|
|
|
|---|---|
|
hej jag undra om det går och byta oljan själv o vilken olja som behövs, o kanske diffen sammtidigt... undrar också om det e dyra oljor, eller kanske ni känner till sidor eller någon billig kedja butik alltså.. e jätte tacksam for alla svar. mvh | |
|
Jag bytte till Redline olja i växellådan + diffen. Växellådan blev som ny och blev bara bättre o bättre efter tiden. Minns jag inte fel säljs oljan på 0,9 L och en burk kostar ca 250kr och lådan rymmer 1,2 - 1,4 beroende på modell.... Att byta oljan kan vem som helst göra, ett tips till påfyllning av oljan till lådan är att dra upp en slang med tratt från lådan genom motorutrymmet och fylla på uppifrån för under bilen och ett hål på sidan uppe i kardantunneln är det svårt att fylla på ! På fyllning till klumpen drog jag slangen upp i hjulhuset över däcket. Urtappningen av lådan + diffen är det plugg i botten så det är bara att släppa ur..... Vilken olja samt mängd kan du läsa på redlines hemsida ! Lycka till !! |
|
|
Sitter som sagt två pluggar en uppe i sidan för påfyllning/nivå och en nere i sidan eller under för avtappning. Oljan skall fyllas i den övre tills det börjar rinna över. Jag brukar använda en sån här när jag byter/fyller. Länk |
|
| Man lossar alltid påfyllningspluggen INNAN man tappar ur oljan...Varför? Jo hur kul är det att ha tappat ur all olja för att sedan gå bet på att få loss påfyllningspluggen.... | |
| Kan du vänta 1 v på oljan så hittar du den för halva priset på tex ebay.de | |
|
Tackar så mycket grabbar!! Men vad sägs om biltemas oljor? |
|
|
Din BMW förtjänar de bästa oljorna. /Janne |
|
|
Ang biltemas oljor.... Varför chansa när du får "finoljor" för samma eller mindre peng från Tyskland? |
|
|
Sant!! Tror jag beställer på ebay. Hur många liter behövs i diffen? |
|
| 1.1 liter i diffen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.