AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.528

Bild på mitt vevlager/överfall!:)

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Cylinder nr 2 framifrån sett var rikitgt dålig på min gamla m20b25! Har skruvat isär den endast i studiesyfte för att jag är sjukt intresserad och vill lära mig:) kika får ni själv se! inte konstigt att motorn låtit illa! Länk
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Vart lite fel, menar inte att cylindern är dålig, utan lagrerna!
dålig med olja (eller igensatta oljekanaler i motorn) ??

det verkat inte vara första gången heller utan det har nypt/skavt mer än en gång.

vad är det för körhistoria på motorn - ev. oljetryck och filter/oljebyteintervall utöver körstil och om det är trimmat.

Hur upptäcktes detta - vid rejs eller lugn körning till jobbet (gissar på det sistnämda då vid rejs och höga varvtal så brukar saker tendera börja smälta när det skär och betydligt mer går sönder).

att dissikera är bra för lärdom - men än så länge vet vi inte varför mer än att lagret verkat arbeta med mer eller mindre brist på olja och att det har skett mer än en gång samt att lasten/varvtalet inte var allt för hög när det skedde.

Ja det där såg inte bra ut.

Länk

Länk

mvh/ Anders
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Anders: första länken var ju bara att de inte satt nån oljekylare på adaptern så 2 stora hål som de pumpade ut olja ifrån! Detta är löst iaf med b27:an! Går riktigt bra och låter helt underbart! Är ju en hel del gjort i motorn!
"Xxargs" Började med att oljelampan blinkade till på tomgång vid driftvarm motor! Inget missljud då! Fick tips av en här på AP att byta till en tjockare olja! Sagt och gjort, sopade i havoline 20w50 och lampan slutade blinka! Körde kanske 1 månad och ett missljud började sakta men säkert bli värre o värre! (Anders länkar till missljudstråden!) Kollade nyss silen i pumpen och den var helt kliniskt ren, trodde de skulle vara lite skräp, men icke! Ingen blårök eller liknande, noll i oljeförbruknning! Har gått hur bra som helst och varit grymt noga med att varmköra m.m!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har bytt olja och filter själv! Har överdrivit riktigt mycke! Har kört kanske 400 mil sen jag köpte den och bytt olja på den 3 gånger! Så snålat har jag ej gjort! Före jag började med tjockoljan så var de 5w40 olja i den!
Lagerhalvan från ramlagret visar iaf en intressant sak - att vevaxelns lageryta är/var konisk.
Om nu detta var fel, vad mer kan inte vara fel? Mackan, minns jag rätt om det var så att motorn hade renoverats strax före du köpte bilen?

mvh/ Anders
Det är nog inte din skötsel som har varit bekymret utan hur det ha skötts innan du köpte bilen. Av de bruna fläckarna innan din blankpolerade yta på ena halvan av lagerskålen så ser det ut som att det har bränt till tidigare och förmodligen ganska länge sedan då kopparen har hunnit oxiderats mörkt och med tanke på att den har olja på ytorna mest hela tiden så har det tagit lång tid innan det blivit så brunt som det är nu - betydligt mer än 400 mil enligt min mening.

ingenting verka gult eller blått av stålprylarna så lagret ser inte ut att ha gått överdrivet varmt, så ren skärning verkar det inte ha varit utan det har mer nött bit för bit pga oljebrist och kanske lösskavda partiklar som accelererat nötningen.

---

hur ser veven ut - är det lika risigt där ??
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Veven är ej i nyskick, men tror den skulle fungera att använda! Provade dra med nageln över alla ytor och man kände inget ryck el liknande, så visst mycke repor är de, men ej så pass grova att den är slut iaf! Men om den kommer till användning så tycker jag man borde skicka denna på slipning hos seriös firma! Annars är de ju fusk, men visst de hade säkert funkat bra utan oxå!
Anders: När folk säger renoverad får man ta de med en nypa salt har jag märkt! Enligt utsago ska förr/förra ägaren renoverat, exakt vad vet jag inte! Har i princip räknat med att nåt sånt här skulle hända för eller senare för de pris man fick den för! Så som alltid, man får vad man betalar för(oftast)
Mackan,
Räkna iaf med det värsta om det handlar om en ospecificerad motorrenovering. Allt kan vara lika rätt liksom det kan vara fel utfört.

Jag har t.o.m. råkat ut för fuskjobb utfört av (vad jag då antog) "seriös" motorenoverare. I mitt fall handlade det bl.a. om koniskt slipade lager på en vevaxel.

Mitt råd är att du mäter upp (eller låter mäta upp) vevaxeln om den skall återanvändas. Är axeln omslipad, hålls toleranserna osv.

Bra artikel om bl.a. vevaxlar och lager: Länk

mvh/ Anders
Bättre artikel om just lagerfel: Länk

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.