|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har ett oljud fram i bilen som jag har svårt att förstå mig på. Oljudet är dovt och malande, det låter inte hela tiden utan kommer i vågor. Det låter inte speciellt mycket mer med öppen motorhuv och jag har svårt att höra vad det kommer ifrån, verkar inte komma ifrån någon rem. Tycker inte att det låter när man kör men kan ju vara så att ljudet dränks i väggbrus/motorljud. Några tips på vad som kan vara galet? Viskokoppling till kylfläkt? Vattenpump? Växellådan? | |
|
Om du sätter något i metall mot örat och sedan börja systematiskt och lyssna mot allt, vart låter det mest? Generator? |
|
|
Har lyssnat runt i trettio minuter nu, när ljudet väl är framme så hörs det mest inne i kupén. Det verkar inte följa någon slags rytm, slog på helljus, dimljus, AC osv. påverkades inte av det, körde en runda och lyssnade under tiden och efter.. inget. Dock. anar jag nått litet humm runt multiremmen men jag lyckas inte provocera fram nått. Det är som sagt väldigt svårt att få det att låta, det kommer fram lite då och då och låter mest i kupén. AC:n slutade att fungera tidigare i sommar, kylde dåligt och gjorde något raspande ljud, antog att kylmedlet börjat ta slut så jag har inte använt den nått (knappast så att man saknat den denna regniga sommar), testade den idag för att se om oljudet har nått med detta att göra och då fungerade AC:n perfekt utan att raspa? Några ideér om vad som kan vara knas? Går i tankarna att byta multiremmen och se om det blir en förbättring.. |
|
|
Kan vara värt att tillägga att jag sprejade lite silikon på multiremmen och har inte hört det sedan dess. Men oljudet är ju onekligen lurigt som sjutton, så litar inte alls på att det är remmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.