|
|
|
|---|---|
|
Har suttit och läst på forumet men inte riktigt fått svar. Det hela började med att jag upptäckte att oljelampan lyste så jag kollade på fyllde på 1 liter olja och ca 45 mil senare är den nere på minimum igen. Det hela började känns det som efter min vattenpump gick när ja körde. Tempen hann inte sticka iväg iaf och när ja stanna bilen ca 600 m efter ja upptäckte det så pissa de vatten om den. Bilen i sig har gått 22000 mil och det förra ägaren fick bekymmer med med vintern och kylan så det frös och de byttes lite slangar. Summering av allt är att den dricker olja och blårök. Vad kan man Börja med att undersöka? | |
| Vevhusventilationen. | |
| har oxå haft frusen vevhusvent, men inte blårökte min nåt! | |
| Det beror ju lite på vad som händer när ventilationen fryser. Går membranet i cyklonen sönder kan motorn suga i sig olja den vägen. Blir trycket för högt och inget annat ger sig så stiger oljan i returslangen från cyklonen och olja kan tryckas in i insuget. Ibland i sådan mängd att man kröker en eller flera vevstakar. Oftast innebär frusen ventilation att trycket och oljan pyser ut via ventilkåpspackningen eller oljetrågspackningen. Dessutom har vi ju en risig sommar, men frusen vevhusventilation borde vi klara oss från ändå just nu. Låter lite illavarslande att det skedde efter en varmgång, men vi får hoppas på det bästa. | |
|
Jag får kika på vevhuset o plocka ner o rengöra eller byta ut till nytt. Ska nog oxå spola rent i motorn o byta stift i bilen o se om det gör susen. Inga fler tips? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.