AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.216

Någon som vet vad denna kontakt i motorrummet på E34 är?

Tjena,

Höll på idag att putsa i motorrummet och hittade denna kontakt som låg okopplad. Jag kopplade den så klart men märkte ingen skillnad i någon funktion i bilen! Så naturligtvis undrar jag vad det kan vara!

Försök att se den ringade detaljen i bilden Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Ser ut som värmeregleringen i en E34.......
Värmeregleringen för kuppen eller för motorn Brynet?

Och någon ide om varför den skulle vara avkopplad?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
För cupén är det. Ventilpaketet som den ska vara kopplad till kan vara bytt.
Inte helt ovanligt att de kärvar fast eller går sönder inne i paketet. Har själv bytt
på min E32 som har likadant.
Testa värmen och känn på både höger o vänster då de skiljer sig åt och kan kärva
var för sig.

Mvh Jonas B.
Tackar ödmjukast för svar!
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Hjälpmotor för cirkulationen av vattnet in till kupéelementet. Kontakten med tre stift nedanför till höger är för styrningen av värmeventilerna.
Här kommer uppdatering,

Kontakten påverkar tomgången på bilen! Med den inkopplad pendlar tomgången och så fort bilen blir varm klarar den inte att hålla någon tomgång alls och bara dör!
Den startar direkt därefter men håller som sagt ingen tomgång. Så fort jag kopplar av kontakten ifråga funkar den genast mycket bättre!

Några ideer om vad som kan vara på tok för jag kan inte komma på vad värmepaketen och dylika system kan ha och göra med tomgången!!!

Jag kanske ska passa på att säga att bilen går inte rent under ca 2000 varv. Däröver drar den fint...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om kontakten till cirkulationspumpen påverkar tomgången kanske pumpen är väldigt mycket kortsluten (och uppsäkrad)? Blev det varmt i kontakten?
Prova mäta resistansen över motorn eller koppla direktström från yttre strömkälla.

Eller så har någon manipulerat med elsystemet så att det är fel signaler där.
Tack för tipset. Får ta och kika på det i helgen.
Hej igen,
en massa grejer har hunnit hända här så jag har inte haft tid att kolla bilen för ens nu.

Det visar sig att hjälppumpen inte har något med tomgången att göra. Jag misstänker annat men ska köra en diagnos för att se vad som kommer upp först.

Tack er alla för hjälpen hittills. Kommer snart posta nya frågor så klart...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.