AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.453

Exakt funktion insugsmembran M60B40

54
11
540_Nisse
525i Touring -01
Kom in på detta i jakt på orsak till höga avgasvärden på min E34 540/6 Touring -95.

Jag har läst mängder med trådar om insugsmembranet på V8orna men hittar ingen där den exakta funktionen beskrivs. Så jag tänkte höra om det är någon här som vet exakt hur det fungerar?

Efter att ha kikat på det kan jag bara tänka mig att dess uppgift är att stänga vevhusventilationen om undertrycket i insuget blir för stort. Rätta mig gärna om det är fel.

Sen har jag tagit en bild på ett insugsmembran och laddat upp.
Jag har ringat in "ventilationshålet" för membranets utsida. Min tanke med detta är att lyfta frågan ifall det går genom att trycka in en slang i hålet (jag använde en silikon vakuumnslang) och blåsa och suga i slangen felsöka membranet. På detta membran hör man hur membranet rör sig och ingen luft läcker i det. Så med denna vetskap så borde det inte kunna vara något fel på det.

Länk till bilden: Länk

Om jag inte tänker helt fel så borde man på det sättet kunna felsöka sitt insugsmembran på plats i bilen helt utan att ta bort något vilket kan vara till stor hjälp för många.

Mvh
Nisse
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Membranet stänger VV på tomgång genom högt (lågt?) undertryck i insuget. Anledningen är väl för att det är svårt att kontrollera tjuvluften under tomgång, jag är inte riktigt säker där.

Hålet du pratar om är som sagt bara ett ventilationshål så membranet kan röra. Jag tror dock inte att det behöver va helt tätt mellan locket som håller membranet och hela gaveln, men lyckas man få membranet att röra sig genom att suga i slangen lär det ju rimligtvis inte va trasigt.
54
11
540_Nisse
525i Touring -01
Tack för svaret Japmax!

Samma tanke som jag hade då, membranets enda uppgift är att stänga VV då det är ett stort undertryck i insuget, t.ex. tomgång, eller motorbroms.

På båda de insugsmembran jag testade med "slangfelsökningen" jag beskrev ovan så kunde man blåsa i slangen och man hörde då att membranet stängdes och inga läckage fanns. När man tog bort slangen från munnen trycker membranest fjäder ut luften genom slangen igen.

Så syftet med denna tråd var att hjälpa till med en felsökningsmetod för detta insugsmembran som många annars bara verkar byta utan att ha en aning om det är helt eller inte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.