AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.761

Än är bensinsexan inte död

Sida 3 av 3
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Personligen imponeras jag mer av att min 320d inte går att pressa över en liter per mil ens vid extrem fullgaskörning i mil efter mil nattetid på autobahn med mätaren pekandes på 235 km/h konstant och en genomsnittshastighet på 180-190 km/h, än att en bensinsexa eller V8 kan köras på 0.7 med ett ägg under pedalen.

När sedan en modern 4-cyl diesel till råga på allt är snabbare än en äldre bensinsexa så är det ju inte så konstigt att det blir populärt att välja en sådan.

Vissa på forumet är helfrälsta på sina bensinsexor och framställer gärna 4-cyl dieslar som nästintill helt oanvändbara för persontransport, med knatter och traktorlik gång, men denna grupp borde vara en minoritet med tanke på hur försäljningssiffrorna ser ut, jag tror den stora massan uppfattar dieselarna som helt ok.
Själv har jag inga problema att leva med det högljudda knattret och den hemska gången, i synnerhet inte med ett literrpris på 15 kr och en körsträcka på 3500 mil om året.

BMW CS #5139
Håller med dig där J.L, just att man kan pressa dieseln hårt utan att förbrukningen drar iväg är ju storheten. Det är alltså konstant "låg" förbrukning, något som talar emot bensinmotorn. Iaf ur ekonomisk synpunkt och kanske också vardagskörningen med bra vridmoment tillgängligt. Sen kommer jag nog alltid för egen del föredra bensinaren för ljudet, motorgången och "smilefaktorn". Det är ju också positivt att de gjort det möjligt att på landsväg komma ner betydligt i förbrukning. För mig är BMW mer än ett transportmedel varför jag hoppas att 6an aldrig dör ut!
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
J.L, "helt ok" skriver du själv.

De flesta ställer nog körglädje mot kostnad, när de diskuterar, i allafall på detta forum. Om vi inte var intresserade av bilar skulle vi nog inte hänga här :)

Misstolka mig inte jag tycker grymt mycket om bmw's diesel 6:or. Dock tycker jag att en diesel 4:a är en bruksbil och inget annat.

För övrigt är mitt rekord 0.73 farthållade på 120km/h och AC på auto, snittförbrukning på en 50 km sträcka. Ska prova utan AC nån gång för att se om det blir skillnad.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag kan ju säga som såhär, idag kör jag V8. Det är min femte bil med V8, jag kör ju inte V8 som drar över litern för att jag är dum i huvet. Jag tycker helt enkelt det är värt det. Eller kanske snarare så att jag ser den förhöjda förbrukningen som en kompensation istället för att köpa en mycket dyrare variant med en slö dieselmotor, vilket hade varit fallet med en E65.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.