AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.304

Ingen funktion stols och rattminne e39 528T -99

po
31
pointers0
528iA Touring -99
Hej!
Har en e39 touring -99 där stols och rattminnet slutat fungera. Har kontrollerat säkringar, speciellt 21 och 13 i handskfacket. Fick upp värden på 13 men inte 21. Har även kontrollerat sidopanelen på förarstolen och kontrollerat anslutningarna. Då man tar bort den stora kontakten så upphör ju alla funktioner. Allt går att manövrera med respektive ställare i övrigt, även ratten. Och dörrens M-knapp lyser upp då man vill spara minne. Och minnet manövrerar speglarna, enbart. Nedvinklingen av höger ytterspegel fungerar men inte parkeringsmod för ratten(höjdläget) och givetvis inte återgången. Ibland så sumrar det till under rattstången då man tar ur nyckeln men inget händer med ratten, dock inte varje gång. Sitter det något relä gömt här? Har haft bort kåpan under ratten och täcklocken ovanför pedalerna utan att finna något. Men jag antar att det är reläfritt och att det är något med styrboxen eller jord. Något typiskt ställe att börja leta efter dålig jord till den här kretsen, och var sitter styrboxen A21? Upptäckte nyligen att det stod vatten i botten på brunnen framför förarplatsen där bromspumpen sitter. Har haft bilen på verkstad för att byta bromsrör efter nedslag på besiktningen. Efter det så fick jag ett blåsljud ifrån pumpen då den stått parkerad ett tag. Därför öppnade och kontrollerade jag utrymmet för pumpen i jakt på felkälla, typ avluftning. För det är så det låter.

/Uffe
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Trådlyft!
Jordpunkter som kan påverka, har ju precis haft det vattenfyllt i baljan för bromsservot, Och var sitter A21 styrenheten till stol/rattminnet. Det lär ju sitta en lägeskontakt i ratten också. Hur påverkar den?

/Uffe
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Har pyssalt en del med felsökningen och samtidigt kommit igång med Diagnosprogrammen, vilket löste sig med en "clean" XP-dator. Har nu en fråga om någon vet var minnesmodulen A21(stol/ratt-minne)verkligen sitter?
Trodde att jag var den på spåret efter att jag monterat bort dörrpaneln på förarsidan och pluggat ur alla kontakter och allt fungerade efter det, ca en dag. Det finns ju inget annat i dörren än plastlådan som innehåller en högtalare och dom två knappsatserna för minnesplatserna och spegel/fönstermanövreringen. Trodde efter det att minnesmodulen fanns i knappsatsen för fönster/speglar. Före det här hade jag gjort det klassiska med att kortsluta bilen(stått så över natten)och efter det så fungerade ratt och stol kortvarigt. Då det upphört att fungera återigen så plockade jag även bort dörrens kontaktstycke, tätt och snyggt även här. Resultatet av det blev en konstant lysande airbaglampa. Åtgärdades med INPA.

För att testa min teori om spegel/fönster-modulen(knappsats)så kopplde jag bort alla kontakter från knappsatserna i dörren och kontakten i stolen(comfort). Efter det så startade jag bilen och la i backen för att se om spegeln på passagerarsidan ändrade sig till "trottoarläge", vilket den gjorde. Det får mig att tro att själva modulen A21 sitter någon annan stans i bilen, men var?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kan det vara inbyggt i modulen för justering av stolen? Tittar man här så är det olika för minne/utan minne, Länk

Här finns också lite nyttigheter kanske, Länk
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Tack för svaret, jag får helt enkelt jaga vidare. Det känns som det är något glapp/jordfel. Då funktionen kommer och går. Dock inte helt utan viss påverkan. Men av bilderrna att dömma i den andra länken så finns det en modul till. Det här är ju i o f s en e38.

tändkontakten kan ge sådana skumma fel, tex så brukar den påverka ställbar ratt, samt även lampan till spegeln i solskyddet till passageraren.
Jag hade börjat byta den då det är enkelt och du beskriver att du har problem med tändningslåset.
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Okej tändningslåset är ju en bra teori. Då den trots allt är rätt gammal bilen och visst slitage är oundvikligt. Och dessutom så förklarar det en del i att problemet kommer och går med lång frånvaro av funktionen däremellan. Eftersom det är en mekanisk brytare som man påverkar direkt med handkraft. Men jag har inga andra problem med låset och har inte nämnt det heller vad jag vet?

Det du skriver om lampan till solskyddet på passagerarsidan, vad menar du där? Hade du problem med belysningen och du har bytt solskyddet, eller är det tändningslået du bytt och funktionen med belysningen i solskyddet kom tillbaka efter det?
Den påverkar väldigt mycket då det mesta går igenom kontakten.

Läste mycket om solskyddet och ställbar ratt.
Jag hade inte det problemet själv då jag ej har elektronisk ställbar ratt.

Här är ett exempel Länk

Blinkande Stereo var också väldigt vanligt.

kontakten kostar runt 790 kr på bmw och 550 kr på Länk

Ibland så sumrar det till under rattstången då man tar ur nyckeln men inget händer med ratten, dock inte varje gång.

Detta får mig att undra om det är något mekaniskt fel eller om det beror på kontakten eftersom det ej sker varje gång.
Här en video på hur det kan bete sig.

Länk
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Så rätt så, där nämner jag tändningslåset. Men jag har ju inte sett det som ett problem med låset, det eftersom att det inte finns några andra problem med det(vad jag känner till)men tack för "väckningen" :)
Så ett nytt tändningslås kostar "bara" 750:- hos BMW? I s f är det ju värt att byta bara för att bilen är gammal. Och som bonus så kanske man får igång stol och rattminnet. Det ligger ju en viss blockering i kretsen eftersom nyckel ska vara i ett visst läge för en viss funktion av aktivering av minnet.

Gissar ju att det är en massa kodningsbekymmer som kommer till om man byter låset. samt att det är lite bökigt att få bort dit?
Nej tändkontakten inte tändningslåset.
Låset behöver du inte byta i onödan.
po
31
pointers0
528iA Touring -99
Ny konakt monterad, ingen skillnad. Söker vidare, kollade upp Nokialådan ovanför batteriet lite mer noggrant. Det är ju tydligen en "baslåda"! Var tvungen att kolla om den fungerade eftersom bilens ljud inte är något vidare och bas finns ju ö h t inte. Men det gjorde den. Får öppna och se efter vad som finns i den och om elementet i den är utbytbart mot ngt bättre, tillsammans med drivningen av densamma. För placeringen är ju trots allt rätt smart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.