|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur gör ni? Serviceintervallen för oljan är ganska lång? 2500mil? Brukar ni byta oftare själva? | |
|
Ja, brukar byta efter halva intervallet. Pappersfiltret ser ut som skit efter 2500 liter förbrukat bränsle. /H |
|
|
Jag tycker 1000-1500mil är lagom, så blir det byte minst en gång om året. Men filter behöver man ju inte byta oftare än rekommendationen. Kör man lite så är ju 2500mil kanske två år, och då är det ju rätt stor risk för oilsludge osv. Oljebyte höst och vår är en gammal rekommendation som inte är så tokig tycker jag, även om man påstår att longlifeoljor skall hålla länge... /Mats J |
|
|
Byter olja+filter efter ca 1200-1400 mil alltså ungefär runt halva intervallen. MatsJ: Jag trodde att filtret var den svaga länken och "ger upp" tidigare än longlife oljan... Mvh Martin |
|
|
Byter alltid minst halva intervallen... olja är billigare än metall ;-) If God doesn't drive BMW, then why is the sky blue and white Mvh Jocke W BMW CS #01430 |
|
| Byter på våren, ofta i samband med byte från vinter- till sommardäck. Tänker att det är en bra tidpunkt då oljan blir mer förorenad på vintern. Bort med det och in med fräsch olja till sommaren. Sommarhalvåret lär den ju klara sig och vara fullgod till vintern. Synd att göra tvärtom, köra på förorenad vinter-olja ett halvår till nästa byte. | |
| Håller inte riktigt med om det där med filtret. Om det inte vore för våra kondenssamlande årstidsskiftningar så skulle en modern helsyntetisk olja hålla betydligt längre än de pappersoljefilter som sitter i alla personbilar. Tunga fordon med en riktig oljerenare av cyklontyp kör 10´mil på samma olja. Filtret kostar runt hundralappen och det är inget att spara på om man byter olja. | |
| Med tanke på hur filtret ser ut efter 2500 mil (allmänt luddigt, slappt och fult) skulle jag definitivt byta det oftare!! Funderade tom på att bara byta filtret lite då och då ett tag till jag insåg att det är overkill. | |
|
Som en väl insatt person i oljeproduktionsbranschen sa till mig: Om du inte byter filter när du byter olja, kan du lika gärna skita i att byta oljan...för den nya oljan kan lösa upp smuts som filtret har samlat på sig! Samma person sa därefter: Om du vill snåla in på något - byt enbart filtret... Pappersfiltrena är egentligen rena stenålderstekniken - det finns moderna högeffektiva by-passfiltersystem, centrifugal- och cyklonrenare mm. som gör att oljorna i praktiken inte behövs bytas alls under fordonets livslängd...men biltillverkarna vill inte kosta på fordonen ett högeffektivt filtersystem för kanske 3000kr i produktionsledet eftersom det är på servicarna de tjänar mest pengar! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Byter efter ca 1250 mil | |
|
Det kan ju vara så att filtrena inte håller 2500 mil men då borde det ju märkas när man byter efter 2500mil att filtret inte håller ihop eller nått. Att ny olja skulle lösa gammal skit som sitter i filtret kan ju inte funka, om skit fastnat i filtret är det ju på ingångssidan det fastnar. om det torkar fast där och löses av ny olja, så skall det ju fortfarande passera filtermaterialet på något sätt för att kunna komma ut i motorn. Det är ju omöjligt så länge filtermaterialet är helt. Är inte filtermaterialet helt så är det ju minst lika dåligt att köra med gammal olja som ny olja... Olja förorenas med dels particklar (som kan fångas av filtret), dels kan det blandas i bensin och kondens mm (som inte fångas av filtret), dels bryts additiverna ner, eller förbrukas. Så jag tycker att det är rätt ok att byta olja, så man får ny laddning additiv, och blir av med all skit som flyter runt med oljan som inte filtret fångar. Men om inte filtren håller så behöver ju dom bytas också. /Mats J |
|
| Är det "avancerat" att byta själv på e60, eller ska man lämna in? Känns lite dumt att lämna in den till verkstad för ett oljebyte. | |
| Om du gör ett extra oljebyte mellan det som indikeras av datorn ska den ju inte nollställas. Mao bara att varmköra, ta ur filtret och pluggen o låta rinna ur och sen i med nytt filter och fylla på! | |
|
Hm, man behöver tydligen ett verktyg för oljefilterlocket om man har de nyare motorerna som börjar på N. Länk |
|
|
Finns att köpa hos BMW! 83-30-0-493-936 133kr hos Schmiedmann. Länk |
|
| M3an alltid olje byte samband med påställning och 525an alltid innan vintern på så sätt sover jag lite bättre nätterna med tanka på Vevhus problemet vi har | |
|
Precis tvärtom mot mig som byter EFTER vintern. Fler åsikter om när man ska göra oljebyte givet ETT oljebyte per år och året-runt bruk? |
|
| Ja alla kör olika men jag åker hellre med ny olja på vintern känns bäst så...lite OT men sen tror jag stenhård på väl fu gerande termostat oxå.. | |
| Jag brukar också byta olja inför vintern på bruksbilen eftersom det känns som viktigare med fräsch olja under årstiden oljan har ett lite tuffare jobb med kallstarter osv. | |
|
Men då kör ni ju med ofräsch olja hela sommaren (dvs efter att vintern gjort sitt). En modern motor lär inte förstöra oljan på ett sommarhalvår tänker jag (som kör 1000mil/år) = som ny inför vintern ändå! |
|
| Ja kanske de,(Hur lång sommar har vi i sverige:)Men andra sidan tycker jag inte att motorn är lika mycket utsatt för påfrestningar på sommaren ex som GE skrev kallstarter kondens osv ovs j | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.