AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.448

540 Touring -97 Dött batteri, går inte att låsa upp

bs
29
bsvensso
540iA -97
Jag har sökt igenom Hela (?) webben men kan inte hitta svaret. Batteriet verkar sten dött (vilket förklarar en del märkliga beteenden sista tiden) vilket inte hjälptes av att jag glömde Angel eyes på för några veckor sedan. Antagligen har väl batteriet aldrig bytts så det blir dags för det, så fort jag kommit in i bilen.

Förardörren går Inte att öppna med nyckeln. Det går att vrida 90 grader moturs utan problem men dörren förblir låst.

Försökte komma åt att öppna motorhuven men den står parkerade mot en häck. Fick av en njure, drog lite i kabeln och försökte nå mekanismerna men det gick inte. Man blir vansinnig av allt skit som drösar ner i nacken från häcken!!

Nästa tips är att ladda genom bakre nummerplåtsbelysningen. Ända problemet är att ingen nämnt vilket som är plus och minus. Försökte mäta upp med multimetern men fick ingen bra jord där bak. Avgasröret verkar Inte funka och inte heller bogseröglan. Allt annat är täckt i plast, eller lack.

Sista alternativet verkar vara att ladda mot start motorn, men måste först införskaffa en garage domkraft :-(

Vet någon hur polariteten är i bakre nummerplåtsbelysningen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att vrida nyckeln ytterligare lite i förardörren - den skall förbi "dead-lock" läget och det skall gå trögt att vrida den sista biten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bs
29
bsvensso
540iA -97
Jag tror jag har vridit så långt det går, jämfört med den info jag kan hitta på nätet, dvs 90 grader moturs. Det tar emot en aning runt 45 grader moturs, sedan passerar man det men dörren förblir låst.

Jag undrar om det tricket antingen inte funkar på tidiga bilar (typ -97a) eller inte funkar när batteriet är Helt stendött?
Det verkar i alla fall inte vara helt okänt på interwebben att dörren helt enkelt Inte går att öppna manuellt... (med dött batteri)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det skall fungera - fanns redan på min 94-compact...

Men man får ta i lite - det är nästan så man tror att något skall gå sönder för det går trögt!

Det är en rent mekanisk funktion och påverkas inte av om det finns ström eller inte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och det är en touring utan bakluckelås förstår jag eller en sedan med igenbeckat icke fungerande lås ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
bs
29
bsvensso
540iA -97
Jorå, som rubriken säger så är det en Touring.

Är det Helt Klart att det är 90 graders Mot-urs som det ska vridas?
Det är det jag kan göra men det har ingen effekt.

Nåja, köpte en ny garagedomkraft idag så ska prova koppla in mig på startmotorn ikväll, eller snarare på den "Röda kontakt punkten". Vilken sida av motorn ska den sitta på?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vänster sida, längst fram (om minnet inte sviker mig....)
bs
29
bsvensso
540iA -97
Gäller det på V8 också?
Framför eller bakom framhjulen?
bs
29
bsvensso
540iA -97
Nu är allt fixat.

Den största missen var att jag inte insåg att 90 grader moturs gäller för vänsterstyrda bilar. På min högerstyrda är det tvärtom, stön... ;-)

Det hjälpte ju inte att jag hade denna bilden från bimmerforum som referens:

Länk

Med nyckeln vriden åt rätt håll, sent om sider, så nog kom dörren upp. Efter att jag provat alla andra lösningar och t.o.m införskaffat garagedomkraften. Nåja, den är ju bra att ha i alla fall ;-)

Nu är ett nytt Varta batteri installerat och Vips så har en bunt smärre skönhetsfläckar löst upp sig utan vidare. CD spelaren började funka, efter att ha varit ur funktion (och på vippen att bli ersatt av diverse andra lösningar) i ett par månader.

Räckvidden på fjärren verkar ha ökat. Radion klarar plötsligt att ställa in stationerna korrekt (igår var det näst intill omöjligt). Och minnestolarna kommer nu ihåg ratt inställningen.

Alla småfelen separat skyller man ju gärna på bilens allmänna ålder men nu i efterhand är det ju ganska uppenbart att det var batteriet som spökade hela tiden. Skulle inte vara förvånad om det helt enkelt aldrig är bytt utan helt original. Den har ju bara gått 16000 trots allt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.