|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken.Väldigt orolig i växelstyrningen eller kanske kan kalla det velig. Motor M52-B20 växellåda 5HP-19 styrbox 0 260 002 429 verkar sitta även på 523 525 528 runt -99 till -01 Bilen tillverkad 03-99 (i trafik jan -00) När man ligger mellan 40 och 80 vet inte lådan vilken växel den skall använda. Ligger man i konstant 80 på plan väg börjar den lägga i lockupen och sedan direkt så släpper den igen. Men den gör likadant i alla hastigheter, pendlar upp och ner antingen mellan växlar eller försöker lägga i lockup. Kommer man upp i över 90 är den oftast helt stabil. Lägger man över väljaren till manuell växling gör den ändå likadant men kanske inte lika ofta. Dessutom tycker jag den väldigt gärna växlar ner vid minsta gaspådrag. Någon som känner igen detta? Jag tror det är fel på någon insignal men hittar inga felkoder med carsoft. Eftersom motorn känns lite slö ibland bytte jag vevaxelgivare och båda kamaxelgivarna, så nu verkar motorn lite bättre men lådan vill fortfarande vela. Kan ju vara dålig signal från gaspedalen, eller från varvtalsgivarna in eller ut på lådan? Eller skulle en dålig ABS box kunna ge några luriga signaler? /Mats J | |
|
Jag hade liknande symtom fast endast vid låga hastigheter upp till 50 ca. I mitt fall va det lockupen som va utsliten så den orkade inte hålla kvar. Byte av momentomvandlaren löste problemet. |
|
|
Jo det kan vara felet, men jag tycker inte den skulle funka i högre hastigheter i så fall, men det är ju absolut en möjlighet. Funderar på att mäta livedata under körning och kolla om lockupen ligger i ordentligt när man kör i högre farter. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.