AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.243

Problem med "check brake linings"

Tj
11
Tjulin
535IM -91
320I -04
Tjena!

Har efter vinterns stora skruvande med bilen (535 e34 -91) fått ett ganska irriterande problem!
Bilen varnar "check brake linings" när det började så var massa kontaktstycken under brädan urkopplade och tänkte att det var väl därför.
Men när bilen väl var ihopsatt så fortsatte meddelandet att komma.

Bromsbeläggen är det inget fel på och slitagevarnarna är utbytta.

Har inte kunnat hitta några skador på slitagevarnarens kabel från bilen.

Har testa att "nolla" på lite olika vis, då det inte förklaras om man ska stänga av tändningen eller starta direkt efter att man har haft tändningen i läge 1 i 30-40sec, så har jag testat lite olika varianter.

Så det jag hoppas att ni kan hjälpa mig med är att jag skulle behöva veta vad slitagevarnarens kablar går till? (gärna kopplingsschema om någon har)
eller om någon har nån annan bra ide på vad som kan vara fel?

Detta är något som jag stör mig väldigt mycket på i denna annars underbara bil =)

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta! MVH Tommy
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter som kablaget inte är helt någonstans (det är annars väldigt enkelt att få bort varningen såfort man har en sluten krets).

Här finns iallafall lite elscheman
Länk
Tj
11
Tjulin
535IM -91
320I -04
Tackar där fanns det en hel del =) men just om slitagevarnaren verkar inte finnas med. Finns med i index men finns inte när man bläddrar efter det :/
kan även tillägga att röda varningslampan för bromsbelägg inte lyser
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sida 233 finns väl den mesta information?

Loopen går ut och sedan in i instrumentclustret via dess kontakt X16, pinne 10 och 25.

Går sedan via olika kontakter, X167, X118, X116, X188, X14 osv... Du får ett varningsmeddelande antingen om loopen bryts eller om någon del jordas.

Det finns ingen röd varningslampa för bromsbelägg! Du får ett varningsmeddelande! Det är endast på den enkla typen av instrumentkluster (de som sitter i 518i, 520i och diesel som har en varningslampa då dessa saknar textdisplay).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du ingen instruktionsbok till din 535i?

Ta annars en titt här för hur layouten ser ut, sid 19 för den enkla instrumenteringen och sid 20 för den vanliga instrumenteringen.
Länk
Tj
11
Tjulin
535IM -91
320I -04
Slår mig själv hårt i ansiktet och funderar på hur jag kunde missa det :P

Tack för hjälpen! nu har jag lite att gå på =)
Tj
11
Tjulin
535IM -91
320I -04
har mätt kablarna nu, mätte i kontaktstycket som går till kombiinstrumentet och kretsen är hel...
kan det vara instrumentet som är trasigt eller kan det vara check-control modulen som bråkar med mig?
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har samma problem på min 525:a, bromsbeläggen byttes av ägaren innan mig och jag kan inte se några fel på slitagevarnarna (är dock lite osäker på hur en icke förbrukad sån ser ut) Lite irriterande att "Bremsbeläge" plingar till varje gång man startar bilen. Har också testat diverse nollningsmetoder utan framgång, inklusive att göra bilen strömlös ett par timmar.

Om du hittar en lösning får du gärna dela med dig här!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.