AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.295

E30: Vad är det för spec på original bränslepump?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad är det för tekniska data på E30:s originalpump?
Har en 320i som jag bytte pump i för snart tio år sedan. Den har sedan dess nästan uteslutande gått på E85 och dessutom med "fel" motor. Motorn som sitter i är en M50B25 vanos.
Pumpen verkar klara av det galant både vad gäller tryck och flöde. Har monterat en bredbandslambda så jag kan ha lite koll på om den går snålt eller fett och den ligger på väldigt bra värden.
Har kört arbetstryck på 4 bar tidigare utan problem.
Så vad klarar originalpumpen för tryck och flöde egentligen?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Som vanligt blir det monologer här.
Är det någon som vet vad pumpen heter då så jag kan söka själv?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brukar bli så när det är om lite ovanligare saker - det är numera mest problem med mugghållare eller någon onödig helautomatiskt detalj som slutat fungera :-)

Bensinpumpen på min E30 323i -85 heter Bosch 0 580 464 013. Har själv sökt, men inte hittat några uppgifter.

Den nya pumpen blev en Walbro GSL932, så just flödet är jag inte oroad för (eftersom jag ännu inte trimmat motorn) - får ju se till att returflödet är tillräckligt dimensionerat (och hoppas att bensinen inte värms upp alltför mycket i onödan genom att hålla på att cirkulera omkring sådär).
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jo det är ju så förstås. :)
Jag sökte lite tidigare och hittade uppgifter om allt från 90l/min till 195l/min så det är lite halvosäkert. Därav att jag ställde frågan här. Fick fram att det ska vara samma pump från 316 till 325 i alla fall.
Returen är jag inte så orolig över eftersom jag fortfarande kör med originalpump samt originalledningar både på retur och huvudledning. Det är nåt jag får kika på om jag får för mig att byta pump.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.