AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.910

Viktig utrustning i M3E92 vid begagnat köp

Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Hej,
Funderar på en nyare M3 men blir inte klok på alla utrustningsalternativ som finns.
Vad "måste" man ha vid köp tycker ni?

EDC
Navi
PDC
Manuell
DKG
Stolsvärme

Vill ju helst ha en så fullutrustad bil som möjligt men har även begränsad budget.

/mats

AC/klimatanläggning skulle jag sätta högt på listan... sådant är inte självklar standard i alla bilar alternativt inte fungerar och kostar stora pengar att få i ordning på om man inte gör så mycket av jobbet själv som möjligt.

en trasig AC är en bra prutpunkt där man pressar priset minst 10 papp eller att säljaren får fixa detta med kvitto från AC-verkstaden innan överlämnandet av bilen.

en bil med trasig AC/klima skall betraktas med samma syn som en bil med trasig/mycket sliten koppling som kräver åtgärd, förestundande kamremsbyte eller problem med växellådan då det brukar vara 5-siffiga belopp att fixa detta.

centrallås och fjärrstyrning av lås från nyckel skulle också sitta mycket högt på listan, likaså en bra ljudanläggning, som iofs är mycket lättare att förbättra än att försöka få in AC efterhand i en bil utan fabriksmonterad AC.

Elsäte ser jag som standard - dock kolla att den fungerar, likaså eluppvärmning på rutor och att de fungerar utan brustna trådar (ha med en blomspruta med vatten och lägg en fin dimma med vatten på (bak)rutan och slå på avfrostning, du ser ganska snabbt om det är någon tråd som inte värmer

sedan förstås det vanliga med ABS, tracking kontroll vad det nu kan heta för BMW, krockuddar och krockgardiner etc. att dessa fungerar och inte är urkopplade för barnsäte mm.

---

Kommer ihåg en arbetskamrat för länge sedan skulle köpa en ny shopping-bil till frugan och först efter köpet upptäckte att det inte fans el-hissar, centrallås och AC... Eftersom han hade i mind-setet att sådant var standard i _alla_ nya bilar numera att han inte ens kollade detta....

Kommer ihåg minen på honom kort efter insikten och vad han grämde sig över denna miss...

gissa vem som fick köra den bilen sedan - ja inte frugan i allafall...

ad
12
addet
Porsche Cayman S - 07
125i cab M-sport -08 -Såld
xxargs >>>

Kan vara ett av de roligare inläggen jag läst :)

On topic >>>

Har sålt Porschen och är själv lite inne på BMW igen och m3e92.
Kommer köra en del bana och har då hört att man ska ha M-drive. Stämmer det?
Hur mycket kommer jag sakna det på banan om jag köper en utan?
Dkg eller manuell på bana? Hade manuell på min Cayman S.
Något annat man inte får missa?
Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Måste verkligen förvissa mig om att AC fungerar alltså :)

Har ingen erfarenhet av M-Drive men vissa påstår att utan EDC är bilen omöjlig att sälja vilket innebär prutläge. De billigaste som finns på Blocket saknar alla stolsvärme då de är importerade från Italien. Personligen har jag ju hellre navi med bluetooth än stolsvärme. Manuell eller DKG?? Ingen aning, Har bara kört manuella.

Jag köpte mig precis en M3 Cab E93 -09, den saknar EDC och M-drive vilket jag tidigare känt var ett "måste" på en M3 men börjar nog ändra mig, då jag tycker bilen går kanonfint som den är, dock kan jag varmt rekommendera DKG-lådan som är helt underbar och det skulle för mig numera vara ett självklart val framför manuell. Övrig utrustning är ju väldigt individuell men navi prof är det ju i de flesta M3-or, så det "bör" den ju ha. Många värderar stereon högt. Jag har individual stereo i min men har knappt lyssnat på den för njuter hellre av motor- och avgasljudet :-) speciellt i cabben! Kom precis hem efter en 25-mila runda under eftermiddagen och kvällen. Självklart skall den ha stolsvärme, även om inte du värderar den högt. Skinn är väl standard på M3-orna och om inte är ju det ett "måste" även på en importbil.

/Anders
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Halvskumme är std. Tror det kostade ca 12000 för helskinn. I allafall runt 2008.
Måsten enligt mig är
dkg
Etc
M drive
Bättre ljud nödvändigtvis inte individualljud
19" (lätt att korrigera efteråt)
Skinn

Jonas

Ma
171
Mats99
XC90 FE - 16
Caddy Carrera Cup - 08
Håller med om EDC, M drive, Navi och ljudet med blåtand. 19" är mycket snyggare men är ju enklast att åtgärda. Dock så är jag mer åt manuella än åt DKG. Har som sagt aldrig kört DKG så det är ju en orättvis jämförelse.
Ingen i Uppsala som vill ta med mig på en åktur med sin DKG utrustade bil :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DKG eller manuell tycker jag beror på hur bilen ska brukas. Detta kan väl tyckas som dubbelmoral eftersom jag tror att jag sedan SMG 2 introducerades på M-bilarna har förespråkat SMG / DKG-alternativet på BMWs M-bilar. Men efter att ha haft automat eller s-tronic / dsg på de senaste 5-6 bilarna jag haft så fick jag en aha-upplevelse när jag fick låna kompisens 997 Carrera 2S för att ta ut frugan till Danmark under ett barnfritt dygn.

Det kändes som att köra bil "på nytt". Ni får väl ta detta inlägg med en nypa salt efter kombinationen Porsche, barnfri tillvaro, kanonväder och episka vägar men om bilen är av karaktären andrabil så hade jag tittat hårt och länge på en manuell bil. Har man tänkt bruksa bilen och bor i Stockholm eller liknande så hade jag utan tvekan valt automatalternativet. På en manuell bil är någon from av shortshift ett måste (men går ju att montera i efterhand).

Även om bilar med DGK är mer lättsålda har har ett bättre andrahandsvärde så tjänar även du som köpare på det i detta led. Och sett i kronor och ören behöver skillnaden tillslut inte vara allt för stor.
ad
12
addet
Porsche Cayman S - 07
125i cab M-sport -08 -Såld
Tack för info.

Lutar åt en sv-såld manuell eftersom jag ska ha den som andrabil och lite banträffar.
Navi och skinn kommer vara måsten och resten bonus.

/Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.