AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.223

Har två problem en allvarlig och en mindre allvarlig

Sida 2 av 2
gO
1.407
gOry
335i Touring
Jo jag är helt med på vad du menar. Men har du fel toe-inställning och flyttar ratten så kompenserar du på så sätt att styrväxeln alltid står lite mer till höger eller vänster beroende på vilket håll ratten var sned. Detta påverkar självklart hur mycket du kan vrida på ratten åt olika håll, de kanske inte är mycket i detta fall.

Prova själv. Sätt ratten 15 över, justera så däcken åter igen står rakt om de ens går att justera så mycket. Flytta ratten så den sitter rakt. Om du nu fortf tror att du kan ratta lika mycket åt höger innan styrväxeln tar stopp så vet jag inte alls hur jag ska förklara.

För att ens ta reda på ifall ratten sitter fel så ska du börja med att mäta in och centrera styrväxlen. När du har gjort detta kan du börja fundera på att flytta ratten, sen göra en hjulinställning.

Men normalt så gör man en hjulinställning där man först kontrollerar vart felet ligger, sen låser man ratten i rakt (med ögon mått (har märkt att många mekaniker/däckkillar bara stoppar in huvudet och kikar och på så vis inte får samma uppfattning om hur ratten står som att man sitter framför!)), sen börjar skruva.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, men då är vi överens! Vi hade bara olika utgångspunkter. Fast det är ju styrstagen och inte ratten som dikterar om höger och vänster rattutslag blir lika mycket.

Min utgångspunkt var att allt var korrekt.
Din utgångsspunkt var att toe var fel.

Men precis som du själv säger - man ska ju inte justera styrstagen efter ratten utan tvärtom. Man börjar med styrstagen, ser till att centrering och toe är korrekt - sen fixar man ratten sist.

Vi vet ju faktiskt inte om felet hos TS är felaktig hjulinställning eller om bara ratten är monterad felaktigt :-)

Mitt inlägg om ompositionering av ratten var lite dåligt skriven - tanken var att det inte skulle uppfattas som en direkt uppmaning till hur problemet skulle lösas - utan endast en av flera möjligheter vad problemet kan vara.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag förstår dig bmw-slangen, om man nöjer sig med att flytta ratten så den blir rak har man ju inte ändrat några styrutslag. De är rimligtvis lika dana som innan.

Jag har haft en del ingående snack med verkstäder om hjulinställningar när jag försökte få mina hjul raka i våras. Ratten placeras "rakt" sen låser man den med nått verktyg. De skiter fullständigt i om styrväxeln inte är centrerad.
Många lägger nog inte ner så mycket energi på att ratten ska bli rak om det skulle strula, så där är jag med dig.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Om den som gör inställningen kan sin sak så brukar de kolla markeringen på styrväxeln ifall den är centrerad! Annars får man olika styrgeotermi på båda sidor.
Så flytta ratten gör man enbart ifall någon klåpare har använt sig av denna metod innan...

Ta en kuggstång som exempel, ena däcket har mindre toe-in än de andra. För att bilen ska gå rakt så kommer ratten stå snett. För att köra rakt kommer du behöva ställa ratten/kuggstången i ett läge som skulle vid normalfall göra så bilen svänger hela tiden.
Du har nu mer utskick av kuggstången på ena sidan än på andra.
Dvs de de blir mindre rattrörelse åt de hållet de är mer utstick för att nå ändläge än åt de andra hållet.

Sätter vi ratten rakt i detta fall, så kommer vi fortf ha fel hjulvinklar, med risk att vi äter upp däcken många gånger fortare än normalt.

Jag åkte med ratten ett par grader snett på firmabilen några månad efter ett byte av styrleder som de var rejält glapp i så att min "peklasermotod" för att byta inte fungerade så bra. Däcken hade inte så jätte mycket mönster kvar, men var klart lagliga. Nu är ena däcket blankt på insidan, och jag har fått byta båda..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.