|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så... Det har (eventuellt/förmodligen) blivit dags för mig att bli med BMW. Nåja, en har jag haft tidigare - ungefär i tid med att körkortet var färskt, men den hade jag tyvärr en kompis som provade krocksäkerheten tämligen omgående! Nåja, bruksbil har vi och förmånsbil har jag tillgång till, men en sommarbil skulle ju varit lattjo. E24:an är en modell jag alltid gillat väldigt mycket så därför lutar det åt en sådan. Var och kikade på två bilar igår, en tidig bil (som dock inte är aktuell eftersom jag inte är någon fan av sjuttiotalarna samt att rosten hade kommit lite väl mycket på den bilen) och en sen bil. Den senare är absolut aktuell - visst har den ett par saker som inte är hundra, men den ser fantastisk ut och åttiotalsinredningen känns helrätt! Ett par saker dock, som jag hoppas kanske kan få någon hjälp med här... 1. Varningslampan för bromsen lyser (inte P-broms och inte ABS) men bromsarna verkar ta som de ska (utan att för den sakens skull gjort några exaktare mätningar). Någon som har någon tanke om vad det kan vara? 2. Själva drivlinan med kardantunnel och även växelväljare blev ganska varm under provkörning. Knappast skollhet, men ändå så att jag reagerade på det. Det är klart, att bilens AC hade lagt av och att man faktiskt sitter ganska nära den stora kardantunneln spelar väl in. Jag har egentligen inga referenser här, den senaste automataren jag körde var en sjustegad sak kopplad till en dieselsexa. Jag förstår givetvis att en fyrstegad låda på dryga tjugo år och x antal mil fungerar på precis samma sätt. 3. Bilen verkar ha fått en liten kyss på en av bakskärmarna, detta har blivit "sådär" bra lagat och rosten börjar komma igenom på nytt. Går det att få tag på nya skärmar? ...och i så fall, är de hiskeligt dyra? Alles for now... | |
|
Börjar nerifrån och upp. 3) Skärmar fram går på drygt 6000 kr/st har jag för mig, bakskärmarna på det dubbla så det blir en del pengar. 2) Den bör inte bli så varm att du känner det innne i bilen, då är det något fel på lådan. 1) Det är inte som så att det är anliggande bromsar på bilen som gjort att beläggen tagit slut? Kanke därför som låden blir varm också på grund av att det går tungt. /Johan |
|
|
Hittade skärmar själv efter lite googlande - runt $1400 vad det verkar. På gränsen till "hiskeligt dyra", men fortfarande ingen dealbreaker. Den blev helt klart så pass varm att man kände det in i bilen, som sagt inte så att man brände sig på växelförarens metall, men den var klart varm. Dock inga missljud från lådan och växlarna verkade gå i som de skulle. Igen, här har jag lite bekymmer eftersom jag inte har kört några automatare annat än av senare årsmodeller för jag kan tyckas att det kändes en del när de gick i om man mer eller lät bilen gå på tomgång. Belastade man däremot den så gick de i betydligt smidigare. Normalt? Det skulle säkert kunna vara anliggande bromsar antar jag, men smidig som jag var så kände jag inte om det var något hjul som var varmare än de andra. Varnar indikatorn på instrumentpanelen för detta (anliggande bromsar)? |
|
| Nej, den varnar inte för anliggande bromsar men du har väl slitagevarnare och med anliggande bromsar så tar beläggen snart slut. Anliggande bromsar kan också vara irsaken till att växlarna hoppade in lite osmidigt. När var bilen senast besiktigad? | |
|
Senaste besiktning... 2002. Så jodå, en del att fixa räknar jag med! ;) Bromsar och ett eventuellt inköp av en ny skärm är inom min kompetens. En kass automatlåda är förmodligen inte det! Enligt säljaren så har bilen dock rullat lite då och då (avställningen till trots). Runt 40-50 mil om året som jag förstått det. Enligt honom hade lampan nyligen börjat lysa. |
