AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.266

helljuset fungerar bara ibland

Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Hej

Jag har en bmw 535i 1990 med helljusstrul. Ibland då jag slår igång helljus funkar det perfekt, nästa händer inget. I detta tillfälle testat mäta matning vid anslutning helljus som då är strömlöst. Vad kan vara fel jag kan inte hitta vad?? Vill tillägga att bilen stått i 2år innan jag köpte den..

Tack. Hälsningar Håkan.

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Lödfel i ljusmodulen är inte ovanligt. Den är reläbaserad, sitter i motorrummet.

FP
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tack för svaret :-) Sitter relät i den sk LKM enheten. Såg ett mektips på en som lödde om i LKM men jag vill ej gärna löda om allt så funderar hur kan jag få reda på vilka lödningar som tillhör helljuset?

Tack för all hjälp.
//Håkan.
LKM är ljusmodulen. Där sitter flera reläer inlödade på kretskortet, bäst är att gå över samtliga lödningar. Ibland syns det tydligt när det är sprickor osv men när man ändå har allt öppet så kollar man över hela kretsen.
Om du inte är van vid lödning av elektronik så skall du ta hjälp av någon kunnig, små fel här kan få stora verkningar.

FP
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tack för er hjälp .-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Med blotta ögat ser det bra ut, rengjort lite grann. Jag är lite inne på felet också eventuellt kan sitta i själva reglaget hel/halvljus vilket det gjorde i en gammal volvo jag hade. Jag har försökt komma åt brytaren men får ej loss höljet som döljer spaken. Lossat panelen nedanför till vänster, samt 2 skruvar under höljet, samt dragit loss en plastbit under höljet till höger nedanför ratt men får ej loss. Vågar ej dra hårt och vill gärna ha nåt tips om någon har tid och lust skriva några rader :-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Felen på e34 sitter oftast i spruckna lödningar i LKM-modulen, så löd om den först. Tidens tand eller att någon överbelastat genom att använda starkare lampor än standard.

Någon enstaka som jag sett har varit trasiga kablar precis framme vid hållarna. Har aldrig råkat ut för trasig spak, men det kanske förekommer. Det kan du för övrigt rätt lätt mäta upp med en multimeter. Spruckna lödningar krånglar bara vid belastning, därför lödar man om utan att fundera vidare.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Tack allihopa som hjälpt mig och tack Zubbie på Länk med hjälp av er här och denna suveräna guide av Zubbie på bimmerforum så kunde jag löda om dessa lödningar på bilden och nu vid snabbtest ute, YES! går att slå på helljuset igen .-) :-)

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Min E32 var likadan när jag löpte den, hittade en annan på
En lokal bilskrot som funkade kanon.
Testlödde fört men märkte syftet var brott på
Kortet. Kolla realoem så finns det fler att hitta.

Mvh Jonas Brinelll
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.