|
|
|
|---|---|
Hello Nasty! |
Får inte loss muttern som sitter vid remhjulet i framkant på motorn, någon som kanske har lite tips? Har försökt med över en meters hävarm men inte en tendens till att vilja släppa, har tyskarna något specielt förhållande till något super loctite eftersom det sitter som det gör? Behöver man värma för att det ska släppa? Har aldrig varit med om något liknande till o sitta! Mvh/Henrik |
|
Det är inte helt omöjligt att där sitter gänglås vätska, prova med att slå med en hammare/handslägga på på handtaget. Om man ger den en knyck så släpper oftast det mesta. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
|
Har varit med om liknande,som Pelle säger slå med en handslägga på handtaget,det brukar alltid hjälpa. hjorten |
|
|
Brukar lösa det med värme och kraftig mutterdragare. Har du inte tillgång till det får du försöka med att "knycka" loss den. Tror inte du lyckas att dra loss den. Det är "knycket" som gör det..... MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Prova med att sätta hylsan (1/2") direkt på en slagskruvmejsel om du har någon. Ge den ett riktigt slag. Brukar fungera bra då man får både en knyck i rotationsriktningen och ett slag i längsriktningen. Bert-Ola BmwCS #2423 |
Hello Nasty! |
Mutterdragare kanske skulle kunna gå ihop med att man värmer. Men jag undrar om det finns så starka mutterdragare. Räknar man hylsa 36 med över en meters hävarm plus hela min kropstyngd knyckandes så borde det bli rätt många hundra kilos tryck. Men slagskruvmejseln låter intres. finns det så stora har bara anv. mig av mindre, får kolla upp det. Tack för hjälpen. Mvh/Henrik |
Paap Reeder |
Hej! På min M535:a fick jag ta en bauta-rörtång och knipa tvärs svängdämparen och använda blockets kant som mothåll varefter jag använde ett förlängt (1,5m) nyckelskaft för "att ta i" ordentligt. Tror att bulten satt med minst 100 kgm pga rost och lock-tite. Ge inte upp. MVH /// Paap Reeder |
|
Ett sätt att lösa problemet är att helt enkelt sätta dagskaftet (ej Biltema) mot marken & vrida kort på starten, de flesta släpper då... (Skaftet skall gå snett neråt höger) Lycka till! /Fredde |
|
Hello Nasty! |
Eftersom motorn ligger på garagegolvet så är det lite svårt att vrida på start nyckeln. Måste fixa ett tandat lås att sätta fast svänghjulet med sen får man forts. att dra. Mvh/Henrik |
| Ta en mutter dragare det funkar nästan alltid.Annars så kan du slå på bult skallen med ett kraftigt slag så släpper spänningen i bulten. | |
|
Hej......... Har man ej tillgång till en VÄLDIGT kraftig mutterdragare så är det nog svårt med en sådan. Första gången jag testade så drog jag av tappen på ett 1/2 dragskaft. Med motorn lös på golvet så gjorde jag ett verktyg som jag skruvade fast i medbringaren, istället för svängdämmparen. Det var såpass långgt att man kunde skruva fast plattjärnet i blocket typ vid ett bulthål för generator eller liknande. Efter det så gick det att lossa muttern med ett skaft på typ två meter och en polare som var med och höll fast motorn med ett spett. Tänk att det är ett problem att muttrarna ibland lossnar av sig självt!!!! Man ska dra med 440NM eller liknande. Alltså knappt 45kg. //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.