|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en fundering angående skakningar i ratten på en BMW m3 e46 -02. Däcken som sitter på är jumbo exta ku31 215/35 19 fram. Och sänkt med coilovers:) bilen skakar i ratten när man håller 110km/h sen slutar det från ingenstans och sen kommer det tillbaka inom en kort stund sen försvinner den igen och så vidare:( däcken är balanserade och kontrollerad två gånger. Vad kan detta bero på? Hjulinställning? För om det var så att det var obalans i däcken så ska den skaka i ratten hela tiden enligt mina erfarenheter. Mvh | |
|
Skeva bromsar |
|
|
Hej! Vad har du för märke på coiloversen? Hade det varit skivorna så borde de ju vibbrera vid inbromsning? Är coiloversen ställda väldigt stumma så tror jag att det kan bero på det. Eller hur mycket vibrationer snackar vi om? Sen kan det helt klart bero på däcken. Även om de är balanserade. MVH Martin |
|
| Märket på coilisarna är d2 och dom är justerbara i hårdhet camber och höjd. Kostade mig runt 10,000. Däcken är bytta två gånger. Trodde att det berodde på att det var ovala däck. Men de var det tydligen inte. Skivorna känns inget konstigt när man bromsar, ingen vibration då. Jag fattar inte vad det kan vara som gör så att den vibrerar ibland och sen slutar och sen kommer ibland typ den slutar i 15 sec sen kommer den o skakar i 20sek. Den skakade i ratten även innan sänkning vid höga hastigheter när man ligger i 80-90 inga vibrationer alls. | |
|
Vibrationer som kommer och går, beror oftast på däck/fälgar som är obalanserade och/eller orunda. Oftast är det båda hjulen som är lite obalanserade/orunda, där dessa "obalanser" tar ut varandra om däcken står i "rätt" fas i förhållande till varandra (=inga eller små vibrationer), när man svänger kommer ytterhjulet att rulla lite längre sträcka i förhållande till innerhjulet och då förskjuts obalanserna i förhållande till varandra tills de når en punkt där obalanserna förstärker varandra (=kraftigare vibrationer). Kumho är ett lågprisdäck och det är inte ovanligt att sådana är orunda och/eller har förhårdnader i stommen som orsakar vibrationer. BMW är speciellt känsliga för obalans/orundhet eller förhårdnader i stommen, pga väldigt lätta hjulupphängningar. Har du dessutom lite slitna bussningar blir problemet ännu mer påtagligt. Vilka däck har du provat (du skrev att du bytt två gånger)? Har du provat andra fälgar? Mvh Johan B |
|
|
Hej. Såg du bodde Jönköping. Hade varit En fördel om man får känna på det i verkligheten. Bara du hör av dig i så fall. Med vänlig hälsning, Martin |
|
| Jag har inte provat andra fälgar men jag har haft vredstien fullway och kumho däck så det kan bara inte ha varit fel på alla tre däcken. | |
|
Tja, inget av de märkena är ju premiumdäck...men visst känns det lite osannolikt att alla däcken är lika dåliga. Kan ju vara fälgarna!? Vad är det för fälgar? Mvh Johan B |
|
|
Om inte annat så åk ner till rinaldos bilservice i jönköping och låt han titta på det. Han löser det mesta när det gäller BMW samt så har han rimliga priser jämfört med BMW själv. MVH Martin |
|
| Fälgarna är bbs champagne 19" vredstien är väl ett bra märke? | |
| Skakade bilen även när du köpte bilen?. | |
| Nej då | |
| Har hört att det kan vara bussningarna till länkarmarna fram så jag har beställt såna | |
|
Hoppas det löser sig. Köpte du orginalbussningar eller aluminium? Med vänlig hälsning, Martin |
|
| Ser du redan funderat på bussningarna i länkarmarna, jag skulle tippa på det... Har samma problem med min E39, iofs inte samma framvagnskonstruktion men borde kunna bete sig likadant. Hoppas du får ordning på det! | |
| Det är original bussningar jag har beställt ingen alu:) även om det visar sig att det inte är dom så är dom bytta iaf:) | |
|
Har du möjlighet att testa med ett par orginal hjul och se om problemet försvinner. I annantfall kolla så att hjulen som du har idag inte tar imot nånstans i hjulhuset, man bruka kunna se tydliga skrap märke. Vet du om det sitter navringar mellan fälgen och navet?. Kolla även att hjulbultar är tillräckligt långa. Hissa upp bilen och känn på bultarna både för både fram och bakvagnen. |
|
| felet fixat det var spacers som ställde till det hela:) | |
| Tänkte precis fråga om du hade spacers på. Var det biltemas då? Hade samma problem på min e30. Det var spacers som orsakade det. | |
| Ja det var biltemas skit spacers!!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.