|
|
|
|---|---|
|
Håller på försöka få in ett batteri under huven på min BMW 330 -01... Tänkte någon här kanske stött på problemet. De 4-cylindriga modellerna av samma karossmodell har batteriet under huven, medans de med 6-cyl har det placerat i bagaget. Batterihyllan "ska" tydligen vara #14 på följande bild Länk Köpte en sådan från skroten, hyllan går dit, batteriet går dit, men jag funderar på hur man ska få fast batteriet, då jag inte ser några fästanordningar på bilden, och har man inte sådana så står det helt utan sidförskjutningsstöd på plattan. Det följde inte heller med fästen även fast jag bad om det. Rent allmänt så känns delen på tok för klen för att hålla ett batteri, plåten är ca 1mm tjock... Har jag helt enkelt fel del? Har varit i kontakt med BMW sverige och mina 2 närmaste återförsäljare, ingen var till någon hjälp. Så är det någon som har varit i kontakt med detta, eller känner någon med en bil som har batteriet under huven, så hojta gärna till! :) Mvh. Gabriel | |
|
Skit i den så kallade batteri hyllan/plåten. Svetsa en triangel med kraftigare plåt (eller vattenskär en platta i aluminium. Allt beror på hur mycket du vill läga på detta.) som stämmer överens med de 3 befintliga hålen. Sedan placera batteriet och måtta ut var du kan göra hål för att sedan gänga. Placera batteriet och skruva i gängstav i vardera hål du gjort. Platta över och spänn med 2 ving muttrar. Som exempel. |
|
|
Det var min första tanke, gjorde en skärmall å allt. Men semestern närmade sig och eftersom det sitter där OEM på vissa så tänkte jag ta den lätta vägen ut, som inte visade sig så lätt om man inte vet vad som skall vara där utöver plattan :P Hade tänkt fixa detta nu under semestern med ljudbygge osv, och har inte tillgång till någon med laser under denna perioden :/ Får se vad man smider ihop.. Lutar åt att svetsa på styrklackar till 2 av sidorna som ett L, och punkta fast en mutter i bottenplattan så man kan ha ett spännjärn på den sidan, avslutat med ett litet spännband på sista fria ledden.. |
|
| Lycka till. | |
| Du behöver fler delar än enbart hyllan. Se Länk | |
| Då måste jag ha fått fel hylla, för det finns inget som är gängat på den för att fästa skruvar :S | |
|
Hittade till slut en bild på hur det någotlunda ska se ut, verkar som att jag behöver del nr 1 &2 på bilden du länkade, Chris87. Betyder det att man ska använda det ovala urtaget i hyllan för att gänga ner stången? Känns lite instabilt :S |
|
|
Av ren nyfikenhet: varför vill du ha batteriet fram? Niklas Fransosen |
|
|
Av gammal vana när det gäller bilstereo. Ska i med ett slutstegsteg som utan större problem kan trycka ur sig 2kw kontinuerligt, provade detta med ett batteri tidigare och fick lite väl högt spänningsfall. Även om det funkade, så gillar jag att ha lite säkerhetsmarginal när man ska dema med bilen avstängd :) Gjorde samma operation på 320 e36an jag hade tidigare, med gott resultat. Där var det dock ljusår enklare, bara att ta bort startkablingspolen, ställa dit batteriet, spänna fast med en klack jag hittade i en skrotbil på gården, så var allt färdigt och 100% stabilt :) |
|
|
Ska du sätta slutsteget under huven?? Bak, med rejäla korta kablar till batteriet bak är väl perfekt? Därifrån går ju startmotorkabeln direkt till generatorn = gott om kräm. |
|
|
Vill inte få den onödigt baktung, låda med basar å sen steg osv... 70kg? kanske, hinkar man dit batteriet så är man uppe i närmare 90kg extravikt bara baktill (utöver det större batteriet jag redan bytt till där bak) Kablaget från startkablingspolen verkar vara 35-50mm2, vilket är fullt tillräckligt för att transportera tilskottsströmmen jag behöver :) Så jag siktar på att ha det framtill, även om jag måste specialtillverka en bottenplatta (vilket det lutar åt) då det är smidigt att ha där, å batterit jag köpt är dimensionerat för att sitta där :P |
|
|
Aha! Det blir ett rejält bygge alltså! Det låter kul, lycka till! Själv letar jag efter ett kompakt enkanals klass-D slutsteg att gömma i baljan under främre bagagerumsgolvet mellan luftfjädringen (inte reservhjulsbaljan!) i touringen som skall driva en sub som döljs i vänster förvaringsfack i bagageutrymmet. Borde fungera om man använder karossen som kylfläns. |
|
|
Nja, för husbehov (spelat över 140db i tidigare bilarna, så kan ju inte va sämre med denna) :D Massive audio har en serie med väldigt kompakta steg som kan fylla ditt behov, har också för mig att alpines nyare steg har ganska litet fotavtryck. Vad är det för spolare på basen? Kan nämligen bli svårt å få nå röj på den ifall den har enkel 4 ohms spole och du kör ett litet monoblock, en bryggad 2-kanalare kan funka bättre ljudtrycksmässigt, då det i såna fall ser en last om 2 ohm per kanal och skickar ut mer of the good stuff :D Sen är ju ett smidigt 2-kanalssteg bra att ha ifall du vill byta framsystem i någon framtida bil, då det går in under ett framsäte tex och man slipper dra lågnivå å högtalarkablage till bagaget :) |
|
|
Har inte beställt något, har bara plockat isär inredningen bak och konstaterat att det finns plats! :) Se Länk Såhär vill jag ha det, fast en plastad(=större) låda som nyttjar utrymmet. Länk 15 liter borde det bli. Jag tänker INTE spränga några rutor eller trumhinnor, jag vill bara ha _nånting_ under 100Hz att fylla ut originalljudet med vid normal lyssningsnivå. Har kablage för CD-växlare fördraget, så en behöver bara modda originalstereon för att få pre-out, sen finns trådar så det räcker redan som kan nyttjas för ev. fjärrjustering av steget framifrån t.ex. och nu när jag hittade "lönnfacket" i mitten bak med typ 0,5m till batteriet ser det hela lite väl genomförbart ut. :) Tänkte att ett klass-D steg är bra dels för att det borde vara mindre och dels för att det avger värme. Man ska väl eg. inte montera ett slutsteg så där instängt. Men värmeledande pasta mot karossen borde funka rätt bra. :) |
|
|
Ska kolla slutstegen, tack för tipsen! |
|
|
Såg ut att vara gott om utrymme där, så du kan nog välja ganska fritt utan att måsta ta ultrakompakta steg, sålänge dom är av lite mer avlång typ =) Skulle kunna funka dedär, se till att kylpastan inte är konduktiv ifall den på något sätt skulle ta sig in till kretskortet eller dylikt bara :P Slår steget ifrån pga värme så går det ju att göra små grillar för ventilation i bagagerumsgolvet :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.