AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.277

Bmw e36 328i, Hc halt tomgång 239+ Ryckig körning

Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
Hejsan, de är så att jag är en ägare till en 96as 328i sedan 2 år tbx, och för 2 veckor sedan var det dags för mig att komma tillbaka från studierna i södra Sverige för sommaren, och så var det dags för Besiktningen.
Bilen har senaste åren gått igenom utan större problem (slitna blinkers+spruckna bromsslangar)

Men till min stora förvåning så blev bilen underkänd, HC halt tomgång var 239(enda anmärkningen) och bilen måste besiktas igen senast 12e Augusti.

Och nu har jag upptäckt att bilen har även börjat bete sig märkligt, den börjar rycka på 2ans växel vid 2300 varv, och det är enbart på 2an som detta uppträder, och den dricker lite mer soppa i stadskörningen nu också 1L/milen och var tidigare kring 0.7-0.8L/milen.

Men nu är det så att man har dubble jobb så blir knapert med tid att börja undersöka bilen, men har forskat runt på nätet ang. HC halten och ja det finns alla möjliga förslag på vad det kan vara(läcka i avgasröret,läcka i insuget,ventiltätningar,slitna kolvringar), men har inte hittat någon med liknande problem som påstår sig ha lyckats fixa själva felet.

Finns det någon här som kan ge förslag på vad det kan vara som orsakar detta?

Ps ,(filter,olja o stift är bytta i Augusti 2011, och kärran har heller inte börjat dricka onormala mängder olja)

Om jag tolkar dig rätt, så står bilen stora delar av året och du mer eller mindre bara använder den under semester/ledig från plugget?

Börja med att byta olja och filter. Ska/är bra att göra varje år oavsett miltal.

Likaså är det aldrig bra när de står för länge ang slangar. De blir torra och spricker.

Jag hade börjat med olje bytet. Sedan kika över slangar, så det är tätt.

Är det att du låter bilen stå mycket och får rätt på problemet, så be gärna någon använda bilen mellan åt när du är borta, så den får rulla med jämna mellanrum.
Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
Glömde tillägga att bilen rullat konstant inom familjen trots min flytt.

Tackar för tipset, har inhandlat nya stift,olja och filter,,så det blir det första jobbet att försöka hinna med.
Vet någon hur man går tillväga för att kolla om det är strul med tändspolarna(förutom missfärgat stift),läste ngn stans att man enkelt kan kolla att dem tänder som dem skall med stetoskop,stämmer det?

Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
okej börjat kika på bilen nu, och tänkte börja med att kika på siften samt byta till nya i denna veva.
lyfte spole nr 1, var liite olja i tändstiftsbrunnen, lyfta 2an och där var det ingen olja, ..
Sedan kom vi till 3e cylindern framifrån, Var så mycket svart skitig olja där i så man kunde inte ens se tändstiftet, tog och lyckades suga upp oljan , men stiftet såg helt okej ut även här, och var samma i resterande 2 brunnarna. Fattar inte vart oljan kan kommit från :S

och sedan skulle jag ta och börja fixa kupefiltret då jag fått vidrig luk med en blandning av lik och bränd olja, . Men efter man släppt handskfacket/luftledningen/runda skruven man skruvar ett halvtvarv motsols så ser man att det är tomt där inne, inget filter bara värmeväxlaren, så kan det vara så att det finns ett filter ngn annan stans? eller måste man börja spola rent hela luftledningen för att får bort stanken
Undrar om inte lukten kommer utav den läcker olja någonstans. Tänker även på att brunnarna är fulla av det. Läcker det ner på grenröret kan det osa apa inne i bilen.

Om du nu har olja i brunnarna, så tänker jag på om det är din ventilkåps pack´ning du måste byta. I med nya stift efter det och se om lukten och läckaget försvinner.
Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
Bara jag som spekulerar här, men eftersom det var de 3 bakersta tändstiften som simmade så borde det inte bero på gammal oljespill vid påfyllning av olja, utan det är förmodligen ventilkåpspackningen som sprungit läck.
Och alla stiften hade gyllenbrun färg så dem borde den gå okej på alla cylindrarna iallafall.
Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
såg inte att du hade hunnit svara :)
började också fundera på det, men det verkar ju knepigt att bilen inte dricker onormala mängder olja. men som sagt så måste ju ventilkåpspackningen bytas.
ska försöka hinna me att skruva lite till imorgon.

Vart sitter luftintaget på e36or? tänkte börja följa luftledningen och se om bägge felen går hand i hand som du sa
Jag vet inte var det sitter på E36:an. Många år sedan man hade den modellen nu också.

Ang din Hc. Hade själv strul 2 år med min egen minns jag. Tankade i c:a 20 liter Etanol också klarade den värdena.
Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
Lär inte hända något speciellt idag, väntar på diagnostik utrustning , samt så har jag varit och inhandlat nytt luftfilter, oljefilter, kupefilter, olja, tändstift och ny ventilkåpspackning.

Återkommer här så fort jag har lite tid över att köra diagnostiken och se vad den säger samt efter jag har utfört servicen.
Sn
9
Snitchi
bmw 328i e36
Nya Ventilkåpspackningen har anlänt, och idag har man lite dötid så tänkte byta ut den.

Efter man släppt Ventilkåpan, måste man göra någon urluftning på olje sidan, eller är det bara att byta den gamla packningen och dit med den nya?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.