AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.608

Bmw 530D Manuell -08 Bra eller dåligt?

Hej.
Går lite i bytartankar, kör idag Passat Varian t 2,0 tdi 170 dsg 4motion 2010 R line. Vilket ja e mycket nöjd med. Har genom åren plöjt igenom många olika bilar bla ca 11 bmw, varav 2 530d -05-06. Och nu saknar ja bmw igen. Då det e sjukt svårt att byta in en bil hos en handlare och få bra bet för sin egen så e det lite svårt. Men hittade en e61 530d -08 manuel dock utan M-sport. Då e frågan om jag skjuter mig själv i foten om jag skaffar en manuell bil?
Har ju tidigare haft en 530d manuell -05 som var mkt svår att bli av med trotts sitt skick och miltal.
Sen e ju tanken att ja ska sätta i Vtech steg 2 (300hk och 700Nm).
Hur blir det att köra en manuelt växlad sådan bättre eller sämmer?
Eller ska jag leta vidare efter bil, kan ju lika gärna vara en 525 lci eller en 535.
Vad tror ni?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag åker moddad 530D manuell och med 300HK/700NM är det otroligt skojigt när vridet/effekten kickar in. Detta förlorar du lite med en automat eftersom den i stället växlar ner.

Min gör 0-100 på ca 5,8 sek och ha då i åtanke att du måste växla till 3:an för att nå hundra vilket talar för att det är en ganska potent bil.

Stadskörningen är dock inte jätte kul eftersom kopplingen är sjukt trög och det glömmer man lätt bort när man åker landsväg :)

Har tyvärr ingen film hur den går nu men innan modsen med en vanlig steg 1 mapp (285HK/615NM) från BSR gick den såhär:

Länk

Nu har jag en specialmapp från V-tech, bortplockat PF och swirlflaps.
Har fullt mos från 1500rpm till 4500 rpm.

Mvh Chrille
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Visst har manuell sina klara fördelar, även på en dieselmotor i form av att man kan utnyttja det fina vridet bättre. Men jag hade ändå siktat mot en automatlåda i en femserie särskilt i en diesel, E6x i sig är visserligen mycket körglad på sitt vis men inte tillräckligt yster för att motivera en manuell låda om du frågar mig.

En liten etta eller trea är en annan sak, men femman trivs inte på samma vis under full attack och under lite mer tillbakalutad aktiv körning duger automatlåda fint. Särskilt den fina sportautomatlådan som kommer med paddlar i ratten vilka fungerar mycket bra.

En automatlåda bör dessutom vara mer attraktiv den dagen du säljer bilen, jag tror inte att det är många som vill växla själva i en femserie med dieselmotor (Eller bensin för den delen?).

I valet mellan 530d och 535d föredrar jag helt klart den senares breda karaktär om vi pratar bilar som är original, hur trim förändrar dem är svårt att uttala sig om men vad jag läst är bägge vänliga att trimma. Akta automatlådans momentomvandlare bara, den kan ta skada vid för hög belastning med ryckig växling och pendlande varvtal i jämn fart som resultat.

Om jag minns rätt är även automatlådan till 525d dimensionerad för lägre effekt än den som sitter i 530d och den lilla sexans låda är inte specificerad för mycket mer vridmoment än vad motorn har original. Det kan vara värt att tänka på, just BMW´s dieselsexor, vilka växellådor som sitter i och hur dessa svarar på trim har diskuterats flitigt på Autopower och om du söker bör du hitta lite kvällsläsning!

Lycka till med köpet.

//Bjersér
Jo du har nog rätt. Skulle vara bäst om ja hittade en 535:a.
Men det e ont om sådana iallafall som vill byta.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Deejaywasp: ser att du ägt en M5 e39 också, hur känns din moddade 530d jämfört med den? Jag är i behov av en kombi men jag klarar nog inte av automat, annars hade det blivit en 535d. Nu så funderar jag på en M5 touring e61, 530d eller 330d touring. Svårt val! Behöver egentligen en pendlar bil.

Hur är bränsleförbrukningen med vtechs special mapp?

Antar att tc lampan blinkar ofta:)?

Mvh. Richard
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
richo:

M5:an och E61:an spelar verkligen i helt olika ligor när det gäller typ av bil, M5:an kändes mycket lättare och smidigare och extremt mer körglad.

En stor nackdel med så här mycket effekt/vrid är att det verkligen hade behövts en diffbroms :D

När man gasar på 2:an / 3:an så trycker det på ganska likt M5:an men över det så märker man ju att den inte hänger med på samma sätt. Vridet luras ju lite också om man säger :)

Greppet vid torr vägbana är faktiskt inte så illa som man kan tro. Håller man bara ratten rakt så kan man ge fullt på 2:an utan att det spinner men minsta lilla ojämnhet i vägen eller rattvridning så kommer bakänden :)

Kontentan av det hela.. Ja, M5:an var så grymt mycket roligare men för halva försäkringskostnaden och halva bränsleförbrukningen så åker jag gärna 530D:in i stället. Den är faktiskt riktigt rolig att köra nu!

