|
|
|
|---|---|
|
Hej (har sökt men inte riktigt hittat samma fel) När jag kör upp över typ 70 så börjar det vibrera nått förjävligt i ratten. Jag har bytt fälgar (samma däck) och balanserat. Det är dock 5 serie fälgar så ET måttet är ju för lågt. utöver så köpte jag nya bromsskivor och belägg (båda sidor) och bytte dom. när jag gjorde det fick jag dumpa skruven som håller bromsskivan för den blev skrot, så jag körde utan den. VIPS! bilen slutade vibrera=jag jätteglad. Köpte sen nya skruvar på BMW och satte dit den, och då börja den jäkeln att vibrera igen?! Jag tog bort skruven igen efterssom det var det jag pilla på senast. Men nej den vill inte sluta vibrera =( Jag har plockat isär och smörjt och pillar så belägg och ok ska gå fint men det hjälper inte. Kolven går in lätt och så med. Ibland kan det sluta vibrera en stund men det kommer tillbaka efter jag svängt eller tvärtom att det försvinner när jag svänger, ibland, inbillar jag mej iaf. Drar jag och ruckar på hjulet så känns det som allt sitter fint iaf. Vad är det jag missar? mvh Jimmie | |
|
Jag utgår ifrån att du har monterat centreringsringar på fälgarna, eftersom 5-serien inte har samma storlek på navhålet? ------- Min bil suger inte... |
|
| Jag utgår från att jag inte har det efterssom jag inte har en aning om vad du pratar om haha. Det känns som det passar jättefint iaf | |
|
ta ett skjutmått och mät navet. troligtvis är det för stort. dra till en däckkrängare och skaffa insats i plast antar jag de är i så löser det sig. |
|
|
yep annars blir det random balans :-) |
|
| Det lät som en tanke iaf. Men det borde ju inte ha försvunnit då när jag bytte skivor och så eller? Vad ska jag ha för mått orginal då? | |
| kanske var rostigare runt navet innan du bytte skivor och rengjorde? bultarna satt hårdare? ingen aning men navhålet är större på fälgarna med all säkerhet. så vilket fall som helst så bör du peta i distanshyllsa eller vad det nu heter. det kostar inte många kronor :) | |
|
det låter som det här kan lösa det. ska prova att köpa mej lite såna och se. återkommer tack |
|
| fick rådet att "kors" skruva bultarna eller vad det heter. har provat det iaf nu för tillfället och ska se om det gör sej nån skillnad. men jag ska köpa ringar iaf. återkommer =) | |
|
Det är nästan garanterat avsaknaden av centreringsringar som är problemet. Att det funkade efter att du bytte skivorna var nog bara en slump. Har man riktig tur så kan det bli bra utan ringar. Testa rådet du fick. Spänn alla bultarna, för hand, i kors. Dra de sen med fälgkors eller liknande.. Jag tror att 3-serien har 72,6 och 5-serien har 74 nånting.. Åk till en däckfirma och beställ ringar, de har måtten i datorn. ------- Min bil suger inte... |
|
| Jag provkörde nu efter att ha dragit om dom och det blev värre och annorlunda så det känns som det är där problemet sitter iaf. ska fixa ringar pronto | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.