AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.270

Är knackande motor något man kan leva med eller måste åtgärda?

St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Har sökt lite men inte riktigt fått 100%igt svar.

Om man har en knackande motor på en 540, ca 25'mil. Är detta normalt och något som inte är "farligt" eller något som man bör eller måste åtgärda. Vad är det då och vad kostar det?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

M62 eller M60? På vilket sätt "knackar" det?
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Är det en 99a eller nyare så är det rätt vanligt att det knackar om vanosen. Det är inget som är farligt att köra med.
St
55
Stew
Audi A6 Avant -07 2.0 TFSI ProLine+Sport och letar efter en värdig BMW 5- eller 7-serie.
Ja, en E39a från 99. Blev lite orolig att det var slut nu. Men det är alltså bara att tuta och köra?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, JAG skulle iaf tveka rejält om jag hör ett knackande missljud i motorn som jag inte direkt kan lokalisera eller tyda...

Går inte att säga via ett forum vad knacket beror på, kan vara lagerknack eller något mindre allvarligt.
Åk till en kompetent verkstad och konstatera felet..

Mvh Janne.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Om de är vanos så är de fortf. ett "lagerknack" bara ett annat typ av lager....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...knackljud är aldrig gott att höra för en entusiast, något fel är det men vad felet egentligen är kan man inte svara på till 100% i ett forum med denna knapphändiga information på felsymptom dessutom.

Kan som sagt vara ett billigare "struntfel" eller av allvarligare sort...kan vara svårt att lokalisera även på plats s.a.s.

Kanske lite mer info från trådskaparen om hur det uppstår och när, vilken årsmodell på vagn etc etc., kan få någon här på forumet att känna igen sig...helst också med en ljudfil :)

Mvh Janne.
St
55
Stew
Kanske dåligt formulerat. Inte min bil utan en jag provkörde och funderade på att köpa. Knackade på ungefär samma sätt som de filmer jag sett här på forumet. Jag hoppar över det köpet och letar vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.