|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Problem NR:1 När remmen gick av på min bil och delarna tog stryk. Styrhjulet, Remhjulet till pumpen samt vattenpump. Jag köpte alla delarna och monterade in dom. Det tog lång tid för mig att få tag på allt men jag blev klar efter en veckas lidande. När jag äntligen blev klar, och blev verkligen glad att jag får köra min v8 igen så tänkte jag göra en "säkerhetskontroll" i motorn så att allt är okej. Så jag tog o kikade i motorrummet om remmen sitter bra, och om remhjulet är bra osv osv.. När jag tog på styrhjulet då märkte jag att det gick "vinkla den". Började direkt fundera vad det var, fick nästan panik för jag trodde att det var styrhjulet som gick sönder (Hade problem att få tag på det). Men NEJ så var det icke. När jag försökte skruva loss hjulet så insåg jag att det var skruven som bröts i änden. Så nu till det stora problemet. Det sitter kvar en liten bit av skruven i själva motorblocket och jag vet i fasen inte hur jag kan få ut det! Jag kan ju inte köra min bil om jag inte får ut den trasiga skruven. Har försökt på många sätt men icke gick det. Jag orkar verkligen inte meka, jag vill inte lägga ut mer pengar, o jag vill verkligen inte ta bort kylaren. Är det någon som har något knep på hur man kan få bort en bruten skruv..? Pga skruven kan jag inte köra :'( blev verkligen deprimerad! Ni kan tänka er själva. Problem NR:2 Ja, jag är nöjd med min E34 egentligen, men jag har märkt en sak.. Att när jag håller ratten "jämn" alltså rakt då märker jag att bilen svänger åt höger. Vad fasen är felet..? Kan inte ha ratten helt rakt för då kör den sakta åt höger. Jag har inte brytt mig så mycket om det då jag knappast kollar på ratten när jag kör. Men när jag tänker efter så är det nog bäst att ratten SKA vara rak när jag kör rakt. Men jag får ratta lite gran åt vänster för att köra rakt. Någon som har några förklaringar..? Jag har ingen Garage för jag bor i en lgh och det suger verkligen.. Ber om förståelse och uppskattar svar! Mvh Mike | |
| Ojsan, början på min tråd verkar vara lite felskrivet. Men hoppas ni förstår mig. | |
|
Jag förstår ingenting? Styrhjul, vinklad och avbruten skruv? Anledningen att din ratt inte är rak är för att något i framvagnen förändrats, åtgärdas lättast genom en hjulinställning. |
|
| Förstår du ingenting? Skruven som tillhör Styrhjulet spräcktes. Jag märkte att skruven spräcktes genom att känna på spännaren. Det gick att böja hjulet lite åt sidorna, alltså "vinkla" | |
|
Hjulinställning kostar inte jättemycket (runt 1000:-) se till att de ställer även bak bara.. Min första firma "glömde" det = gör om. Om skruven har gått av långt in i hålet kanske du får borra ut den med en tunn borr. Har den gått av jämns med kanten så går det nog att sätta en svetsloppa på en bit spik eller något och skruva ut den.. Om det är en låång skruv och bara en liten bit är av (kolla hur lång den ska vara), kanske man kan busa lita och köpa en kortare skruv helt enkelt? Någon annan här inne bör veta om det är okej.. Lycka till! /mvh |
|
|
Mikez: Om du vill att andra skall hjälpa dig får du välja ett annat tonläge i din respons! Det finns ofta många olika namn på detaljer så en bra metod är att leta upp hjulet bland "realoem.com"s sprängskisser och klistra in länk samt ange nr på den detalj du har problem med. |
|
|
Som tidigare nämns så vore de bra ifall du kunde hänvisa till realoem! Kan hända att skruven håller ihop fler prylar, så korta abv den kan vara en dålig idé! För att få ut den kan man borra ett hål och använda en svinpitt! Om inte det funkar så får man borra bort den sen använda en gängtapp för att rensa ur det sista! |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om felet med rattvinkeln är statisk (dvs det finns där alltid och är alltid lika mycket) så kanske det räcker med att lossa ratten och vrida den en spline eller två till vänster på rattstången. Men en hjulinställning är ju såklart aldrig heller fel att göra. Men hjulinställning bak går bara att mäta upp, det finns inga justeringsmöjligheter för hjulvinklar bak på E34:or (undantag M5 där det går att justera vissa vinklar). |
| Det ska man inte göra! Då tappat man rattutslag åt något håll! | |
Nä, nu får du nog förklara hur du tänkte, gOry :-) |
|
Plus att man fortf åker runt med fel toe inställning på ett däck och riskerar att slita däck i onädan! De som har hänt är förmidligen att man tagit i en kan eller potthål eller så är bussningar slita vilket för överigt bör kontrolleras ifall man behöver byta även dessa innan hjulibställning! Så flytta ratten är en tafflarlösning, ända gången man behöver flytta ratten är ifall någon annat har gjort de innan! |
|
|
