|
|
|
|---|---|
|
Hej När jag ska starta min E91 och trycker in startknappen har det börjat ta längre och längre tid innan motorn innan motorn kommer igång ordentligt. Istället för sedvanliga hundradelar tar det nu flera sekunder då motorn surrar/tuggar innan motorn startat ordentligt. Jag är kass på motorer... Vad beror detta på? Har det något med tändspolar att göra kanske? | |
| låter som nån givare är kass, typ vevaxelgivare eller liknande...En felkodsavläsning är på sin plats! Lyser nån varningslampa? | |
| Jo, det har börjat lysa en varningslampa nu på kvällen. Är på semester och har inte tillgång till manual/servicebok så jag kan inte tyda den. Men visst, som du säger, jag bör ju ta mig till en verkstad och göra en felkodsaväsning. | |
| Varningslampan som lyser är en gul "check engine"-lampa som är halvfull. Vad som nu menas med det? | |
|
Symptomet med långsam start tyder på att högtryckspumpen börjar bli dålig. Den halva motorn betyder att effekten är reducerad, för att skydda motorn från följdskador. Tändspolarna kommer att bytas vid nästa service: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Dåliga högtryckspumparna är ett välkänt fabrikationsfel på motorn N53. Pumpen har modifierats flera gånger, senast dec 2010. BMW fixar troligen din bil på "goodwill". |
|
|
Ringde till BMW Solna Bavaria på morgonen efter mitt senaste inlägg. De hade mycket att göra men när jag sa att jag skulle resa vidare dagen efter så ordnade de tid direkt samma dag. I felkodsavläsningen såg de att det låg en åtgärd som omfattades av garanti/goodwill och tog ca 60 min att fixas. Ett mycket trevligt och proffsigt bemötande av verkstaden i Solna. Jag kör vidare som nöjd BMW-ägare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.