|
|
|
|---|---|
|
Var i Stockholm i början av månaden och eftersom vi ankom vid femtiden på fredag eftermiddagen misstänker jag att jag får betala trängselskatt. Eftersom jag aldrig gjort detta förr har jag två frågor: 1) Hur gör jag? Får jag hemskickad en avi eller förväntas man betala direkt via 7-eleven eller liknande? Har inte fått någon avi ännu och har läst om höga förseningsavgifter på 500kr vilket gör mig lite bekymrad... 2) Antar att man betalar dubbel avgift om man passerar en betalstation två gånger trots att det sker inom relativt kort tid (15-20min)? Vi svängde av Essingeleden mot Stockholm C för att sedan köra ut via Gärdet mot Värta hamnen (Scandic). Där passerades ytterligare en betalstation eftersom man var tvungen att köra ut-och in igen genom tullen pga ett omfattande vägarbete. Även om kostnaden är blygsam vill jag mest vara på den säkra sidan så man slipper någon onödig straffavgift pga försenad betalning. | |
|
Det är ingen trängselskatt under Juli månad så du behöver inte oroa dig. Men i annat fall får du hem en avi, så länge du är ägare av bilen. |
|
| Tack för snabbt svar, då kan man ta det lugnt! Case closed. | |
|
Förseningavgiften är helt galen - rena nazi-tyskland: jag hade 30 kr i trängselskatt som betalades en (1) dag för sent, och fick 500 kr i förseningsvgift! 30 kr blev 530 kr, vad blir det för ränta? Det är tydligen det viktigaste som finns, att driva in trängselskatt på minuten? Viktigare än att reda ut alla brott: misshandel, mord, våldtäkter, stölder, inbrott m.m. får vänta - staten prioriterar viktigare saker! ;) Så en varning till alla ni andra - ni gör klokt att likt Kristoffer inte ta lätt på dessa djupt samhällsviktiga och allvarliga saker. :) |
|
|
Ja, tilläggsavgiften är helt vansinnig. Förstår inte att det kan vara tillåtet. Jag har kopplat till autogiro, vilket är enkelt och håller ryggen fri. Det är ju inte omöjligt att en avi kommer på avvägar.. |
|
|
Det är onekligen lite märkligt att den är så hög med tanke på att förseningsavgiften för vägskatt (som oftast är 10ggr högre) bara är 100kr... ------- //Lövet |
|
|
Det är IBM som driftar o underhåller hela systemet nere i Danmark. Vad jag hört så firar dom fortfarande på högkvarteret efter detta avtals skrivande. /P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.