AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.244

Hur vet jag vad som blivit snet på bilen? krockad e34

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tjenna!

Har en Bmw 525i e34 90 med m50 motorn som jag köpte för ett tag sedan,

säljaren sa att den vart krockad men lagad, delvis man ser nyans skilnad på huv,framskärmar och stötfångare till skillnad från resten av bilen,

Men tyckte allt såg okej ut så köpte bilen endå (billigt)

efter ett par dar la jag dock märke till att vänster fram hjul sticker längre ut än vad höver fram hjul gör, alltså måste ngt mer fått en smäll:(

Har skruvat bort främre stötfångare och inte sett ngt konstigt där

ngn som har nått tips på hur jag kan kolla upp vad som har fått sig en smäll?

Synd att skrota bilen då den är näst intill rost fri..
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Förlåt men jag måste ge en liten moralkaka, var alltid reserverad mot krockade bilar. Visst det beror på hur en bil krockats och det rullar många bilar på våra vägar som varit med om en liten skada, men den bilen du beskriver verkar ha varit med om något lite större.

Problemet är att en bil kan se fin och rak ut och den kan kännas som ny att köra, men är inte jobbet bakom ordentligt gjort kan bilen vika sig som en papperspåse vid en krock. Deformationszoner och dylikt är helt enkelt förbrukade, och att det är lätt att skriva detta inlägg med facit i hand men desto svårare att stå med pengarna i handen och ta beslutet det förstår jag!

Men nu när bilen är köpt är det inte mycket att göra, jag hade kört till en bilplåtslagare eller något liknande och frågat om dom velat ta en titt på bilen i din situation. Är dom erfarna bör dom snabbt kunna få sig en bild av hur bilen är lagad och ser dom något tokigt vet dom också vad nästa steg är och om det steget är värt att ta.

Lycka till! :)

//Bjersér
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej å tack för svar!

Jo jag vet att det är väldigt dumt å köpa en krockad bil, hade aldrig gjort det om det var en nyare finare bil,

jag köpte bilen för 4500kr så det var ungefär vad motor och låda var värt,

vill inte skrota bilen i onödan då den är näst intill rost fri.

får nog göra som du säger och ta bilen till en bilplåt firma och kolla upp hur den ser ut ordentilgt innan jag lägger ner ngn energie på den!

tackar för svar å skulle gärna uppskatta fler tips/svar!

Kolla efter uppenbara spår efter "fusk" (dvs knycklad plåt man bara "bankat o dragit till rätt form ungefär"). Man bör byta delar som "knycklats" speciellt om det är ramben eller liknande. Kolla hjulhusen! Försök avgöra om framvagnsbalken flyttat sig i sidled!
Du bör kunna se dessa saker utan att vara expert. En verkstad tar nog rätt bra betalt för att "kolla upp" bilen, tveksamt att det är värt det, speciellt med tanke på vad du köpte den för...
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Börja med att göra en hjulinställning på en däckfirma. Är bilen sned går det nog inte att få alla inställningar rätt. Går det att ställa in fram (och bakvagn) rätt så är det ju inget problem att köra med bilen. Den skall då gå riktigt och inte slita däck.
Sedan är det så att även fabriksnya bilar har toleranser, inget är exakt, det handlar bara om hur bra du kan mäta.
När du säger sticker ut, är det så att hela hjulet sitter "längre ut" i sidled, eller är det framkant/bakkant på hjulet som pekar ut? Och hur mycket skillnad är det i så fall?
Jag tror tex att 5mm är inom tolerans. Men jag vet inte vad som är max tillåtet.

Det är ju inte säkert att framvagnen påverkats alls i krocken men det kan ju vara så att när dom monterat på skärmar så har dom inte lyckats få dom rakt på bilen utan det är i verkligheten skärmarna som sitter fel på bilen.
Det kan ju även vara kass bussningar i länkarmarna som glappar såpass att hjulet kommer längre ut.

Men man kan nog bli lite nojig och leta lite extra efter fel när en bil varit krockad. En "okrockad" bil hade man kanske inte kollat så noga...

/Mats J

Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Hej och tack för alla svar!

skruvade bort båda hjulen å kollade men såg inget konstigt.. visst dom har lackat om på många ställen i front på bilen men inget uppenbart på bilen som är snet..

får helt enkelt åka till skrot och plocka av hjulupphängningen å byta å hoppas det blir bra!

tack för svar ennu en gång!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.