AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.762

Än är bensinsexan inte död

Sida 1 av 3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med denna något dramatiska rubrik vill jag bara hylla min lilla bil...

Vi kom just hem efter en 297 mil lång färd genom ett Europa bestående av köer, vägarbeten, mer köer, ännu fler vägarbeten...och lite hällregn på detta. Trots att detta knappast ger en optimal förbrukningscykel så lyckades E61:an komma in på 8,4 lit/mil - och då var bilen packad till bristningsgränsen med fem personer och bagage. Inklusive lite halvdiskreta toppfartsprov (hustrun fungerar som bra bromskloss...) ;)

----
BMW CS #6212
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Håller med, jag är trött på diesel, nästa BMW blir bensin.

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja de låter som bra siffror, men tanke på storlek av bil och motor!
Men jag är även väldigt imponerad av M3:ans förbrukning på långfärder!
Full bil med packning så snittar den ungefär samma som TS på motorväg/landsväg. Motorkonstruktion från 90-talet :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det låter så pass lågt att man skulle kunna tro att det är ett räknefel :)

Enligt Spritmonitor så verkar snittet ligga på 1,03 lit/mil. Ingen exakt vetenskap, men med tanke på att det längsta någon uppmätt är 8,28 så har det inte rört sig om varken mycket kö eller fullfartskörning på autobahn :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vi körde 90 mil tur och retur till fjällen i en M3 -94, 4 pers, knökat med packning massor med snö på vägen, ca 100-120 i hastighet och snittade 0.92

Bra skit!
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Dieseltrenden kommer att ge sig snart. Det kommer snåla och pigga bensinmotorer. Diesel kommer som en biprodukt av crackningen till bensin. Ottomotorns dagar är inte över.
Rudolf Diesel måste backa.

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Well well, tar väl rekordet här än så länge :)

Körde Göteborg-Gotland med fullpackad bil med 4 pers, med 528:an.
Snittade 0,71 när vi kom fram till Gotland!
e90 330 -05a. Kristianstad-Jönköping fram och tillbaka med 4 19" fälgar med däck på tillbaka resan i bilen och 2 personer. nästan 900 körda kilometer på den tanken med standskörning inräknat de första 150 vilket ger en förbrukning på 0,66. bra skit :)
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ingen sexa men ändå.

Sollentuna-Grängesberg-Utflykter hit o dit-Sollentuna 80 mil.
Fullpackad med grejer och familj.
Lagom familjetempo. 0,97.
540 -02 22 000 mil.
Klart godkänt tycker jag.
Var det uträknad förbrukning mellan tankningarna eller var det enligt datorn?

Oavsett är det bra siffror, det får till och med jag som dieselfrälst erkänna :-)
Jag tycker överlag att BMW's sexor är grymma motorer. Men jag tror det skulle gå att få ned det lite till med annan utväxling på lådan.

Själv körde jag med min e61 545iA, 20" fälgar mellan Malmö och Östersund och snittade 0,86 vilket jag anser är sjukt bra.

Det lägsta resultatet jag nått med v8:an var 0,69 med 18" vinterdäck mellan Östersund och Gävle, en sträcka på ca. 38-39mil. Dock var det kanske världens tråkigaste resa med 545an.

Båda förbrukningarna är uppmätta vid tankning.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det verkar finnas en och annan motsvarighet till Eco-drivingens Sebastian Vettel här. Man inte bara bättrar siffrorna från den omöjliga EU-cykeln, man fullständigt krossar siffror från t ex Spiritmonitor.

Läge för att Autopower-lag i nästa ECO-driving VM? :)
Acey: Kan tillägga att vägen mellan Östersund & Gävle handlar mycket om att rulla och där kommer förbrukningen ned avsevärt. Samma sträcka men tvärtom ger en förbrukning på över 0,8 vid snålkörnings SM för min del. :)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Acey,

Vad är det där Spiritmonitor för något? Jag gick in och kollade på sidan men tyckte det va lite rörigt. Kollade min 745a, fick en siffra på 12.89L.. jag snittar 13.2L enligt min dator så det kan ju stämma bra men siffrorna folk pratar om här är ju ren landsvägskörning.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ni kan ju glädja er med att med samma sorts körning hade ni legat på under halvlitern med en diesel.
Med Dodgen har jag förvisso "bara" nått 1,43 långkörning .. 2,3 i stan.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tycker man ska uppge någorlunda blandkörnings förbrukning på sin bil för att det ska bli intressant.På långkörning går det att få ner en Detroit V8 till imponerande låg förbrukning.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kristoffer_L: Äkta värde. Datorn ligger dock väldigt nära - trots att jag inte kalibrerat den.

jhellström - menar du att en diesel med motsvarande prestanda, dvs en 530d, skulle ha gjort det med 4,x...? Intressant påstående.

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

jhellström, något glädjande ska väl dieselåkaren ha trots allt :) Dieselhysteri, låg inte lita av magin i BMW´s sexor eller är det bara jag som tycker så :)

MVH
Robert
Visa användare
ProPro-medlem
212
Matsh
330e touring 2025
BMW CS #7169
Har nu kört drygt 500 mil med 4.8 liters V8, mest landsväg, men många race med MB 500, Volvo T5, Saab Aero osv. Åker mycket 2-1 väg där vissa stridspiloter samlas bakom en.
Det är alltid lika kul att visa vem som bestämmer när det blir fri väg med 2 filer.
Ligger på 0,97 på dessa mil, men det är det värt!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Under halvlitern med en dieselbil motsvarande en femma med stor sexa eller åtta på bensin? Ja om bensinförarna bättrar sina siffror på Autopower är dieselförarna ett snäpp värre...

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.