|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder, vilket är bäst och i vilka situationer (första generation N54B30)? Tändstiften jag syftar till är: Bosch ZGR6STE2 (OEM) NGK Iridium IX ILZKBR7A-8G (ska va i princip samma spec som Bosch-stiftet fast ett steg kallare) Någon som testat båda och kan berätta om någon som helst skillnad? Iridium-stiften är nämligen lite billigare om man beställer från UK, och ett steg kallare stift skulle kanske vara bra för N54-motorn som jag gissar på alstrar mycket värme vid hög belastning? Eller skapar det problem vid kallstart på t.ex. vintern? | |
|
Jag har prövat båda och kör nu och hädan efter med Ngk Iridium stiften. Hade lång pratstund med NGK när jag själv hade lite strul med min bil för en tid sedan. Jag hade valt Iridium stiften i ditt fall. Enda nackdel som jag såg, är att Iridium stiften håller c:a 4000 mil medans de andra kan hålla upp till nästan 6000-10000 mil |
|
|
Bilen startar som en klocka oavsett väder och går bättre med Iridium:en. |
|
|
ja har samma erfarenhet som Clintan på en m52 motor.. BMW ownz |
|
|
Lånar tråden lite, Var får man tag i tändstifthylsa som går att använda till N54 motorn? Är det specilahylsan från Schmiedmann som gäller eller går det med den tunna m14 hylsan från Biltema? |
|
|
Jag har köpt den på biltema, men har inte fått hem stiften än. Kan återkomma med svar när de dyker upp :) |
|
|
Fressa vart beställde du stiften ifrån? |
|
| Hylsan från BT passar bra. | |
|
ebay, Länk |
|
|
Bumpar denna lite.. Köpte precis såna här stift till min bil, ska bli kul att få hem dom. Tror mina nuvarande är rätt risiga! Hur har erfarenheterna varit kring dessa? Mvh |
|
| NGK-stiftet är alltså ett steg kallare.. Innebär det att det tål högre belastning/värme? | |
|
Kul att stöta på denna tråden då jag går i tankar att få stiften bytta. Bilen har tidigare varit servad hos Mekonomen och stiften har nu gått ca 3500 mil. Någon som vet vilka stift dom stoppar i? Jag tycker att på tomgång så spottar/misständer motorn om än än väldigt lite. Enligt säljaren är detta normalt för bmw:s twinturbomotorer eller avhjälps detta med Iridiumstiften från NGK det talas om tidigare i tråden. Förutsatt då att spridarna och tändspolarna är i fullgott skick etc. Motorn går klockrent i övrigt. // Jonas |
|
|
Jag hittar inte min gamla tändstifts tråd där jag skrev om vad NGK förklarade för mig. Men i stora drag var det Iridium stiften är att föredra framför allt i stads körning pga kraftigare gnista. Likaså var det om att Bmw motorer är rätt varma pga stiften är monterade långt ner och då ska Iridium stiften vara bättre enligt NGK. Kör själv med Iridium och kommer aldrig gå tillbaka till fler elektrods stift igen. Går mycket jämnare och har aldrig haft strul efter jag gick över till de stiften. |
|
|
Hittade den från 2013 och var tvärtom ang Bmw motorer Kyla/värme. Hoppas det kan hjälpa något. Texten kopierad från den andra tråden. Har idag pratat med Ngk här hemma. Vi fick ta det via telefon pga det blir alldeles för mycket att skriva ner allt med följd frågor osv från olika håll. Vi var överens om att mina stift har gjort sitt och inte hänger med som de ska på de höga varven längre. Det blir då att hon misständer osv. 10000 mil som jag nämnt ovan skulle vara livslängden är mer en grupp som de delas in i. Inga garantier på att de håller just så länge osv. Det hänger ihop med hur bilen används också. Lugnt, standard eller hård körning. I korta/stora drag. Skillnaden mellan Iridium och 4 elektrods stiften är att Iridium stiften är kraftfullare med en mer precisis/kraftfullare gnista än 4 elektrods stiften under sin livslängd. Det som vi kom fram till är att de 4 elektrods stiften jag har i slits på 4 ställen varpå plattan blir rektangulärt/fyrkantigt sliten och gnistan vandrar på en större yta och tänder sämre. Har man då modifierat motorn med diverse och högre soppa mängd krävs, så är det bättre med Iridium stiften. Man får titta över lite hur man använder sin bil och välja stift därefter. Kör man vanlig Svensson och centrum körning alltid som exempel inne i Stockholm, så är det bättre med 4 elektrods stiften som rengör sig själv lite bättre. Det är även en samverkan mellan bil och stift tillverkarna vilka stift som rekommenderas i standard bil. Handlar om hur många grader (450 grader) osv. Bmw motorer är tydligen rätt så kalla och kommer inte upp i grad antal. Varpå 4 elektrods stiften valdes till just denna typen av motor i standard utförande med själv rengörande effekter osv. Tydligen går man mer och mer tillbaks till Iridium stiften igen, för de visat sig vara bättre. Mycket vi pratade om fram och tillbaks. Mycket trevlig person som förklarade bra. Jag köper Ngk personens förklaring att mina stift både gått hårt och relativt långt med sina 6000 mil. Allt hänger ihop med hur slitna tändspolar/kablage och körning om hur länge stiften håller. Till min bil som den är nu och min körning, så är det Iridium stiften som gäller. Beställs idag, så får man hoppas hon inte misständer på de höga varven längre efter bytet. Detta var som sagt förklaring i korta drag vad som kan vara bäst till min bil och om misständningarna kunde bero på stiften. Går som sagt fortfarande bra på de låga varven och lugn körning. Får hålla tummarna ;) Hoppas det kan hjälpa någon framöver. |