|
|
Ok, då är jag inte helt fel ute. Jag misstänker starkt att du har anliggande bromsar, fixa det och du är av med de problem du beskriver. Rosten är dock ett annat bekymmer, brukar sällan vara bara det man ser vid en första anblick, gäller i synnerhet äldre BMW tyvärr. Johan |
|
|
Fick faktiskt precis samma sak av den lokale BMW-kännaren på jobbet så det ligger säkert någonting i vad du säger... Han tyckte också att jag borde kontrollera så att växellådsoljan är okej - finns det mätsticka eller motsvarande för detta? I så fall var? Vad gäller rosten så är det givetvis så. Kollade som sagt på två bilar igår och den första hade rosten fått rejält grepp om (kändes som om den höll ihop mest tack vare all underredesmassan!). Denna känns dock ganska fräsch och ärlig i den bemärkelsen, men det är klart den är ju förmodligen omlackad av en anledning. Framöver så kommer den endast att brukas under årets varmare och torra månader och högst ett hundratal mil per år, så den (rosten) bör inte få alltför mycket grepp under mitt ägande heller. Men det förutsätter som sagt att jag faktiskt köper den! Men lite lugnare har jag onekligen blivit vad gäller värmen från växellådan! |
|
| Sticka finns, den borde sticka upp vid brandväggen mot kupen. Kolla som sagt oljan så att det inte finns spån i den då lådan förmodligen gått varm mer än en gång... | |
|
Alright, det lutar nog åt att jag åker och kikar en gång till. Finns det något mer man ska se upp med? ...annat än rosten alltså (ska passa på att ha upp bilen på en lyft för att kika undertill)? Finns det några klassiska problemområden? /Anders |
|
|
Bromslampan kan även ge felindikering vid för lågt hydraultryck, eller för låg bromsvätske nivå. (Ej vakuum servo utan Hydraulisk Bromsservo på e24 efter -83) Bakskärmen går nästan ända upp till taket och skarven är tennspacklad på C-Stolpen. Ganska stor plåtbit det där, vad jag vet finns ej skärmkanter till bilar efter -83. Till de äldre fram till -82 har det funnits tillverkade av Klokkerholm men det skiljer en del på hur bilarna ser ut både vid tröskel och bakre stötfångare. |
|
|
Näe, det verkar inte vara helt smidigt att få tag på bakskärmarna, men jag hittade på något ställe då jag bläddrade rundor. Var inne på Klokkerholm och kikade också, men där var det svårt att hitta någonting alls av värde! Det är väl för all del att måla fan på väggen att tro att hela skärmen ska behöva bytas ut, men det är lika bra att förbereda sig! Hur märker man att det är för lågt hydraultryck? För låg bromsvätskenivå tror jag till och med att jag reder ut... Kollar på detta när jag åker upp och kikar på bilen igen. Bilen i fråga är hur som helst en 89:a... |
|
|
Idag när jag körde med min bil noterade jag att det faktiskt är separata lampor för Bromsbelägg och Hydraulik / Oljenivå. Lampan längst till vänster är Bromsbelägg. Och den mellan ABS och Handbroms är Systemtryck / Ackumulator tryck. Där sitter en Ackumulator (Gasklocka, liknande Citroëns berömda fjädring) som behåller hydraultrycket i systemet även efter att man stängt av motorn, vid trasig Ackumulator kan denna lampa blinka till lite just när man trampar på pedalen. / Daniel |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Rekommenderar att kolla efter E24:a med manuell låda. Kanske är jag konstig, men en E24:a med automat känns lite som en bantad E31:a!? Mvh Patrik |
|
Alright, som jag kommer ihåg det (ganska säker på min sak) så var det lampan mellan ABS och parkeringsbroms som lös). Den blinkade inte bara till, utan lös konstant. Det lustiga var att man väl tydligt borde märkt av om den saknade tryck? Som det var nu hade jag inga problem att bromsa, och tyckte över huvud taget att det kändes ganska normalt. Är det förresten denna gizmo som kallas "bromsbomb"? Och i så fall, är det en easy fix? Det blir nog ingen manuell tyvärr. Känner inte att detta är någon bil som kommer att köras särskilt "inspirerat", och således tycker jag en automat är att föredra. |
