|
|
|
|---|---|
| Min airbag lampa började lysa för några dagar sedan. Är det någon som vet något om detta problem? Har hört att det kan vara ett alvarligt fel? Även dyrt! | |
|
mest troligt har du kanske kört lite med elstolen? eller dammsuget under sätet? kostar om det bara är glappkontakt ~1000:- att "släcka" hos BMW |
|
|
Min lampa började lysa i vintras då jag hade tändningen påslagen och radion påsatt vid arbete i garaget, varför den tändes har jag ingen aning om då jag varken var under stolen eller kom emot bältena. Kanske batteriet blev svagare av att tändning och radio var påslaget, men lampan släcktes hos en verkstad för 200:- har inte börjat lysa ännu. Frågade hos BMW, svaret blev att byte av kontakt under stolen var troligaste åtgärden, men kan kontakten verkligen "slitas ut", är det inte bättre med lite kontaktvätska i befintlig kontakt istället för att skarva tåtarna, för det är väl det verkstaden gör eller???? någon som vet? mvh Uffe/bildock |
|
|
Hur det ser ut på Z4:an vet jag inte men på 3:an sitter en liten svart dosa under passagerarstolen som kan klämmas om man kör ned stolen i bottenläge. I den svarta dosan sitter egentligen bara ett litet kretskort. Risken att den skadas är väldigt liten skulle jag vilja påstå med tanke på att höljet (svarta dosan) är väl tilltagen. Dock sitter det 2 st kontaktdon i dosan och dessa kan glappa och när kretsen bryts så känner bilen av det och airbaglampan börjar lysa. Vad exakt dosan gör vågar jag inte säga med säkerhet men den är kopplad till den sensormatta som sitter i stolens sittdyna. Så ifall den slutna kretsen för airbagfunktionen bryts under spänning, dvs när batteriet är påkopplad så kommer airbaglampan att lysa. Att kontakten skulle slitas ut är knappast troligt. I Bengts fall skulle jag tro att det handlar om ett glapp som lätt går att åtgärda med lite översyn samt kontaktvätska som bildock skriver. Dock behöver man fortfarande koppla upp sig mot bilen och släcka lampan. Mvh/Rolle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Att gissa i airbagsystemet nja inget lyckat koncept. läsa av felkoder i systemet och se först vad det ger är rätt väg att gå. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso har naturligtvis rätt egentligen men läser man lite forum ser man att på Z3 är oförklarliga airbagslampor väldigt vanliga och de verkar i 90 % av fallen antingen bara vara att släcka eller bero på kontaktproblem under stolarna. Man kan alltid prova att släcka först för att se om det återkommer och kolla kontakterna. Steg två är att läsa koderna är min bedömning och erfarenhet. |
|
|
Rollebolle tackar för ditt uttömmande svar, det verkar troligt med den förklaring du givit, som åtgärd har jag höjt stolen litet då jag hade den så lågt som möjligt. mvh Uffe/bildock |
|
|
Självfallet ska man läsa av koden innan man nollställer. Felkoden ger en indikation vart man ska leta efter felet, men jag måste tyvärr påpeka att det inte alltid är så att felkoden visar rätt. I mitt fall så sa den att sensormattan i stolen var trasig. Vilket jag tyckte var högst osannolikt. Mekanikern tyckte dock att det var bara att beställa och byta. Ett par tusenlappar sisådär. Men eftersom jag visste att detta uppstod efter att jag bytt stolar i min så gav jag mig på kontaktdonen under sättet. Nu visade det sig i mitt fall att det var sensorn under stolen som glappade så lite kontaktspray gjorde saken och nollställningen var inget problem. Man kan inte nollställa airbaglampan om man inte åtgärdat felet. Med andra ord så länge man inte hittar på kreativa lösningar och kopplar sig förbi systemet osv (vilket vissa gör) så slocknar inte lampan bara för att man försöker nollställa den utan man behöver göra en åtgärd och sedan nollställa. Har felet åtgärdats så kommer lampan slockna, har man inte lyckats åtgärda felet kommer lampan att fortsätta lysa. När man sätter på tändningen så lyser airbaglampan sedan slocknar den efter 2-3 sek, är felet kvar så slocknar den bara 1 sek och tänds på nytt. Koderna läser man av med samma instrument som man nollställer med. Mvh/Rolle |
|
| Och behöver man en sådan apparat och bor nära Uppsala kan jag vara behjälplig. | |
|
Tja! Ok, jag sitter oxå här med en stabil 2:a på airbaglampan. Ska skaffa kontaktspray idag och säkra alla kopplingar under sätena. Min fråga till er är, finns det ngn i Gtb-området som har instrument för att kolla felkoder och kan släcka dem? Pratade med BMW igår och de ska ju ha hutlöst med pengar bara för att jag ens ska få köra in på deras område!!! /Nisse pisse päronpung |
|
|
Sitter med samma problem. Har släckt lampan vid 2 tillfällen samma felkod (höger dörr). Öppnat panelen, sprayat med kontaktsåray, fungerade ca 1 månad. Nästa åtgärd är att byta kabel till guldplätterade kontakter detta ger minder motstånd till airbagg modulen i dörren. |
|
|
Kornknarr, du erbjuder dig att vara behjälplig. Jag glömde ta ur batteriet när jag bytte bussningar i stolarna... :( Hur får jag kontakt med dig? Har försökt via "Power post" |
|
| Per@kornhall.se | |
|
Vill bara meddela (intresseklubben kan anteckna) att jag numer slipper åka runt med airbaglampan ilsket lysande. Tack Kornknarr för hjälpen! Härligt med generösa och hjälpsamma människor. |
|
| Det var kul att se en annan Z och ölen står och väntar i kylen! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.