|
|
|
|---|---|
|
Har släpat husvagn i snart 25 år, förutom några få undantag har bilarna varit Japanska med 3 liters V6or och automat, bästa bilen hitils var en maxutrustad Mitsubishi Sigma 3.0 V6 24 -94, den gick så fint att man ibland glömde bort att det hängde 1350 kg bakom. Så när jag nu skaffade en 530iaT -01 trodde jag att jag skaffat den perfekta dragaren, den har det mesta Mitsubishin hade och dessutom bakhjulsdrift. Men det blev en liten besvikelse, man känner hela tiden att det är en vagn bakom, går inte så stabilt som jag trodde, men framförallt funkade inte växellådan. Utan vagn är lådan en dröm, växlar sömlöst vid normal belastning, och är reptilsnabb när man står på lite. Jag åkte först några mil varierande landsväg, lådan hade beslutångest, upp o ner hela tiden, fick gå över till manuellt läge. Kom ut på Nynäsvägen, ökade upp till strax över 90, då gick den fint till Nynäsham där jag åkte ombord på Gotlandsbåten. Kom mitt i natten till ett regnit o blåsigt Gotland, lite krypkörning tills köerna lättat, sen ut på landsvägen, men lådan växlade inte upp längre än till 3an, jag kunde gasa upp till 5000 v/mil och släppa gasen, den växlade inte, petade i manuellt, displayen visade då D5 ?? fast 3an var i, petade jag ett steg uppåt hoppade 4 an i och även displayen hoppade ner till 4an. Var ute och provade några mil nu utan vagn, och den funkar klockrent. Era erfarenheter av BMW automat och husvagn ?? | |
| Nej, manuell låda är väl att föredra om man ska dra släp. I alla fall om man ska dra med en bensinare och inte en diesel. | |
| När du växlar till manuellt går lådan först till sportläge och 5.an visas =S, sedan när du börjar växla visas rätt växelläge. | |
|
Nu har jag inte dragit husvagn, dock drog jag min fd Chris Craft Scorpion 230 med en tung mercruiser 454 i aktern och upplevde det som väldigt smidigt. Inga problem med att automaten inte ville växla upp/ned. Detta var med min fd BMW 540iAT -00 med 28000 mil på mätaren. Nuvarande 525iAT drog jag nyligen min Fjordling 17 från Lidingö - Norrtälje och inte heller några problem att växla upp/ned. Dock betydligt mycket lättare båt. |
|
|
Har inte dragit så mkt annat än överbelastade flyttsläp med vår. Nu när vi flytta senast var det fullt i bilen och släpet som var det största som gick att få tag på var rejält lastat. Vet inte vikten dock men rätt tungt var det. Det blåste och regna väldigt mkt tror det var kuling faktiskt, låg grenar på vägen här och var... Men i vilket fall tycker jag att automaten skötte sig kanon. Växla mjukt och fint. Visst, när man låg i ca 70-80 vela den något mellan femman och fyra, men inte var det kontant, det var mer när det kom vindbyar som den växla ner till fyran. Annars tycker jag att det gick stabilt och bra. Mvh Martin |
|
| Isåkare: Hur långt har bilen gått? Låter som det är dags att serva växellådan. | |
| Ute på hal is här (inte så bra koll på automatare) men skulle man inte kunna prova att nollställa lådan? Den är väl adaptiv?! | |
|
Isåkare, det kan vara så att lockuplamellen i lådan är sliten och inte orkar hålla lockupen när man har mycket last. Då tror jag lådan börjar vela, jag håller på och underöker detta lite för jag tror att jag har detta fel på min 520... helt kass att köra med släp /Mats J |
|
|
Nu behöver jag inte dra nått mera i år, drar hem vagnen med en annan bil ist. Men service på lådan ska göras, bilen slog just om till 17.000 mil. Men jäkligt tråkigt att det inte funkar som man vill, till nästa år var det tänkt en 200 mila tur med vagn efter till bla Norge, men som lådan funkade nu är det inte att tänka på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.