|
|
Lite märkliga svar från NGK tycker jag. Nog för att deras stift är bra och givetvis talar han för sin produkt men varför snärja in sig med tvivelaktiga förklaringar/argument? En av iridiumstiftens stora fördelar är materialets låga avbränning över tid, dvs lång livslängd. Andra tillverkare har andra mer eller mindre ädla och tåliga metaller, platina, titan osv med samma egenskaper. Det blir knappast mera eller starkare gnista i sig i enkelelektrodstift jämfört med flerelektrod, och det är så pass hög effekt i dagens tändsystem att ökat elektrodavstånd eller "slitage", åldring osv av t.ex tändkablar i de fall spolen inte sitter direkt på stiftet, saknar betydelse. Varifrån kommer uppgiften att BMW-motorer skulle vara "kalla", och skulle 450°C ha något med förbränningstemperaturen runt stiftet att göra? I verkligheten ligger avgasernas temp på runt 850-900°C och inne i förbränningsrummet är det ytterligare lite högre. Kunde man se stiftet i drift så skulle man upptäcka att det är svagt rödglödgat... FP |
|
|
Jag vet inte folke. Det var strulet ja hade för två år sedan. Efter byte till Iridium stiften, så har bilen aldrig strulat för mig. Jag förstår han pratar för sin produkt och jag fick uppfattningen av honom som kunnig när man snurrade med tankarna i huvudet varför min inte ville gå ordentligt över 5000 varv. Problemet löste sig för mig efter byte. Nu får tråd skaparen göra som den vill och jag hoppas oavsett vad han/hon hittar på, att det löser sig. Länk Iridium tändstift | Råd och information . Iridium är ett extremt hårt metalliskt grundämne, i samband med platina, som är tänkt att ske på jorden främst på grund av en enorm meteor inverkan miljoner år sedan. Annat än att det är hårdhet, den viktigaste egenskapen som gör Iridium attraktiv som ett elektrodmaterial för tändstift är dess extremt hög smältpunkt (nästan 2.500 grader C). Sedan slutet av 20-talet Iridium har använts i legeringsform som material i valet för konstruktion av tändstiftet och industritändelektroderna. Ren Iridium är svårt att arbeta med, mycket skör och inte har stor elektrisk ledningsförmåga därmed legeringar används för att ge den bästa kombinationen av dessa egenskaper. En Iridium legering elektrod kan leverera god ledningsförmåga och extrem hårdhet. Resultatet är att en Iridium elektrod kan tillverkas med en extremt liten diameter, jämfört med en traditionell koppar eller ens en platina tippade elektrod, utan att kompromissa med nyttjande elektroden eller tändstift. Den smala diameter koncentrerar elektrisk laddning och därmed en mycket lägre spänning krävs för att hoppa gnistgapet. Detta är fördelaktigt på flera sätt: En lägre spänning krävs, minskar denna belastning på bilens tändningssystem (mindre belastning = mindre risk för fel) En större gap kan stödjas utan att öka belastningen på tändsystemet (Större gap = större gnista = effektivare förbränning) En mer exakt gnista varje gång, levereras i rätt läge och med rätt timing (mer effektiv förbränning) Om man antar en lämplig Iridium kontakten är tillgänglig, fördelar du är mest sannolikt att se är: • Förbättrad gasrespons • Förbättrad ekonomi (även om detta beror till stor del på hur mycket du njuta av den förbättrade gasrespons!) • Ökad plug livslängd (beroende på design, en Iridium plugg kan pågå upp till tio gånger livet av en standardkontakt med liten minskning av effektivitet över kontakten livslängd) • Ökad motoreffekt (Räkna inte med att fördubbla din hästkrafter men en 1 - ökning 3% är möjligt) • Förbättrad (reducerade) utsläpp. |
|
|
När byte av stift väl kommer så ska jag testa med NGKs stift. Ska först ta kontakt med den verkstaden som utfört det senast och fråga vad för stift dom pluggade i. Tack för alla svar! // Jonas |
|
|
Iridiumstiften måste ju justeras till rätt elektrodavstånd. Frågan är ju bara då, vad är rätt avstånd? Har nya Irdiumstift hemkomna från ebay UK som ska i bilen så snart jag vet avståndet. Någon som vet? |
|
|
Hej, Väcker denna tråd en gång till :) Jag använde länken om Fresaa delat och totalkostnaden blir drygt £ 68 för 6 st tändstift. Låter det rimligt eller finns det billigare nån annanstans? Sen undrar jag om jag kan komma till Mekonomen tex med de stift jag själv har köpt och be dem att utföra själva arbetet? Tror ni att de har något emot det eller vill de endast montera dit sina egna tändstift? |
|
|
Hejsan Beställde NGK iridium IX ILZKBR7A-8G via en hemsida, men fick hem Bosch iridium istället. Antar att dom hade slut eller att modellen utgått och skickade något likvärdigt.. Så då är frågan: Någon som kör med Bosch iridium med artikelnummer 0 242135518-000/ZR7SI332S? Länk Mvh |
|
|
Nu bumpar jag den här tråden då jag ska byta stift på min n54. Beställde ngk stiften ni pratade om längst upp men dom verkar inte finnas längre så min fråga är vilka stift är det man ska köra med nu? Har monterat jb4 på bilen och tror stiften ställer till det. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.