|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en 320i touring från 2002, kann jag montera en m54b25 motor? Jag behöver väl inte att byte ut avgas,vxlåda,mellanaxel och diff? | |
|
Samma låda och kardan men bakaxelklumpen skiljer sig..går väl att byta innanmätet men det är andra drivaxlar med... Jag hade själv tänkt swappa till 330 motorn men kanske är lika bra att köpa en med tanke på vad man ska byta ut. Do you think I care... |
|
|
Om man hanterar frågan med byte av motorstyrdon/kodning av startspärr så är det ju "bara" att byta motor, diff och drivaxlar. :) MEN det är olika storlek på bromsarna på 320, 325 och 330, fjäderben mm skiljer också. BMW byter inte bara motorn. :) |
|
|
marin849 Ja det är väl det största problemet.. Du har rätt angående bromsarna men däremot så är det samma dämpare och fjädrar. Hade ju tänkt swappa och sen överladda...men men :( |
|
|
Jaså, det var olika artikelnummer på fjäderbenet på 330 och 320 iaf. Fjädrarna på BMW vägs av i steg om 25kg vikt så det verkar osannolikt att 320 och 330 skulle ha samma. |
|
| Det som skiljer är M-chassi och ej M-chassi... | |
| När jag kollade fjädrar till E39an hade BMW ett program där man slog in vilken utrustning (=vikt) bilen hade och fick där ur rätt fjäder, i steg om 25 kg. | |
|
Låter ju ganska otroligt, men jag vet inte hur det ser ut med E39. Nu e det ju E46 vi diskuterar :) |
|
|
När det gäller fjädrarna är det samma sak på E46...men frågan är om det spelar jättestor roll i verkligheten om du får en fjäder som "felar 50kg" - då skulle man ju behöva byta fjädrar om man lastar bilen med en extra passagerare... ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Kunde inte ha sagt det bättre själv! |
|
|
Beror ju på hur petig man är. Med korrekt fjäder ligger man lite "över nolläget" med bara förare och lite "under" med fyra passagerare+last (rätt last vid hjulinställning är 2x70kg fram, 70kg bak, full tank och några kilo i bagaget). Sen som vanligt kan man ju skita i rätt mycket och det går bra ändå! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.