Räknar med att den snittar nån decilter mindre med trimmet och utan pf.
Har legat ungefär 50% stad 50% landsväg nu sen jag trimmade den och färddatorn säger 0,72 liter/milen.

Gasar du som en tok runt varenda gathörn och håller alltid fullspene när du får chansen så hamnar man ändå på ca 1 liter milen! (M5:an ca 2 liter milen) :D

Jag ville också ha 535D men pallar heller inte automat, det är jätte skönt när man åker till jobbet etc. och jag har en skada i foten som gör ont när jag kör manuell men vad ska man göra när man vill leka lite då? Automat är sävligt och man får heller ingen vägkontakt i bilen och kan inte köra den på gränsen. En manuell känner du vägen och vet när det börjar släppa.

330D var ju grymt inne på ett tag men när man jämförde E91 och E61 så insåg jag snabbt att jag fick sjukt mycket mer bil för pengarna om jag valde E61.

M5 E61 vore ballt men bensinförbrukningen har jag hört ska vara från en annan värld!
Har aldrig kört en SMG men jag tror jag skulle få panik på den också?

Mvh Chrille aka. Chriz Loud
Ja du får ladda upp en film med ditt nuvarande trimm från vtech
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Din nuvarande mapp finns inte på deras hemmsida väl? Lägger de in en sådan om man kontaktar dom o vill ha en? Kostnad? Vill ha lite mer fart i min 530 touring också;)

/Janne
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
semperfi83: Ska göras så småningom :)
m-julle: Japp! Bara ring och snacka med dom så hjälper dom dig att få mappen som just du vill ha den.

Fasen jag vill ju se nu!!!! :)) måste gå gött
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Deejaywasp:vi tänker lika:) Börjar bli sugen på en 530d nu...

Finns många fördelar med en 530d men kan inte helt släppa en M5 touring. Jag provkörde en M5 touring smg och den var faktiskt helt okej trots att jag tänkt att jag ska ha en helt manuellt växlad bil. Testade att varva den till rödmarkeringen i det manuella läget i flera växlar men den växlade inte upp, vilket är en förutsättning för mig, hatar bilar som växlar i tid och otid fast man valt manuellt läge. Gillade faktiskt smg, ska jag anmärka på något så är det att vid långsamkörning så har man inte riktigt samma kontroll utan kopplinspedal, tex fickpakera, rivstarta mm annars var det kanon.

Hur är 3.0 diesel motorn efter trimning? Tycker den om att varvas eller är det mest en vridmomentstark motor?

Mvh. Richard
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Semperfi83: Inte så himla stor skillnad mot filmen jag lade upp i toppeffekt men körbarheten är så mycket bättre. (prövade dock filma lite men har svårt att komma i väg så bra som på filmen. Vridet är så sjukt nu så antingen spinner man bort sig eller total boggar :D)
Lågvarvsegenskaperna innan laddtryck förändrades totalt. Nu är den mycket starkare (den var väldigt trött innan laddtryck med PF och BSR-mappen)

richo:

Med BSR-mappen var den "varvglad". Drog utan protest till 4800 rpm utan att man fick känslan av att den tappar.

Med den nuvarande mappen och moddsen känns det som att det är dags att växla vid ca 4500rpm. Vet inte om det har med att det är högre effektuttag nu och turbon/spridare kanske bottnar lite på varvet eller om det helt enkelt är att man går i från vridpuckeln och att det luarar hjärnan att effekten dalar.

Ska göra till accelerationstester med olika växlingspunkter och se vad som får lägst tider.

Jag gillar det du skriver om att SMG:n på M5:an inte växlar upp om man inte vill det! Sånt är sjukt störande och rent av farligt när en automatlåda gör.

Ska du köpa en 530D så satsa på en 06:a eller nyare. Annat turboagg i dessa och ännu mer trimmvänliga.

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Vet du om det skiljer något på en 525d och 530d från 06? Läst i någon annan tråd att det knappt var någon skillnad?

Mvh. Richard
Karl-Hilding
Stor skillnad.

525 -06 har 2.5 lit.
530 -06 har 3.0 lit

Däremot så kom 525d -07 med 3.0 lit (LCI)
Finns även 525d -07 med 2.5 lit. Prefacelift.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Har en 525d från 07 med 3,0 motor samma trimningspotential som en riktig 530d?

Mvh. Richard
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
richo: Ja, en faceliftad 525D har samma potential. Fördelen är att den inte har några "Swirl Flaps" du behöver plocka bort för att kunna sova gott om nätterna.

Vet dock inte om kopplingen är samma, den kändes väldigt lätt i jämförelse när jag provkörde en sådan innan jag köpte min.

Jag lovade att bjuda på en liten film...
Begreppet "kör så det ryker" har fått en helt annan innebörd :D

Ryker alltid lite granna på fullast men här hade det varit ca 10 mil kärringkörning så mycket sot hade samlats i avgassystemet så det blev en liten extrapuff i början :D

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
Bara fräckt med lite rök:)

Mvh. Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.