? jag gissar att det är just CDV n som spökat för dom som har jobbig koppling på sina 335?? tacksam för svar |
|
| Jag lät min avmontera min CDV på min förra 525 e39 och det blev mycket bättre. Har nu en 335 e90 och jag kommer i otakt om man säger så från 1an till 2an så det blir lite ryckigt så det kanske är värt att testa att ta bort CDV ventilen även på denna. | |
| Rasmus, på e39 så är det bara att montera tillbaks den igen om man inte blir nöjd. Bör väll vara lika upplägg på z4an? | |
|
Hej Inga problem att montera tillbaka den om man vill. Förstår inte varför man skall ha en moddad CDV. Det blir exakt samma sak utan den. CDV:n är bara en strypning alltså en ventil med ett mindre hål i för olja att passera. vid moddning så borras dessa upp. Jag älskar min koppling nu. lättare att trycka ner smidigare växlingar mellan 1-2. lättare att "rev matcha" vid ner växlingar m.m. Har även bytt ut mina RFT däck nu! Blir oxå en klar förbättring speciellt på ljudnivån. och vibrationerna som jag fick efter jag bytte bussningarna är borta. Har oxå lekt med en moddad vagcom kabel och sss progman och ncs expert. för att ändra på inställningar i bilen. och detta funkar utmärkt :) Har lyckas ändra på grejer som min Bmw handlare säger är omöjligt på + att de ville ha 2500.- för att testa. min kabel kostade 400 + lite tid. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.