AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.134

vilka bromsbelägg skall man välja till 535d LCI

sk
43
skcorpion
BMW M3 E93 2008
Har kikat runt lite.

och det som behöves är: belägg fram, slitagevarnare fram samt monteringssats fram
belägg bak, slitagevarnare bak samt monteringssats fram.

Fick ett prisförslag från mekonomen när jag var där och då hamnade allt på ca 5200:-
tyckte det lät dyrt, så jag har surfat runt lite och hittade föjande:

Skruvat: totalpris ca 2100:-
Meca: totalpris ca 3100

schmiedmann: har endast belägg fram samt slitagevarnare fram och bak: total pris ca 1300.

Jag har inte kollat med BMW vad dom tar.

Såg att meknomen också har två varianter ATE och Mintex. Vad är skillnaden på dessa?

skruvat samt meca kör med ATE. schmiedmann vet jag inte vad det är för märke.

Ser också att måtten är inte indentiska på ATE varianten som Skruvat, meca och meknomen säljer.

Detta är ju en djungel. Har ni något förslag vad man skall välja och är automatiskt dom dyrare bättre?

Mvh
Stefan
fredde 7
Jag satte dit ferodo både på 535 och M5. Anledningen var att orginal lossnat i limningen ngt jag inte ville skulle hända igen..Upplever ferodobeläggen likvärdiga med orginal, prismässigt sparar du ngn tusenlapp mot orginal.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Varför inte kolla med BMW ÅF? Be dem dessutom om vilken leverantör det (troligen) är - eller så kan någon här på forumet säkert upplysa dig. Samma bromsbelägg finns säkert på marknaden, vilket skulle betyda att du kan köpa originalkvalitet till lägre pris.

----
BMW CS #6212
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Där brukar det kosta ungefär hälften mot i Sverige och de har "märkesvaror"...men det tar minst en vecka innan du har prylarna och de är struliga vid ev returer (t ex reklamation).

Mintex är "budgetbelägg" jämfört med Textar, Jurid, Ferrodo etc.

Dyrare belägg brukar hålla mycket längre än billiga dito, samtidigt som de har bättre bromsprestanda - så jag skulle inte använda budgetbelägg!
När det gäller bromsbelägg får du vad du betalar för!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sk
43
skcorpion
BMW M3 E93 2008
Tackar så mycket grabbar. så att autoexperten har något som heter Roadhouse. Vad tron ni om dessa?

Lutar annars åt att det blir ATE.

mvh
Stefan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Roadhouse är också "budgetbelägg".

Skulle satsa på Textar eller Jurid då de gör väldigt bra standardbelägg och också har levererat "originalbelägg" till bland annat BMW.

Vill du gå upp lite i prestanda skulle jag rekommendera Ferrodo Performance DS, ett belägg som biter snabbare och tål mer värme än originalbeläggen, men kostar lite mer (frambeläggen kostade ungefär 1200kr till min E46).
Dessa skitar inte heller ner lika mycket, eller åtminstone är sotet på fälgarna inte lika svart som med originalbeläggen.

Men kolla med Mister-Auto, för de har många olika märken och generellt kostar de hälften så mycket som hos t ex Dyronomen.

Mvh
Johan B

fredde 7
johan b: var de jag valde, blev en tusing ned mot orginalen har jag för mig.
Textar var det BMW valt att sätta på både M5 o 535, tyvärr lossade ett belägg i limnimgen, och iomed att BMW inte lämnar ngn garanti om de ej fått göra jobbet så känns valet med ferodo mycket bättre än orginal.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har kört med Mintex ett längre tag nu på min E34 535i och är nöjda med dem (kör även ganska "inspirerat" med ibland hårda och långa inbromsningar).

Har även ett par BMW original (Jurid) liggandes här som jag köpte billigt som ska åka på nästa gång det är dags att byta.

Skillnader i fading och värmetålig mellan olika belägg bör märkas först vid hård körning - vid vanlig "Svensson med barnstol"-körning kommer man inte att märka någon skillnad.

Nu är ju E60 riktigt tunga skepp (jämfört med E34) så fading kanske kommer tidigare och man kanske kan dra nytta av mer värmetåliga belägg redan vid vanlig inspirerad körning (fast rimligtvis bör de ju ha uppgraderat bromsarna i nivå med den ökade vikten och effekten).

Däremot livslängden är nog rimligt att det är bättre på lite dyrare belägg, fast har inga bra fakta eller testresultat kring detta. De Mintex belägg jag kör på skulle jag vilja säga inte överraskar vare sig åt det ena eller andra hållet när det gäller livslängd.
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Schmiedmann har bak med. Höll i dem härom dagen!
sk
43
skcorpion
BMW M3 E93 2008
ok. Vad kör schmiedmann med för märke?
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tydligen skall det vara ifrån Vaico som Schmiedmann köper sina bromsbelägg ifrån (enligt uppgifter från andra inlägg här i forumet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite kuriosa, Pagid, Textar och Mintex kommer från samma ägare som är TMD Friction
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
..jo, det är riktigt men det är olika "kvalitetsnivåer" (och prisnivåer) på de olika märkena.

Textar är företagets "top of the line" och originalmonteras av många bilmärken, medan Mintex är ett utpräglat eftermarknads/budgetmärke som har lite lägre pris och dito kvalitet.

Man kan ju inte säga att samma ägare alltid innebär samma produkter men under olika namn - då skulle man ju kunna köpa en Chevrolet (Daewoo)Matiz men egentligen få en Corvette... ;o)

Som en liten parantes brukar (eller åtminstone brukade) Mekonomen ange Textar-beläggen som "taxibelägg" eftersom de håller så mycket längre än de billigare dito...

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B : 100% - bra förtydligat. Jag skrev det bara i en mer kompakt form :-) Jag var medvetet extremt noggrann med ordvalet och skrev "ägare" istället för "tillverkare" och sen också under rubriken kuriosa då det bara var en rolig parentes och inget direkt som tillförde någon mer info om vilket belägg man ska välja.

Lineupen är ju sund och det som Johan B säger går ju faktiskt att läsa mellan raderna på TMD's hemsida.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I helgen gjordes en uppfräschning av bakbromsarna på E34 535i - nya skivor, bromsbelägg och handbromsbackar. Visst, skivorna och beläggen skulle lätt ha klarat vintersäsongen men handbromsbackarna behövde bytas för att kunna passera kommande besiktning så jag passade på att fixa allt på en gång.

Iallafall så tänkte jag prova något "nytt" och köpte Roadhouse belägg (var ändåså på AutoExperten och köpte Brembo bromsskivor - totalt 1485 SEK för bromsskivor och bromsbelägg bak).

Får återkomma med en rapport längre fram. Nu var detta i och för sig belägg för bakbromsarna, de är ju inte lika "utsatta" och "märks" inte lika mycket som frambromsarna - men återkommer när det finns något speciellt att rapportera.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Uppföljning av Roadhouse beläggen. Inte det minsta problem med dessa.

De fick till och med hänga med på ett antal track days också - utan problem :-)
(till slut byttes de dock till Ferodo DS2500 som är mer anpassat för track days)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@skcorpion : Såååå, har du köpt bromsbelägg än? :-)
Vad blev det och varför?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.