AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.139

Vilka lagringar byta i samband med sänkning?

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Jag ska montera Bilstein B8-dämpare och H&R-fjädrar, sänkning 35/15, på min e34. Har läst att det sitter några lagringar på bilen som kan vara bra att byta då. Men de har snarlika namn och jag funderar på om inte en del av dem är samma grejer? Är det någon av dem som brukar följa med när man köper dämpare/fjädrar? Här är lagringarna jag läst om:

*Topplagringar
*Stötdämparlagringar
*Fjäderbenslagringar

Dessutom kan det kanske vara bra att byta
*Dammskydd
*Fjädersäten
*Genomslagsgummin

Är det någon som kan sprida lite ljus över dessa begrepp? :) Vad bör jag byta? Är det något mer man bör se över när man ändå håller på?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Ganska övertygad om att topplagringar, stötdämparlagringar och fjäderbenslagringar är samma sak. Kan även kallas stödlager. xD

Ett tips är att kika på tex RealOEM.com eller liknande

Direktlänk till E34 540 manuell 06/95 fjäderbensprylar:
Länk
Länk

Kan ju vara smidigt att bygga ihop ett komplett nytt fjäderben att montera vid själva bytet.

os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tack för svaret Steifan. jag brukar kolla på RealOEM och bmwfans, men är aldrig riktigt säker på vad jag ser förrän jag ser det på riktigt/monterat isär det. Pga tidsbrist är projektet uppskjutet ett tag. Förmodligen kommer jag att lämna jobbet till en duktig verkstad istället. Skriver här sen vad som faktiskt byttes.

just ja, "lager" heter det visst har jag fått höra nu... och inte "lagringar". Men alla säger väl olika...
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Tänkte jag skulle följa upp min egen tråd.

En verkstad (med rykte om sig att vara riktigt bra på BMW) bytte grejerna. De tog bara betalt för arbetet så det verkar inte som att någon form av lager/lagringar byttes. Har funkat fint hittills...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.