AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.227

Lite frågor om en 540iAT

54
17
540iAT
540iAT -95
Hej på er.

Har köpt mig en 540iAT -03/95 och har lite frågor.

Hur ska larmet fungera på en e34? Dioden blinkar massor med gånger i snabb följd när jag låser bilen med fjärren. Sen börjar den blinka normalt. Antar att det betyder att något är galet med någon brytare/sensor till larmet. Hur ska man börja felsöka detta?

Sen sitter det ett fult jävla myntfack monterat framför växelspaken. Står BMW på det så jag antar att det är något orginaltillbehör. Brukar det sitta från fabrik? Tänkte isåfall hur det sitter fast och om det går att ta bort utan att det ser förjävligt ut där det har suttit?

Farthållaren funkar inte heller. Finns det något vanligt fel på dessa bilar som gör att farthållaren lägger av?

Det kommer säkert att komma fler frågor så småning om. Just nu så har besiktningen hunnit gå ut så jag jagar besiktningstid för fullt så jag kan börja köra mer med den. Men alltså, herregud vilken rolig bil att köra... Varför har man inte köpt en sån här tidigare?

54
17
540iAT
540iAT -95
Nerslag på besiktningen på airbaglampan. Har läst felkod:

2 Resistor ZK0 -> Driver airbag
Error present Remain over limiting value

Lampan tänds direkt man släcker den. Nån som har något tips? :/
Myntfacket är troligtvis limmat, men kan gå att få bort utan större märken. Ta loss träplattan och dra en fiskelina/tandtråd och få myntfacket att släppa. Nej det sitter inte där från fabrik, det har någon tidigare ägare roat sig att montera dit.

Angående airbagen hade jag börjat med att ta loss den och se hur kablarna till navet sitter eller i ditt fall snarare inte sitter.

Farthållaren, det sitter en box har för mig innanför högtalaren på golvet ut mot vänster framskärm. Den kan få vattenläckage till sig och förstörs. Så en beggad box kan vara en början. Detta är inget jag arbetat med själv i och med att mina aldrig haft trasiga farthållare, men en kompis hade det felet.

Är det fabrikslarm? Oavsett har jag inte haft något liknande fel. Men det är bra att ta reda på vilket för att kunna få rätt hjälp.

Stephan
54
17
540iAT
540iAT -95
Tack för svaren. Har läst massor av dina tidigare inlägg och sett att du är väldigt insatt i 540 bilarna :) Har som plan att försöka få allt i bilen att fungera som det ska.

Vet du om farthållarboxen måste ha exakt rätt nummer eller liknande?
Larmet är ett Bmw orginal och finns i utrustningslistan. Även dekaler på rutorna.

Ska passa på att fråga en till sak. På armen som går in i spjällhuset där gasvajern sitter, där finns ett hål för en till vajer som verkar gå fram mot lysena nånstans. Den vajern ligger lös under huven. Vad gör den för nytta?

54
17
540iAT
540iAT -95
Har haft lös airbag´n och kikat. Alla kablar satt på plats. Allt på plats under baksätet också. Säkringen hel osv. Hittade ett elschema på nätet så det borde gå att mäta upp resistansen på t.ex ringen runt ratten. Verkar som att den kan spöka på e34.
54
17
540iAT
540iAT -95
Då var airbaglampan fixad. Chansade och bytte kontaktrulle då en beggad inte är särskilt dyr. Nu gick det att släcka lampan utan att den tändes igen. SKÖNT!
Vet inte om du måste ha exakt rätt farthållarbox, men det är väl lika bra att köpa en som kommer ifrån en 540i, möjligen kan en 530i fungera men det är bara en gissning. Kika på e34.de eller ebay.de för begagnade, bör gå att hitta om inte idag så inom 2veckor.

Det är inte farthållarvajer som är lös?? På 410an var ett fäste till farthållaren trasigt och det gjorde att bilen fullgasade, om det har hänt på din kanske en tidigare ägare fullagade genom att helt enkelt koppla bort vajern?

Angående larmet, kolla att alla dörrar stängs ordentligt och att kontakterna till dörrar/bagagelucka fungerar som de ska. Efter inbrottsförsök på #794 så fellarmade den innan verkstaden som bytte förardörren tog in den igen och åtgärdade kontakt/dörrstängning. Efter det inga problem med larmet (jag märkte inget fel, utan det var grannar som störde sig på att den skjöt ibland).

Stephan
54
17
540iAT
540iAT -95
Hej. Mycket troligt att vajern är lös. Skrev här lite högre upp och frågade om en lös vajer som ligger uppe på motorn under motorkåpan. Den verkar ska sitta brevid gasvajern där kring spjällhuset. Den går ner mot framlyset på förarsidan, och där ska ju tydligen sitta lite grejs till farthållaren. Men när jag fipplar med farthållarspaken i bilen så tänds inga lampor eller något sånt. Ska det tändas något när farthållaren är aktiv?

Angående larmet så gör bilen så att dioden blinkar i ca 10 sekunder när man låser den. Sen börjar dioden blinka i normalt takt igen. Provade att larma den, vänta till dioden blinkar normalt och sen låsa upp bilen med nyckeln. Så fort jag vred om nyckeln i dörrlåset så gick larmet. Så det funkar då. Men att dioden blinkar ska väl indikera att någon kontakt/givare inte är helt ok. Har en racklig elhiss bak. Rutan går inte att med motorn köra upp helt utan man får lyfta den sista biten. Läste nånstans att larmet kan känna av sånt, typ om rutan är nere mer än 11 mm eller vad det stog. Kanske elhissen har fastnat i ett läge så den tror att rutan är nervevad? Annars vet jag inte riktigt hur man ska kolla vilka kontaker som är hela?
54
17
540iAT
540iAT -95
Ska tillägga att blinkers inte blinkar då man larmar/larmar av. Kanske det beror på att larmet känner av någon dålig givare/kontakt?
Finns inga lampor när man använder farthållaren, koppla in vajern så ska du se att den fungerar.

Byt elhissmotor, det är vanligt att motorerna skär (en begagnad är billig, bör räcka med några hundringar). Kolla dörröppningar och gör rent. Tänds innerbelysningen när du öppnar dörrarna? Det är en indikation på om allt är ok.

Stephan
54
17
540iAT
540iAT -95
Tack Stephan, för att du tar dig tid att hjälpa!

Okej. Ska prova koppla i vajern och testa farthållaren på nån raka, ifall den sular ner :)

Alltså det är nog inte själva motorn det är fel på i dörren. Den går att hissa ner men kärvar fast när man ska hissa upp. Ska plocka bort dörrsidan nån kväll och kika på det, men skulle tippa på att det är något plasthjul i någon skena som det bara är skit kvar av.

Ska kolla alla dörrar och se hur innerbelysningen reagerar. Vad finns det för övriga givare? Bagage? Huv? Rutor?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ja utan vanos har nog inte samma problem,ett tips Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.