|
|
Tycker min automat går super, köpte det för att jag vet att när jag sätter mig bakom ratten på en manuell sådan är det bara en tidsfråga (jag menar minuter...) innan jag gasar för mycket (är alldeles föör kul). Har varit av med kortet 5 ggr då jag hade min E28 tid (länge sedan nu) men känns lika dant var gång jag ska åka med E24,dvs lika kul hela tiden. Tror den går alldeles för bra för bra för mig o mitt körkort.....då har jag sport -aut. Mvh Jonas Brinell. |
|
|
Har ägt både automat och manuella med 3,5 motorn, båda har sin tjusning, men det är ändå gott med aut. Växla med sportknappen vid behov, annars åtnjuta automatens alla fördelar bakom 3,5,an. Lycka till! |
|
|
Det är klart en smaksak om man vill ha automat eller manuell. Själv föredrar jag manuell i 98 fall av 100. De två undantagen är när jag tvingas ligga på Essingeleden i rusningstrafik. Om inte annat så är det snyggare med manuell låda och spak. När bromsbomben var dålig på min 635:a så blinkade lampan till när man tryckte ned pedalen precis som daniel skriver. Vid normal körning märktes det ingen större skillnad mer än att pedalen, om jag minns rätt, var lite stummare. Sedan var den istället lite svampigare vid hård inbromsning och bromsverkan sämre. BMW bytte den åt mig plus två givare, vill jag minnas, och det gick på 3600:- år 2003. Ett tips på manuella bilar är att byta slavcylindern till kopplingen samtidigt, eftersom dom hänger ihop. Min slavcylinder pajjade dagen efter att bomben bytts, sannolikt därför att den inte pallade trycket från bomben Rambo. Sök på bromsbomb, det finns matnyttigt att läsa på forumet i gamla trådar. Jag minns när jag bytte för 9 år sedan att jag hittade beskrivningar som till punkt och pricka beskrev symptomen jag upplevt. Nej nu ska jag ut och tvätta 6-serie! :-) Hej! |
|
|
Så här tycker jag gällande man vs. auto (har haft båda) - Manuell passar i: M6:a eller trimmad 635CSi eller en bil i bokstavligt mint kondition med "allt" utbytt. Automat passar i: Standard 635CSi i normalskick. Det handlar ju trots allt om en GT-vagn som man glider i och inte nån "sportraket". Men se till att få ZF-sportlådan. Tror iofs att den är standard fr.o.m. -85? Mvh Bernsa |
|
|
Så... Tack vare er hjälp, lite sunt förnuft och en massa vilja så är jag nu ägare till en E24! Imorgon blir det till att boka transport (den är trots allt fortfarande avställd) och ordna med försäkring. Bromslampan löste sig för övrigt... Anmärkte bara på att det var lite för lite vätska i systemet (vilket jag i och för sig kanske får anledning att kika på). Vidare så märktes det ingen värmestrålning från kardanen vid andra provturen (ungefär samma sträcka och körstil). Funderar på om det möjligen var strålningsvärme från avgassystemet då den stod på tomgång en rejält lång stund vid första tillfället. Tänkbart? Oljan kollades hur som helst och såg (och luktade) frisk, likaså motoroljan. Alltid lite nojig precis efter köp, men det känns trots allt som att jag fått en ganska bra bil. Om besiktningen håller med återstår väl att se! ;) |
|
|
Grattis, roligt att du köpte bilen. Jag ska kika på en 635CSiA -86 i morgon, precis som din har den inte varit besiktad på ca tio år så det lär ju finnas lite att jobba med på den. Vill du berätta vad du fick betala för din? MVH Niklas |
|
|
Jag har en annan fundering kring E24-modellen, har den lika rostkänslig bensintank som E28 har? MVH Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.