AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
35.306

Skänkte jag bort bilen?

Sida 1 av 2
sp
31
spitz66
X3 M40i -18
Vill bara höra lite vad expertisen på forumet säger.

Sålde min 540iA Touring M-sport -03 nu i helgen för 55k.
Hade den på blocket i ca 1 månad med ganska svalt intresse.

Lite fakta:
Importerad -05
Solidsvart
19200 mil, skinn, taklucka, pdc, navi pro, drag, rdc, sportstolar, HiFi Pro DSP, bluetooth, Ipod-anslutning, regnsensor m.m.
Mycket slitdelar bytt såsom bromskivor, diverse stag m.m.

Jag vet att det inte är ngn rusning efter V8:or i dagens dieselträsk men känns som om köparen fick mycket bil för pengarna iaf... ;)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Skänkte o skänkte"...du fick den såld inom hyfsat rimlig tid(får man förmoda) och det var väl bra :)

Nåja, begagnade bilaffärer är lite vanskligt ibland, men 55 tusen är inte så dåligt i vilket fall...iaf inte i dagens "minidieselträsk" ;)

"Marknaden" just nu gav ett pris på 55000kr för din fd vagn och då var den "värd" just detta...så får man se det.

Mvh Janne.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Han fick ruskigt mycket bil för pengarna. Jag tycker det var billigt. Jag har sett annonsen och tyckte att ditt tidigare pris var ok. Köpte själv en 540 i januari och det har inte dykt upp många 540 touring med M-paket och bra utrustning sedan dess. Jag trodde nog den skulle gå snabbt men det är ju mitt i semestern vilket påverkar. L Var det någon rost på den? Skador i inredning? Andra fel och defekter?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Svårt att svara på, det är bara du som kan räkna på affären. Men om intresset var svalt och marknaden bjöd 55 så var väl det ok.

MVH
Robert
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En bil är "värd" exakt så mycket som en köpare och säljare kommer överens om vid ett visst tillfälle. Sen kan någon annan tycka att det var för billigt (läs Säljare) eller dyrt (läs Köpare), men det är precis som Janne säger "marknaden" värderade din bil till detta, så ditt pris var helt ok och marknadsmässigt.

Mats
BMW CS #5847
E
1.156
E
320 ci cab -04
Tycker inte du skänkte bort bilen. Det lär inte växa köpare på träd för den typen av bilar. BMW 540 med nästan 20 tusen mil och ca 10 år gammal gör bilen till en "lott". Den kan gå hur bra i flera tusen mil till eller så kan den kosta rätt mycket att hålla rullande.

Eftersom jag misstänker att du skött bilen och som du skriver bytt slitdelar så gjorde "rätt köpare" en bra affär. "Rätt köpare" kan skruva rätt mycket själv och har pengar undanstoppat och är beredd på att ta 20 k reparationer.

E
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kompis en som troligtvis skulle ha gett minst 60k för denna vid ok skick men en kombination av tillfälligheter, semester och 50 mil till Karlskrona gjorde att vi inte fick tummen ur och drog iväg. Huserar köparen här på forumet så kan han gärna hör av sig så kan han ju göra några snabba tusenlappar.
Eller har någon annan en 540 till salu, Touring med M-paket?
sp
31
spitz66
X3 M40i -18
Självklart har ni rätt i att den är värd vad "marknaden" är beredd på att ge. :)

Inte bästa tiden att sälja i semestertider heller när folk har annat för sig.
Risken är ju att man står med bilen x antal månader innan "rätt" köpare dyker upp.

För min del var det bättre att ngn annan fick glädje av den då den mest tog plats på garageuppfarten. ;)

olaO:
Ingen rost eller andra defekter förutom en läckande slang (servoolja) mellan pump och behållare. Inget avancerat men nu slapp jag ju fixa det iaf då köparen tog på sig uppdraget... ;)

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu dök det upp en hyfsat motsvarande för 80k. Tyvärr "fel" inredning för min kompis då han inte vill ha beige. Blir intressant att se om den säljs. 25k i skillnad och det kan man fräscha till en 540 rätt ordentligt för...
sp
31
spitz66
X3 M40i -18
Jag har för mig att jag såg denna hos "Linus Bil" i Sthlm när jag köpte min 540.
Inte säker men kan vara värt att kolla upp då där förekommit en del tveksamheter.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
spitz66 det verkar som den säljs vidare direkt.
Var det en uppköpare som köpte av dig kanske.

Länk

sp
31
spitz66
X3 M40i -18
Där ser man och med 62% påslag på priset med...
Ska bli intressant och se hur länge den ligger ute.

Köparen var VD för ett bilföretag i Skåne, dock ej detta.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan det var så att den är prissatt så högt att den med stor sannolikhet inte kommer säljas, vilket betyder att någon på firman, troligt ägaren, kan köra den privat men låta firman stå för kostnaderna?

Känns ju inte precis som den typiska bilen att köpa som bilhandlare, för att sedan direkt sälja. Skulle väl snarare vara troligt om det handlade om någon populär volymmodell, som 320dT.
55 tusen hade jag kunnat köpt, osis.

Vi får önska dem lycka till med sin sin bilförsäljning.
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Spitz66 du har power post :)
Klart att det var för billigt, det visar ju att en handlare köpt den och säljer för klart högre pris.

Din är den sist tillverkade 540iAT i 668 Schwarz II, en av 23st i färgen (gäller 540iAT M62TÜ) och av dessa har 14st M-Sportpaket, din är mycket välutrustad och endast 87st 540iAT byggdes efter din. Dragkroken är hemsk och förstör utseendet, tonade rutor och fälgarna kan man väl leva med men att behöva går ner till 55tkr ska inte vara nödvändigt.

Stephan
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Intressanta data Stephan, hur får man fram sådana siffror?

/Ola, GL92465
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man dedikerar sitt liv åt en viss bilmodell och samlar på sig all data man kommer över ;)

Själv kan jag inte tycka annat än att om ingen hör av sig på 1 månad och bjuder högre så är det väl 55k som bilen är värd? Handlaren har ju inte sålt den för 89, bara annonserat. Jag kan annonsera min 325 för 200k, den är inte värd det ändå ;)

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Aldrig att handlaren får 89k.
Hur presenterade sig köparen och vem skrevs bilen över på vid försäljningen?
Vem är den reggad på nu?

Surt tycker jag, en sån bil skall säljas från en entusiast till en annan utan mellanhänder.
Å andra sidan är det ju bara om man har mycket tur och timing som man lyckas hitta den där entusiasten som vill ha just din bil och betalar 10k över "marknadspriset".
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min erfarenhet av "entuasiaster" är att de har väldigt lite pengar när det väl gäller. De prutar lika friskt som alla andra.

-------
//Lövet
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det kan vara dumt att anta. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.