Rattinställningen skall justeras med styrstagen! Men har inställningen ställt om sig med tiden är någon del sliten och bör bytas först, typ stötdämpare, spindelled, p-ände, bärarmsbussning. Vad gäller skruven så måste man först kolla på hur den sitter innan man kan rekommendera något. Så gärna ett foto på exakt denna brutna bult med sakerna runt omkring borttagna så det går att se. Sticker det ut en bit bult eller har den gått av inne i godset? Svinpitt är inte så bra för den vill gärna expandera bulten så den sitter ännu mera fast. Finns andra verktyg som mer liknar torxbits som man skall slå in, dom lär vara bättre. Kan man sätta en lite för stor mutter runt bulten och MIG svetsa fast den mot insidan av muttern så får man en ny skalle att vrida på, dessutom har man värmt bulten rejält, och det brukar också vara bra hjälp. Ett annat sätt är att slå med en dorn rakt in så att det rör sig lite i gängorna för att "väcka" skruven. Spraya WD40 för att få in smörjmedel i gängorna. Värma med varmluftpistol (gasol om man vågar) och kyla med kylspray. Jag brukar oftast försöka slipa/såga ett spår för skruvmejsel för att få ur skruv, men då får dom ju inte sitta för hårt. Jag har även slipat ett borr med eggen åt fel håll och kört borrmaskinen baklänges, när borren högg så skruvade den ur skruven :-) Men finns det ett foto är det lättare at ge tips. /Mats J |
|
Justering via styrstagen är det mest korrekta sättet. Men jag är tveksam till om alla firmor verkligen tar hänsyn till detta när de gör en framvagsinställning. gOry : Vi vet ju inte om toe är rätt eller fel :-) Du förutsätter att toe är fel, men det kan lika gärna vara att ratten monterats bort tidigare (tex för att laga instrumenthuset eller liknande) och satts tillbaka någon spline snett. Rattutslagets begränsningar och ändpunkter dikteras inte av ratten eller hur den sitter (du kan prova själv). Däremot så tror jag (inte 100% säker) att blinkersavstängning kan bete sig lite annorlunda om man sätter dit ratten alltför snett. |
|
Jag har fortf ingen aning om vad det är för styrhjul och skruv du pratar om. Jag minns att du i en tidigare tråd pratade om remhjulet på vattenpumpen men jag kan verkligen inte få fram en bild i huvet vad du menar är vinklat och vilken skruv som är av? Ang hjulinställning så tvivlar jag på att någon firma justerar ratten istället för styrlederna pga lathet, det är inte helt lätt att flytta ratten. Blinkersmekanismen styrs av rattens läge. E34 lider dessutom ofta att glappande styrsnäcka så det är inte alltid man kan göra en schysst hjulinställning och få ratten rak. Ang hjulinställning bak på E34 har bmw-slangen helt rätt, det man kan justera på M5 är toen. |
|
|
...men innan du gör en hjulinställning, kontroller att alla stag och bussningar är i bra skick för om de blir dåliga ändras vinklarna OCH det gäller även i högsta grad bakvagnens bussningar eftersom dessa påverkar förhållandet mellan vinklarna i bak- och framvagn! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ber om ursäkt för otydligheter.. Om ni tittar på klockan när tråden skrev så bör ni kanske förstå lite att man var hyfsat sliten o hann nästan inte tänka efter. Förlåt! Men skruven sitter nästan jämt med "hålet" Alltså den bulten är från styrhjulet. Jag ska ta kort och visa er. Det var inte meningen att skriva så otydligt. Mvh | |
ETK har fina sprängskisser, kanske det är något av nedanstående du menar? Länk Men bilder är alltid bäst! Tänk bara på att fokus hamnar rätt :-) @Japmax : Nej, jag tänkte mer på det här scenariot : din ratt är inte helt rakt upp när du kör rakt fram och du bokar tid och lämnar sedan in din bil för framvagnsjustering (av andra orsaker - tex du bytt bussningar) - kollar verkligen alla firmor och ser till att även ratten pekar rakt fram (och inte bara skruvar och justerar så mätvärdena blir bra)? |
|
bmw-slangen: Ja toe är fel för det är de som orsakar att ratten står snett. Men om den har ändrats på sig för att camber eller caster har rört på sig de går inte säga, eller om de är "ytteråverkan" eller slitage på bussningar går heller inte att säga. Jag sa heller inte att det totala rattutslaget ändra sig, utan enbart åt ett håll! Flyttar man ratten så kuggstången eller som i detta fall snäckväxeln pekar mer åt ena hållet än de andra så blir följden att man kan svänga mer åt ena än de andra! Och om man nu har behövt demontera ratt för att ta ur kombiinstrumentet och inte ställt ratten och däcken rakt innan så att man får dit de rakt igen så är man åter igen en tafflare! |
|
| "så blir följden att man kan svänga mer åt ena än de andra" om man ändrar ratten så den står rakt! | |
gOry : Jag tror vi bara pratar om olika saker. Positioneringen av ratten på den splinade axeln påverkar inte hur mycket man kan svänga till vänster respektive höger. Jag kan montera ratten "upp-och-ner" och ändå ha exakt lika mycket till vänster och till höger tex 1.5 varv till vänster och 1.5 varv till höger. När du flyttar ratten så flyttar du ju inte kuggstången / styrväxeln. Du bara positionerar en rund kringla på en splinad axel :-) |
Det är alltså såhär rattstången med den splinade axeln ser ut Länk Och såhär ser ratten ut som man trär på den splinade axeln Länk Men självklart så ska man ju se till att hjulen står rakt fram när man sätter tillbaka ratten - fast har man lite glapp i styrväxeln (inte helt ovanligt) så kan den hamna en spline snett. Men är ju inte värre än att man kör en testrunda och fixar till det om det inte skulle vara rätt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.