|
|
|
|---|---|
|
Halloj igen! Altt klappat och klart för en första tur ut med bilen, men inte ett dyfft händer när man slänger i Driven. Motorns varvtal ändrar sig men inte h'nder det något. Så en ny låda blir det.(förmodligen, kanske bara pumpen? vi får se) MEN vilka automater passar mig 740-95 e38? Den är ju adaptiv. Frågan är om bara e38 -95 passar(sedan kom ju steptronic) eller om e34/e35 adaptiv kan tänkas passa. Finns det någon som har möjlighet att kolla upp detta/eller vet? Vore lysande så jag vet vad jag ska leta. MVH Tobbe Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! | |
|
e32/e34 ska de stå såklart. Dessa kom ju -94. Tobbe |
|
|
Du har nästan säkert en ZF A5S560Z låda. En sådan låda monterades också på följande BMW: E31 850 10/94 -> E31 840 E32 740 E34 540 E38 750 E38 740 -> 12/96 E39 540 -> 12/96 Mvh Björn |
|
|
A5S560Z är BMW's beteckning. ZF kallar den för 5HP30 Mvh Björn |
|
|
tackar för ditt snabba och innehållsrika svar! Mycket tack! MVH Tobbe |
|
|
En polare hade samma problem och det visade sig vara förlite olja i "kopplingen", hand fyllde på och bilen går ännu Man övningskör ända tills man skaffar BMW, sen kör man bil. |
|
|
ZF 5HP30 sitter ju i flera modeller och jag tror att det endast beror på den elektroniska styrningen om det är adaptiv låda, steptronic etc. Dock varierar BMWs benämningar på lådan ibland mellan olika modeller och år. 5HP30 heter alltid A5S 560Z på BMW-språk (detta har säkert förklarats flera gånger förr på forumet men här kommer det ändå), där: A = Automatisk växellåda 5 = antal växlar S = överväxel 560 = max vridmoment i Nm Z = fabrikat (ZF) BMW använder dock ytterligare två bokstäver men jag har inte lyckats hitta vad de betyder (någon som vet??). T ex sitter A5S 560Z - ML och A5S 560Z - PA i 540 E34, 740 E32, 840 E31 A5S 560Z - PY i 740 E38 med M60 A5S 560Z - PK i 540 E39, 740 E38 med M62, 840 Ci E31 A5S 560Z - OC och A5S 560Z - PZ och A5s 560Z - TK i 750 E38 Obs detta är endast exempel och jag kan inte garantera att infon är helt korrekt. En uppenbar skillnad är ju att det ska vara Shell ATF i vissa utföranden av 5HP30 och Esso ATF i andra. I ett servicemeddelande för E38 skrivs att skälet till övergången till Esso är införandet av en ny funktion i "Converter Clutch Control". Möjligen kan man använda alla lådor i alla bilar bara man fyller rätt ATF, men det känns inte riktigt säkert. Det kan ju även vara någon småsak som går att flytta över som skiljer mellan olika utföranden. Jag har f ö en verkstadshandbok för 5HP30. Den är skriven på en ganska hög nivå men det står inget om att det skulle finnas olika versioner av lådan. |
|
|
det blir en e38-låda från en 95:a så jag utgår från att det är samma. Tack bumse60 för ett innehållsrikt inlägg! Tack&tack Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.