AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.742

M5 -00 med trött/seg gasrespons, varvar långsamt, vad kan det vara?

Hallå panelen,

Är på biljakt och kollade igår på en M5 -00. Fullservad med en ägare sedan ny, dessutom nykontrollerad på Mechanum som enligt uppgift skall motsvara en aukt. verkstad. Inga felkoder noterade i deras protokoll.

Följaktligen blev jag mycket förvånad när jag provkörde bilen. Startade upp den och noterade ett ganska tydligt knackande från motorn med huven öppen, men dessa motorer går enligt vad jag förstått ganska hårt så det ska väl inte vara några problem? Hördes inte inifrån bilen.

Så länge vi körde inne i stan gick den OK, hur bra som helst i chassi, bromsar, låda osv. När vi kom ut på öppen väg och jag gasade på märkte jag emellertid att den svarade dåligt på gaspådrag, såväl i standard som sportläge. Precis som att motorn inte ville varva upp tillräckligt rappt och hälften av hästarna saknades. Möjligen kändes någon liten vibration/misständning också, men endast marginellt. Lite samma symptom hade min M3 när en tändspole gått sönder, men där var det mycket värre, bilen hoppade nästan fram stundtals.

Är ej intresserad av bilen så länge detta inte åtgärdas först, men vad kan felet vara? Spontant tänker man ju tändspolar, LMM, kamaxel/vevaxelgivare eller kanske i värsta fall VANOS-bekymmer?

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Är det den från malmö?
Bilen står i Malmö/Vellinge, ja.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kommer kraften i omgångar vid urvarvning?
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Min m3 e36 upplevdes precis så som du beskriver när lmm va kass. Gick riktigt hårt och ville varva segt och kändes som jag tappade ca hälften av kraften. Men som bekant kan samma fel upplevas olika på olika bilar. M5 har väl tex 2 lmm så går en sönder kanske det inte märks lika väl som en bil med en lmm.

Går en lmm tex sönder går väl bilen in per automatik i nödprogrammet. Och det är väl till för att man ska kunna köra hem bilen om nåt går sönder. Men kan ju vara ganska många grejjer. Tycker det borde bli felkod om den går som du beskriver.

Felar vanos blir det felkod direkt.

/Fredrik
Min gick som du beskriver när jag hade trasig kamaxelgivare på avgassidan
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
utan felkoder ? nåt som inte stämmer !
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

På "gamla" M3 e36 är ju dem symptomen du beskriver nästan alltid beroende på trött vanos. Tror dock inte det ger någon felkod.

Svårt när ägaren haft bilen så otroligt länge, eftersom sådana problem kommer krypande så är det inte säkert att han märkt det.

Att den knackar mer eller mindre är helt normalt, dock var jag o provkörde en röd -99 med nya vanos och den var knäpptyst även med öppen huv:-)

MVH Peter
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
En trött vanos upplevs inte som trådskaparens problem. Att den är seg upp i varv är inget om jag förknippar med vanos. Och går det så långt som man märker att bilen känns trött är jag övertygad om att det uppstår felkod vid vanos problem. Jag skulle tro det är nåt annat. Men konstigt att inga felkoder visats. Kräv att få den kollad på bmw verkstad.
Talat med en god vän som haft en likadan bil i flera år och bytt LMM mer än en gång, han var nästan säker på att det är LMM som är felet och det verkar logiskt.

Dåliga/smutsiga LMM behöver inte lämna felkod eftersom de bara mäter syre/luftmängden. Som min vän sa, man ska kunna köra på 3800 meters höjd på Grossglockner med låg syrenivå utan att få felkod, däremot lär bilen gå lika trött som denna gjorde.

Kamaxel/vevaxelgivare borde ge felkod direkt.

Mvh,
Kalle
Mu
494
Mugellorot
Bmw M3 -94
Ja jag tror som sagt på lmm. Min gick sönder med k&n insatts filter. Kör nu med greencotton enkoniga och har aldrig haft problem med lmm. Köp nya och jag tror problemet är ur världen.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Låter definitivt som LMM. Min brorsas bil uppförde sig exakt på bokstaven likadant som du beskriver och efter byte av båda LMM blev det en helt annan bil med ett helt annorlunda motorljud vid full gas. Ingen felkod fanns. Han köpte Bosch original LMM på ebay till mkt bättre pris än BMW Sverige.

M5 E39 i Sverige Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Håller ju med övriga LMM är ju en standardsjuka på M5or. Ger inte några direkta felkoder, däremot så kan det skapas sekundära.
Länk
Bra ställe att handla original Bosch ifråm till vettigt pris. nått annat är original dvs no name njet funkar inte på stora motorer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Meca säljer Bosch original för 1100:-

jag har samma symptom och köpte 2 nya lmm men utan några förbättringar.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
LMM mätningen kan justera bränslet med max 20%, så känns bortfallet större än så är det nån annat eller
en kedjeeffekt på LMM felkod - typ safemode eller liknande.

enklaste sättet att testa LMM fail är att koppla ur LMM'en då går den på grundmapp - du tappar ingen effekt, men den kommer dra lite extra soppa.

i vilket fall som helst har jag svårt att tro att det inte finns någon felkod.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.