|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
g0ry Skrev tidigare om mina avgasvärden. Klockrena! Behöver jag skriva mer? Dawwe Menade snarare att trådskaparen kunde testa för att se om hans problem blir bättre. Går din bra och låter minimalt är det ju bra. Men starta upp den motorn i filmerna i en folksamling skulle jag undvika. Låter ju som ett tröskverk. Skulle göra allt för att få bort det ljudet. |
|
|
Sen skrev jag du kunde testa. Händer inget farligt. Men känner du att det inte finms någon anledning så bry dig inte. Är ju upp till var och en. |
|
| Du har inte funderat på varför du hade dåliga avgasvärden från början? | |
| Mugello: Många låter i still med den motorn, speciellt det där "grr" ljudet när man släpper gasen. Som sagt så länge bilen går som den skall skulle JAG inte bry mig, o definitivt inte skruva på "skruven". Men om bilen går dåligt så har man som sagt inget att förlora, kan ju knappast bli sämre? | |
|
g0ry Jag har inte ens behövt fundera på varför jag hade dåliga avgasvärden! Ena katten hade gått sönder. Innanmätet hadesläppt och bränt hål på höljet. Men nu sitter det ny katt på den igen. Jag kan tänka mig att avgaserna blir kassa om man ställer ner trycket alldelles för lågt så vanos inte arbetar som den ska. Men nu finns iallafall bevis för att det är ofarligt att skruva på ställ skruven. Bilen går rent utan minsta misständning samt vrid och effekt är där dem ska vara samt så är avgasvärdena kanon. Jag är nöjd iallafall och det är ju trots allt bara jag som kör den. |
|
|
Ja då vet vi vad som fixade dina avgasvärden, inte var de att du skruvade på ställskruven i alla fall... "Vissa påstår vanos inte orkar ställa kammen rätt när man gör på detta vis. Men besiktigade med klockrena avgasvärden och det skulle den aldrig klara om kammen stog fel." Ja om nu inte trycket räcker till för att flytta kammen alls, så går den i "tillbakaläget" vilket är väldigt snällt för avgasvärden, går mjukt och snällt osv... |
|
| Jaja. Det blir säkert jätte bra. | |
|
Låter som om jag får fixa vanos'en i vinter. Finns det några svenska experter (ej BMW) som man kan skickade till eller måste den till USA? Tacksam för tips! |
|
|
Fick en hint på annat håll att knackandet inte är Vanosrelaterat utan att det kan vara ett löst tändstift (men då borde bilen gå illa, eller?) eller en hydraulisk lyftare som inte vill fungera. Kommentarer på detta? Oljudet försvinner vid ca. 1300 varv och kommer åter under. Har ingen lust att byta delar och inte få bukt med problemet. Grrrr-ljudet kan troligen ett rattle-kit. Tacksam för atll hjälp! |
|
| Löst tändstift bör du dra åt med en gång, om du inte vill ha rensade tändstiftgängor i värsta fall. Mina öron säger mig att det är "vanos-oljud". En struland hydraulisk tryckare låter annorlunda, mer "tickande". Tittade på en M3 förra året som hade exakt samma ljud som din, enligt ägaren hade den alltid låtit så. Det där "mjuka bakandet" hänger samman med vanos-oljudet är min gissning. Men kontrollera tändstiften bums, det är inte alls säkert att bilen går dåligt med ett löst stift. | |
|
Skall känna på tändstiftet ikväll! Har inget minne av att bilen lät på detta vis när jag köpte den i januari... skumt. Ljudet kommer i varje fall från den främre delen av motorn så vi får väl se om ett rattle kit löser det - det blir ett projekt till vintern. |
|
|
Några hydraulisk lyftare existerar inte på M3 (S50) inte på M5 (S38) för den delen heller utan de ska shimsas in. Ska göras varje Insp II och ska kontrolleras på Insp I. Så om de inte är gjort på ett tag kan de vara läge! |
|
|
