AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.110

Slö E39 530. Vad kan det vara?

Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Hej allihop.

Har nyligen köpt mig en jätte fin 530 e39. Redan i började kändes bilen lite slö och då gjorde jag felsökning och fick felkod: Kamaxelgivare avgas ingen signal.
Bilen har inga problem med tomgång.

köpte den och fick den bytt och raderade felkoden och efter det kändes bilen lite slö fortfarande men bättre än förr. Då köpte jag kamaxelgivare insug och bytte den också och bilen blev mycket bättre helt plötsligt.

Men efter några dagar kom felet tillbaka och bilen blev slö igen.

Då tänkte jag att det kanske inte var fel på kamaxelgivaren på insug sidan då den inte visade nån felkod. Bilen kanske hade bilvit tillfälligt bra för att jag rörde vanos slonoiden när kopplade bort den för byte av kamaxelgivare insug.

Testade idag med att koppla bort solenoid till vanos på insugsidan med avstängd motor och kopplade på den igen efter nån minut och startade bilden.

Skillnaden blev som dag och natt, bilen blev genast mycket piggare.

Kan felet vara Solenoid till vanosen? Blir den nottställd på nått sätt när man kopplar bort den? Även med avstängd motor?

Tacksam för all svar.
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Ingen som har ett svar? Någon som haft kabel brott vid solenoiden?
ma
7.451
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Du bör skaffa diagnoskabel och INPA. Där kan man läsa av vinklarna i realtid och se om de visar mysko värden samt om VANOS arbetar. Kamaxelgivarna diagnosticeras bäst med ett oscilloskop.

Jag har ingen lösning men när jag drog ur någon av kablarna till endera solenoiden stängdes hela VANOS-systemet av med följd att motorn blev svag på låga varv, halvsvag på medelvarv och "normal" på höga (>4500-5000) varv.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Var det originalgivare du satte dit? Piratgivarna verkar spöka en hel del...
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Det som händer är att hela vanosen stängs av som du säger marin849.
När man rör vid solenoid kabeln till insugsidan eller dar ut konakten och sätter tillbaka den blir bilen helt ok igen och efter ett tag så hackar den till under färd och blir dålig igen. Själv tror jag att det kan vara kabelbrott. Har skaffat en ny kontakt och klämmor och ska börja med det och blir den inte bra köper jag väl en ny solenoid och billig är den ju inte.

jonaz_6 givarna är orginala. köpte de på Bmw i Danderyd.

ma
7.451
marin849
Att det är brott i själva kabelhärvan känns kanske inte som förstavalet, däremot defekt solenoid eller kontakt. Kabelhärvan går ju att mäta före ev. köp av ny solenoid.
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Jag har iaf köpt konakten och den kostade bara 23:- ska byta den imorgon och se om det blir bra annars blir det ny solenoid.
Visa användare
19
UndergroundDj
X5 E53
530 IM E39
Hej alla nu har jag bytt kontakten till solenoid och bilen kändes genast mycket bättre.
Efter lite körning så kände jag att det fattas fortfarande en del kraft i motorn. Ibland så hackar den till under körning och då blir motorn (normal) dvs får mycket mera kraft men efter ett tag är det tillbaka till ruta1.

Nu har jag haft bilen på diagnos test och fick fram 6 felkoder på (bränsle/tändning)

M54B25 - 256 S5 2.5L - Simens MS 43
M54B22 - 225 S1 2.2L - Simens MS 43
M52B25 - 256 S4 2.5L - Simens MS 42
M52B28 - 286 S2 2.8L - Simens MS 42
M54B30 - 306 S3 3.0L - Simens MS 43
M54B25 - 256 S5 2.5L - Simens MS 43

Har bilen olika tändspole från olika bilar som inte går ihop?
Har jag fattat rätt?
ma
7.451
marin849
Det där är bara de motorvarianter som finns till E39. :)
Motorfamilj-borrning motorkod -? - slagvolym - styrdonstyp.
kr
18
kribasko
525 tds -93
Hej har du hittat nått fel på bilen? jag har samma fel som du, jag har bytt en massa givare och lambdasonder men den är fortfarande slö. ibland när jag kör på ettan eller tvåan så hoppar den till och drar på som fan i nån eller några sec. börjar bli jävligt less på detta, kan det vara tändspolar eller LMM?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.