AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.096

e46 m3 fel

Ma
1
Marcuswsb
Bmw m3 cab -03
Tjena!

Min nyinköpta bmw började strula direkt.. Bilen tappar all ork från 2,5 tusen varv och tvär stannar vid 4-5 tusen. Tomgången pendlar också en del samt att det blir ett knackliknande ljud i motorn. Visar inga lampor eller så. Den gick bra när jag köpte den

Bilen är en m3 03a 10 000 mil.

Sitter Kn insatsfilter i och har läst att det kan va de som sabbat Lmm men kan de förklara "knackningarna"? Bilen har bra oljetryck och temp

Tack på förhand :)
Hej,

Verkligen tråkigt att höra! Vet tyvärr inte vad felet kan vara, men åk upp med den till BMW och låt dom göra en felsökning.

Av nyfikenhet vilken färg är det på din bil?
Lycka till!!

mvh Daniel
Jag gissar på att den är silver o har tidigare haft ratten på passagerar-sidan...
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har Själv KN-filter (insats)...inga problem med det,så de kan du nog avfärda
Bianca: Raus med KN, det är bara en tidsfråga innan du förstör din LMM...Man vinner inga hästar med "sportfilter" på en M, inte på en icke-M heller för den delen, möjligen får man "fränare" insugsljud...Oavsett vad de säger så kommer det ALLTID "blåsas" bort lite "luftfilterolja" från filtret hur snål man än varit (oljan skall ju fånga partiklar, så det är en fin balansgång mellan pest o kolera, dvs luftfilterolja på LMM-trådarna eller mer skit in i motorn...)

Bi
3.797
Bianca

Dawwe.Inte ute efter några hk...för det får man inte
Förstör LMM med insats??de köper jag inte..
med öppet filter däremot köper jag...

Körde med KN-insatsfilter på m5an i över 5 år..Och jag förstörde inte några LMM där heller...
Bi
3.797
Bianca

Vår gemensamma *mekaniker' kör oxå KN-insats i sina bilar....Aldrig hört honom säga att han fått byta sina LMM på grund av de,,
Det är inte filtret som förstör utan "oljan som sätter sig på tråden". Visst denna process går lååångsamt om man snålar med oljan, men snålar man för mycket med oljan får man istället in MER skit i motorn. Det bästa ur ALLA synpunkter är originalfiltret. Om man överdoserar luftfilteroljan kan det gå sönder rätt fort. Dessutom, o ta inte illa upp, så kommer denna "försämring" som den fastbrända oljan leder till ytterst gradvis, dvs det är inte ens säkert att man märker det, förrän "väldigt många hästar är på vift", eller att bilen börjar gå dåligt. I fallet med M5 så är ju LMM kända för att vara känsliga, rullar säkerligen ett antal bilar med halvkassa LMM, oavsett filter, så varför bättra på oddsen för att LMM skall pajja? Hade varit intressant att göra ett effektprov med din gamla M5 med original filter och original LMM vid inköp. Därefter effektprov med KN. Sedan gör man ytterligare ett prov med NYA LMM & originalfilter. Därefter tillbaka med de gamla LMM o gör sedan ett nytt effektprov efter säg 3000 mil, o sedan ytterligare ett med nya LMM o originalfilter. DÅ skulle du se vad oljan gör är min gissning...
Men vem orkar det:)
Gällande "mekanikern": Ingen är ofelbar, o med det säger jag att alla kan vi göra fel. Jag ser det iaf som så att det lilla man sparar på att köra med KN (visst dyrare i inköp men sedan "tvättar" man de istället för o byta) är kaffepengar i jämförelse med vad nya fräscha originalfilter kostar...Men det är jag det.Tycker inte att KN och liknande är "skräp" men det hör inte hemma i mina bilar.
Sedan är jag rätt o-ortodox på andra punkter, tex tändstift där jag kör allt annat än original med utmärkta resultat (både vad gäller förbättrad gång-kultur samt avgasvärden). Vid nästa byte så åker dessa o-ortodxa stift i även V8:an, de har legat till sig i tre år nu men det är snart dax för stiftbyte så...Blir spännande o se hur bilen reagerar på stiften, helt säker kan man aldrig vara, men både S38 och S50 går klockrent med stiften så då borde S62 oxå göra det, givetvis är stiften avsedda för respektive bil, de har korrekt instick, värmetal osv, det är inget som jag själv suttit o gissat mig fram till...
Bi
3.797
Bianca

Whatever...
fortsätt du köra med org och jag med KN-insats..de blir nog bra de
Trådkapning!!!!!!!!!!!
Löjligt...Blir du sur för att man inte "hissar" just det du använder? Jag tror nog att det är i bästa fall 50-50 för/mot KN bland M-ägare. Som sagt det är inte "skit" men hör inte hemma i mina bilar. O som du själv säger, "de blir nog bra de", o de blir det oavsett vilket filter man kör med, ända tills den dag man får problem, sen vad det beror på kan kvitta för jag lovar dig att du kommer hiva KN all världens väg efter ett eventuellt LMM byte, även om det omöjligen kan bevisas att den fallerade just pga filtret (skall hålla med om att sannolikheten är låg om man gjort rätt vid inoljning)...
O nu lägger jag ner denna diskussion:).
Bi
3.797
Bianca

sur?nu får du ge dig.nej,det blev jag inte alls...varför skulle jag bli det..jag bara skrev att jag kör med mitt o du med ditt.
...så fort man skriver 4 meningar,så skriver du en hel kiosk-roman tillbaka...

till TS....Jag säger att det inte beror på KN.-insats....Vad säger ni andra?

Jag håller med om att det förmodligen INTE beror på filtret. MEN om det nu är LMM som lagt sig, så hiva KN för säkerhets skull. Återkom gärna med facit!
Bi
3.797
Bianca

håller med...återkom med svar.
varifrån kommer "knackningarna" från motorn?
Fr
258
Fredde71
F31 320d M Touring -13 Min första nya bil! Byggd Juli 2013.
E46 M3 SMG -03

Honda NX650 Dominator -88
Husaberg FE400 -97

BMW CS#7985
BMW SC#997
Skulle gissa på att vanosen har gett upp?

"Det är viktigt att lära sig av andras misstag!
Man hinner inte göra alla själv..."
Tror också på vanos. Annars vevlagringarna kanske?
ma
212
macattac
520d Touring -09
köpte du bilen privat eller hos handlare? om du köpte hos handlare skulle jag häva köpet blixtfort.

sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
jag har samma problem med min bil och jag är 99% säker på att det inte har med vanosen att göra. problemet är förmodligen el-relaterat eftersom det är intermittent. jag skulle tro att det är någon av kamaxelgivarna som spökar men jag har ännu inte gjort någon felkodsavläsning så det är bara en gissning än så länge.
sa
185
sango
M5 -99
750 highline -91
Varför jag inte tror att det är vanosen är för att jag renoverat dom efter haveri för ca ett år sedan och motorn betedde sig på ett helt annat sätt då.

Det är inte heller LMM då jag har dubbla uppsättningar av dessa och har testat att byta.

knackandet hörs tydligast underifrån, framför växellådan kan man säga. jag tror att det kan vara urtrampningslagret eller växellådslagret som "knackar" pga ojämn gång i motorn. det låter som att den misständer men inte alls lika "hårt", misständningar ger en mycket större obalans i motorn än vad det här gör.

jag har som sagt inte gjort så mycket åt saken eftersom bilen går bra halva tiden och över 2000rpm.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Filma och lägg upp på youtube el liknande så vi andra kan höra! Blir bara gissningar hela tiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.