gory: Jag vet att S50 & S38 inte har hydrauliska tryckare....Felshimsade ventiler låter inte rikigt som i Robbos video, ljudet är mer ett mjukt bankande på varvtal under 2000 varv, var som sagt precis likadant på en jag kollade förra året, ljudet försvann (gick inte höra?) vid varvtal över 2000. Bilen gick som den skulle, men Vanosen hade samma oljud som i Robbos video. Vet du verkligen vad du talar om? Vad är skillnaden på "skall göras" och "skall kontrolleras" när du skriver om shimsningen? Om man kontrollerar (mäter upp!) ventilspelet så är det klart att man justerar de ventiler som har fel spel! O man byter inte shimsbrickor (OK man kan byta till nya, men BMW gör det INTE) vid "skall göras" om ventilen har rätt spel. Om jag minns rätt så kontrolleras ventilspelet vid varje inspektion I & II (iaf på M5 E34), är nån ventil utanför det tillåtna så justeras den. Är ej hemma men skall kolla serviceplanen för S50, det kan tänkas att de ändrat till kontroll vid "bara" varje inspektion II. |
|
| Tillägg: Det är BÄTTRE att ligga nära den övre ventilspelsgränsen (0.33) än den undre (0.28). Har man oljud från ventiltryckarna är det i regel alldeles för stort spel. Har testat med 0.40 på en M20 o ventilerna lät en aning mer på låga varv, på varv över 2000 var det mer ett "fint o jämnt ventilljud". Bilen gick som bäst med 0.30 i spel (rekommenderat spel 0.25). För litet spel kan bränna ventiler/ventilsäten, har man "tur" så går ventilen av till slut (ventiltallriken lossnar...). | |
|
Nu var de Robbo som tog upp de med hydraulisk lyftare, sen så hängde du på i samma spår, du skulle lika gärna skrivit att de inte fanns några från början på denna typ av motor. Sen förstår jag inte riktigt vad du menar att man inte byter shimsbrickor? Hur annars ska man få rätt spel? Man ska även kontrollmäta den gamla brickan med mikrometer. Kollade i mina gamla protokoll och du har rätt i att servicepunkten säger att man ska kontrollera och ev. justera på både Insp I & II. Men många verkstäder kör bara ventiljustering på Insp II och kan erbjuda kontroll på Insp I, var nog därför jag skrev som jag skrev.. |
|
|
Jag skrev att en tickande lyftare låter annorlunda, menade inte att S50 har sk "camfollowers", är väl bara senare S-motorer (? S54 undantagen...) som har det o S62? Iaf, visst kan man hämta shimsens tjocklek men det står på de vilken tjocklek de har, nån hundradel (2-3) har "min" mek varit med om att det skiljt, men byter alla shims (ett shims kostar typ 50 spänn har jag för mig, det var iaf därikring jag betalade för de 3 brickorna per styck som BMW Nyköping bytte på min S38 2006!) till nya gör varken han eller BMW, om man inte begär det, man byter alltså endast de shimsen där ventilspelet är inkorrekt. De brukar ha en låda med shims (beggade allt som oftast) som de använder sig av, om de nu kan justera ventilspelet alls, inte alla BMW verkstäder som har verktyg till det tydligen... O som sagt i Robbos fall är det Vanosen som ger ljudet/ljuden är min gissning. Det där mjuka bankandet försvinner som sagt över 2000 varv, hade det varit lager hade det gissningsvis bankat under belastning med, kan man tycka... |
|
|
Det kan inte vara kedjespännaren som är kass? Hade tidigare en Mini Cooper S (kända för problem med just kedjesträckaren) och den lät ungefär lika illa. Men den bilen rasslade mest vid kall motor - dvs tvärt om med M3:an. Jag kvitto från BMW verkstad att en Magnetventil (11311405884) är ersatt (500 mil sedan) samt där det även står att "Vanos tidigare ersatt" (på tyska). Vad är symptomen om tryckregulatorn strejkar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.