AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.649

köpråd vs 318d / 320d / 325 d

Sida 1 av 2
sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
Hej
nu är det snart att byta bil och det lutar starkt åt en E91 ..

jag ha suttit och letat bland trådarna och hittat lite intresseant info..men kan fortfarande inte riktigt förstå/bestämma mig vad det lutar åt, vad som skiljer dessa

krav är Drag (husvagn) samt Diesel.

325 ' an har en 6:a, drar mera diesel (kanske inte nämnvärt mkt men har en känsla av att försäkringen samt skatten blir mkt mera )

318 och 320 skiljer det väl en 30-40 hk, vilket jag känner kan vara ''trevligt'' vid omkörning och när man drar husvagn...

vill helst inte ha ngt äldre än 09, och pengarna sätter väl stopp för ngt nyare än en 2010 tyvärr ...

vad är det mera som skiljer 318d och 320 d mera åt ...? skiljer det mkt på utrustning?

känns lättare om man väl kan bestämma sig exakt vilken man vill ha innan man börjar leta så kan det sållas ut lite ..vill absolut inte heller vara ''dumsnål'' och sedan vilja ha mera när man väl köpt sin pärla
mo
36
mogge5
320i limos 2004
Hej!
Lycka till med din blivande nya bil.men angående omkörning med husv så är det väl inte så ofta man behöver göra det,de flesta håller väl högre hastighet
än husv ekipage ännu ,i alla fall i svergige.

ms
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Eftersom jag själv har en 320d automat som jag är nöjd med vill jag gärna slå ett slag för just automatlådan - den är inte bara trevlig i stadstrafik, utan hjälper till bra med att hålla varvet uppe vid accelerationer. Personligen skulle jag nog helst välja automat till det två mindre motorerna du överväger.

Var själv inte alls automatfreak förrän jag skaffade dieselbil. :)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Först och främst behöver du nog bottna i om du vill ha en 4-cylindrig motor med turbo eller en sexcylindrig. Det finns väl några strikt objektiva skillnader mellan ex. 320d och 325d. 320d har lägre förbrukning, lägre vägskatt och turbo. 325d har högre effekt och högre tillåten dragvikt (1800 kg?). Men mest av allt kan jag tycka att det här blir ett subjektivt val där man får bestämma sig för hur man värderar den fina gångkulturen i en sexa.

Vad gäller skillnader mellan 318d och 320d på utrustningssidan tror jag det mesta begränsar sig till vilka fälgar som är standard.

Men jag tycker du kan tänka på ett par saker:
- Välj bort Efficient Dynamics varianten då du inte får montera dragkrok på den.
- 320d fick höjd effekt i mars/april 2010, från 177hk till 184hk.
- Det finns ett stort utbud (och ett stort sug) efter 320d. Du kan därför kosta på dig att vara kräsen.
- Har objektet du tittar på inte dragkrok går det att eftermontera. Detta gör du dock inte hos BMW (22 000 kr) utan hos tredje part, ex. Lasse på Dragkulan, där du får manuellt utfällbart Brink drag för runt 10 000 kr.
Vid vanlig körning är det faktiskt ingen jätteskillnad mellan 318d och 320d - däremot brukar 320d ha mer utrustning och det går därför lättare att hitta vettiga exemplar. Därför skulle jag rekomendera 320d, dessutom är utbudet stort.

Håller annars med Cliff Barnes i hans inlägg, 325d är ett rent subjektivt val. Det finnns de som inte kan tänka sig något annat än en sexcylindrig motor och så finns det dem (inkl mig själv) som tycker mervärdet är mycket litet vid vardagskörning. Båda grupperna är helt övertygade om att de har rätt :-)

Oavsett motorval tycker jag en vettig minimum utrustningsnivå är:
- Komfortpaket/advantagepaket (Klima, farthållare, multiratt mm)
- xenonljus
- Sportstolar
- Drag (men det går att eftermontera)
sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
Tack för alla bra svar=)

(och nä, klart man inte kör om med husvagn, men husvagskörning blir det och sedan åker man ju även utan husvagn och DÅ kör man om rätt ofta, i alla fall jag)

jag är ju HELT såld på 6:an, det är ju SÅÅÅ mkt mera bil, men jag måste ju även tänka på familjen och ekonomin. Det skiljer sig lite, för mig är ju ett måste ett par feta fälgar tex, (sambon kan nog tänka sig ett par plåtfälj 15 tum) etc etc...så pengarna måste förvaltas väl)

då blir det leta 320 d nu och hoppas vi hittar våran pärla, sedan får jag fnula lite på manuell eller automat, jag gillar ju att ''köra bil'' =) ...men vad jag läst om här verkar det som de flesta är nöjd med automaten och i andra trådar har jag läst några som varit missnöjda med ''växlingen'' med manuella !
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
Barnes: Man kan ha drag tillsammans med Dynamics-paketet, jag har det

sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
Länk

undrar varför den är så mkt billigare än de andra, hm ..gillar försäkringen dock ..har drag...
inte den med 184 hk dock, det kan jag nog leva med =)
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
scorpionan:
importerad 20 mars i år fr Tyskland.
Försäljningsuppdrag, bilen står på ursprungsägaren.

177 eller 184 spelar mindre roll - låt skick, historik och utrustning avgöra. Jag tycker du kan med fördel välja en svensksåld pga det stora utbudet.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Fresaa, Efficient Dynamics varianten är inte samma sak som Dynamicpaketet. Efficient Dynamics är miljöbilsvarianten av 320d.
Fr
55
Fresaa
335i Cabrio -07
My bad :)

ma
212
macattac
520d Touring -09
köp min 325d:)

ma
212
macattac
520d Touring -09
ah såg att du ville ha e91lci...my bad

Cliff Barnes: Även 325d har turbo. Alla BMWs dieselmodeller har turbo.
sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
japp det borde jag faktsikt ha fattat att den inte var svensksåld...en sån ska de bli..en import har jag haft, det räcker ...

okej, dum fråga kanske men

vad är det för skillnad på Efficient Dynamics och Dynamicpaketet. ?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det skiljer mycket mindre i verkligheten mellan x20d och x25d än det gör i EU-cykeln. Kolla på spritmonitor.de istället. På 525d och 520d skiljer det 7cl där.

-------
//Lövet
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Chris87: Du har naturligtvis rätt!
ma
212
macattac
520d Touring -09
Efficient Dynamics är BMWs miljöbils dret...bromsåterverkan, auto start/stop etc. Dynamicspaketet är ett utrustningspaket med sportstolar och m-sportchassi (lite osäker på innehållet)

Det är bara (?) 320d som har ED som tillval, och som någon annan skrev du får inte montera drag på en bil med ED.
sc
95
scorpionan
Bmw 320 G21
men lite klumpigt att döpa ett utrustningspaket till dynamicspaket då måste jag nog tycka=) .

roligare att leta bil nu när man har lite mera koll =)...

andreas_lofgren
tror inte heller det skiljer så mkt i själva förbrukning, det stör mig inte så mkt ..antar det är foten som avgör och ju roligare bil man har att köra, ju mera använder man ju foten såklart , och det är alltid värt det =) ..det som avskräcker mig är skatten och försäkringen ...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej, kolla min liknande tråd. Fick en hel del bra tips där: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.