AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.817

Elproblem 325 E92 2007 Coupé. Batteriet dras ur trots dyra verkstadsbesök...

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Okej.

Pappa är numera 73 år och har lyckats köpa en av sina drömbilar.
Upplevelsen kantas tyvärr dock av driftstopp varvat med saftiga fakturor.
Bilen är köpt, via en förmedlande, ej auktoriserad firma, av en privatperson som har importerat bilen ca 1 år innan försäljning.

Problemen är att bilen efter att ha varit utan laddare i ett par dagar inte startar.
Auktoriserade verkstadsbesök och runt 30.000 ur egen ficka (plus lika mycket till från verkstad / säljare / förmedlare) senare tillbaka på ruta 1.
BMW själva står handfallna.

- Larmet saknade en kabelhärva. Åtgärdat.
- Batteri till slut dålig belastningskapacitet. Åtgärdat.
- Fördelarkabelhärva (inkl säkerhetsbrytare för brand osv) från minuspolen utbytt.
- Backspeglar fastnar i infällt läge. Åtgärdat.
- Bälte fälls ej ut (plus skador på bältet) Åtgärdat.
- Felkod: Dörrhandtag förarsida öppnat ca 250 gånger. Utbytt (inkl lack)
- Nya batteriet också slut. INTE åtgärdat.

Har säkert glömt något men...
Tips? Erfarenheter? Trix? Vad har hänt? Vad ska stackarn ta sig till.
Det saknas snart ekonomi att ha kvar bilen...

Vi är mycket tacksamma för alla svar!

///M POWER - När du älskar att köra! /// B-O
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det låter som att din far fått tag i ett "Litauen-bygge", dvs en bil som varit ett vrak som sedan lagats upp. Det finns lite läsning om detta på forumet.

Eftersom han lagt så mkt pengar på den redan så är det kanske inte lönt att försöka häva köpet.

För felsökning så kan man lossa säkringar för att se vad som dras tjuvström. Bilen skall gå ned i "sleepmode" efter ca 15 minuter och då skall strömförbrukngen gå ned till mA-nivå (vet ej hur mkt den drar då). Ett multiinstrument för att mäta ampereförbrukning är bra att ha under felsökningen.

Lycka till!

Mvh H
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Hej,

Förlåt för lite off topic:

Håkan Hsson -> Vad i felbeskrivningen var det som gjorde att du gissar på att bilen från början varit ett vrak och lagat i Litauen innan import till Sverige?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Det som fick mig att reagera var att larmet saknade en kabelhärva, och sedan bara känslan av alla fel som finns/fanns på bilen.

/H
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Tanken har slagit mig om krock / stöld / stulna delar men det är inget jag vill säga till farsan... BMW borde tryckt på att häva köpet om de hade misstänkt något? Nu tror jag det är lite sent så en lösning på strömfrågan hade varit skönt!

da
37
dappe50
325i coupe -94
Hej! Jag hade ett liknade fenomen på min E36! Den var ström lös hjälpte inte att ladda startade ibland ibland inte!

Byte batteri,Generator.startmotor inget hjälpte.

Fick sen en snilleblixt och kopplade på en extra jord kabel mellan motor och kaross och då helt plötsligt var problemet löst! Laddade som den skulle och inga start problem mer.

Det var så enkelt som ett jord fel. Kan tänkas att ni har samma problem! Ta en startkabel och koppla mellan motor och kaross se bara till att ni har riktig kontakt mellan anslutningarna! Funkar det är det bara att ansluta en riktig ny jord kabel mellan motor och kaross.

Lycka till.
Om man lämnar en bil med elfel - speciellt om det är av återkommande typ (glappfel är besvärligare) så förväntar jag i allafall att verkstaden klarar lite systematisk felsökning av elfelet åtminstone på samma nivå som man själv kan göra med en multimeter eller hellre en tångamperemeter som kan mäta ned till 10 mA. Att bara byta grejor och se om det hjälper är väldigt dyrt sätt att felsöka, och personligen tycker jag att grejor som byts med inte åtgärdar felet är något som verkstaden skall stå för - inte kunden.

Det finns också minst en känd felkälla som fläktmotståndet som kan dra ur batteriet ganska snabbt fast bilen står avstängd etc. och det antar jag att det bland det första som kontrollerats.

har man tångamperemeter tex biltema 15-288 för 649:- (undvik den billigare för 449:- då den inte kan mäta småströmmar under 100 mA) så klampar man först om de stora kabelknippen för att se om det går ström där (efter väntetiden 15 minuter och deaktiverat eventuella larmkontakterna för motorhuven så att det går i sleepläge även med motorhuven öppen och kanske även med förardörren/bakluckan öppen om man måste in under instrumentpanelen eller följa kablar inne i kupén och bagage) - har man hittat någon som drar mycket ström när den inte skall, så får man följa kabelstammen ut allt eftersom den grenar ut och så kontrollerar man varje gren tills man hittar den som verka dra ström - och så får man följa ledningen till där den är inkopplat.

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Tack för svaren!

NU har en verkstadskille lånat hem bilen över helgen då det inte har varit fel på den när den har varit inne på verkstaden ngr timmar nu mot slutet. Felen kommer nu vid långkörning, läs hem från verkstaden, och batteriet dras.

Han har med sig ngr mätinstrument hem så förhoppningsvis tar han tag i kabelstammarna om det krävs.

Far har gett upp angående att få funktionen med att backspeglarna fälls in att fungera. Säljaren lovade fixa detta men det händer inget. När detta är utrett känns det som ett bra läge att hänga ut lite bokstavskombinationer på de inblandade som inte gjort rätt för sig...

Prova å sök på chassienumret och modell på google och se om det dyker upp några överraskningar.
Så problemet kommer alltså under långkörning?
då hade jag kört den så mycket som möjligt och sedan ,mätt med multimeter för att se om jag kan se något.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.