|
|
|
|---|---|
|
När jag köpte min bil indikerade den för service, och det stämmde bra med serviceboken, bilen hade gått 1450 mil sen senaste service och nästan 2 år, men 7 månader av dessa var den inte körd. Handlaren lät utföra en service innan jag hämtade bilen, då hade den gått 16.150 mil. I dag ganska exakt 4 månader senare indikerade den för oljeservice, nu har den gått 16.943 mil, varav 600 den senaste månaden. Jag har inget mot att byta olja var 1000 mil, men är detta normalt ?? | |
|
Nej. Låter som de glömt att nollställa serviceindikatorn. ------- //Lövet |
|
| När jag hämtade bilen var det en full rad med gröna lampor. | |
| Hur många har du kvar idag? | |
| Jag har en klocka, oilservice och en gul prick. | |
|
Hej! Normal serivceintervall är var 15.000km för din bil med din årsmodell, varje grön prick motsvarar ca 2500 körda km. Om bilen gått t ex Autobahn eller dragit husvagn eller liknande så drar den så klart mer bränsle och servicearna beräknas ifrån hur mycket bränsle bilen dragit. 3.0l motorn på 231hk är inte direkt känd för att vara bränslesnål även om det finns gott om kraft i motorn. En kompis har en 530iAt-03 och den drar 13,5l/100 km i blandad körning och strax under 10l/100km vid landsvägskörning. För han är normal service var 25.000km då BMW lanserade förlängd service 02/03. Klockan betyder att det är dags att byta bromsvätska( skall göras var 24:e månad oavsett hur mycket bilen körs, bilen räknar själv ut det). Du kan lungt köra semestern ut och om en röd prick tänds så är det dags att boka service om du inte vill göra den redan. Det enda viktiga är att kolla oljenivån så bilen inte drar en massa olja, då kan ev vevhusventilationsproblematiken vara aktuell( går att läsa en massa på forumet om) Lycka till! Asken |
|
| Det dom troligen hänt är att den som nollat råkat ändra intervall på servicen, vilket man kan göra. Ska var 2500 liter förbrukat bränsle om jag inte minns fel. Klocksymbolen går på antal dagar, går också att ändra, kommer ej ihåg vad som är standard men jag tror 2 år. Pricken du talar om var sitter den? | |
| Asken, min 530 -01 har den långa servicen inmatat i datorn som standard. Du menar att en 01:a ska ha den kortare servicen? | |
|
olaO: Min f.d. 330-00.10 hade den korta serviceintervallen, jag antog därför att 530-01 hade den korta serviceintervallen men jag kan mycket väl ha fel. Som du skriver så har nog någon pillrat med ett nollningsverktyg hos bilhandlaren där han köpte bilen och inte gjort det på ett korrekt vis. Tack för förtydligandet!:) Mvh Asken |
|
|
Jag har snittat 0,95-0,97 mellan tankningarna, så runt 800 liter är förbrukat. Den gula pricken (lampan) är en av grön/gul/röd. Jag gissar på att nått är fel, jag har inte noterat om antalet gröna på sista tiden, men klockan för bromsvätska och oljeservice dök upp samtidigt. Tiden för bromsvätskan stämmer inte heller om det ska vara 2 år, föregående byte gjordes den 19/10-10. Vid närmare koll i serviceboken noterade jag att man bara gjort insp I och oljeservice dom senaste gångerna, senaste IIan var vid 8000 mil, kanske dax att kolla över tändstiften. Angående tid mellan service så är bilen tidigare servad vid följande miltal. 2200 4400 7700 8600 10600 12700 14700 16100 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.