AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.767

vilka coilovers till E90?

Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
Tänkte införskaffa coilovers till min e90 320d -07 sedan

Det är mest för utseendets skull, vill gärna ha några som funkar på vintern och då går att höja upp till nästan originalhöjd, om man tejpar runt gängorna så brukar de flesta klara sig ganska bra mot rost och skit

Får man tag på några som inte är totalt skräp för under 5000kr? många kostar ju mycket mindre än så, frågan är ju om man vågar chansa på nått billigt

har kikat runt lite på ebay och i tyskland finns ju en hel del, dock så har man ju ingen aning om kvalitén

Sen kan ju säkert en uppsättning som kostar 5000kr i sverige vara sämre än en som kostar 2000kr i tyskland

Är det några som har tips på märken som är lite bättre?
Typ H&R, Tein osv är över budgeten, ska ju som sagt bara vara för utseendets skull, utan att ramla sönder efter några mil..
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
Någon som har erfarenhet av FK street dämparna?

FK verkar väl ganska seriöst iaf, de har ju många olika dämpare i olika prisklasser

3395kr + 375kr frakt från autosculp.se

Länk

Från Tyskland går de att få hem för ca 2500kr inkl frakt
Visa användare
789
johmei
335i E92
+1
Justrebar sänkning: 25-55mm.

Hur räknar dom säkningen? Jag som har M-sport chassi som redan är sänkt 10 eller 15mm(jämfört med standard) kommer det bara sänka 15 till då?

Förstår ni hur jag tänker?
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
antar att de utgår ifrån standard chassie

men 25mm är väl det minsta man kan sänka, sänker du max så blir den ju 40-45mm längre än du har nu isåfall
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
läste någonstans att det går att sänka mer än angivet också, men de är bara TÜV-godkända för en viss sänkning så de får inte skriva mer, vet inte om det stämmer...
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
ingen som kör med coilovers på sin E90?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Jo jag kör med Bilstein PSS10 som fungerar väldigt bra. Det ger mycket bra väghållning utan att komforten blir lidande om man kör med vanliga däck, ej RFT. Har dock läst att de kan börja klonka fram efter ett tag. Ett bättre val är säkert Öhlins coiloversats till E90. Den kostar ungefär som Bilstein i storleksordningen 20 kkr.
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
ok, har kikat lite på de som bara heter PSS, de går att få hem för runt 10k

självklart kan man inte räkna med någon vidare kvalité på ett kit för 2500kr men då det är en pendlarbil så är jag nöjd så länge bilen blir lägre och de inte rasar ihop direkt (:

Vet inte om det va här på Autopower jag läste om någon som va missnöjd med sina JOM-coils, det är det enda negativa jag sett om något märke, just FK verkar flera rekommendera om man är ute efter budget-dämpare
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Om du bara vill sänka bilen och inte bryr dig så mycket om komfort och väghållning kan du köpa H&R sänkfjädrar. Jag vet flera som kör med dem och anser att bilen är OK. Då klarar du dig på ca 2500 kr.
Jo
20
JoeyJ
E46 325 Turbo -04
Toyota MR2 Turbo -90
jo, men jag vill ha justerbar sänkning för att få det snyggt med nya fälgarna, måste ju få rätt "stance" :D

Hade det varit en roligare bil som man kunde kört lite bana med hade det ju känts ok att köpa ett ordentligt kitt för 15-20k, men på en bil med 163hk som aldrig kommer vara i närheten av en bana så känns det som onödiga pengar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.